کد خبر: 664010
تاریخ انتشار :

اوین در آتش، بی‌اطلاعی بهارستان

‌ بهارستان‌نشینان دیروز در فضایی کاملا بی‌اطلاع از وقایع اوین بودند و برای نمونه محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس یازدهم، درباره آتش‌سوزی زندان اوین مدعی شد هیچ اطلاعی از موضوع ندارد و اصلا این خبر را نشنیده است.

اوین در آتش، بی‌اطلاعی بهارستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه شرق نوشت: بهارستان‌نشینان دیروز در فضایی کاملا بی‌اطلاع از وقایع اوین بودند و برای نمونه محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس یازدهم، درباره آتش‌سوزی زندان اوین مدعی شد هیچ اطلاعی از موضوع ندارد و اصلا این خبر را نشنیده است.

خبر آتش‌سوزی زندان اوین را اصلا نشنیده‌ام!

بهارستان‌نشینان دیروز در فضایی کاملا بی‌اطلاع از وقایع اوین بودند و برای نمونه محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس یازدهم، درباره آتش‌سوزی زندان اوین مدعی شد هیچ اطلاعی از موضوع ندارد و اصلا این خبر را نشنیده است. وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد که نمایندگی مردم کرمان در مجلس یازدهم را بر عهده دارد، همچنین تأکید کرد که این خبر را هم‌اکنون از خبرنگار روزنامه «شرق» می‌شنود! زاهدی در برابر تعجب خبرنگار از اینکه چطور ممکن است نماینده مجلس چنین خبر مهمی را حتی نشنیده باشد؟ گفت: وقتی خبر را نشنیده‌ام دروغ به شما بگویم؟

مسائل امنیتی خیلی به حوزه کاری ما ربطی ندارد

جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس یازدهم، درباره خبر یادشده به «شرق» گفت: «موضوع را از کمیسیون امنیت ملی بپرسید، من در حوزه اقتصادی هستم و مسائل امنیتی خیلی به حوزه کاری ما ربطی ندارد و من به این موضوعات ورود نمی‌کنم. ما به اندازه کافی در حوزه اقتصادی مشکل داریم، به همین دلیل به موضوعات امنیتی ورود نمی‌کنم».

مسئله مهم کنترل «اغتشاش» بوده است

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی و عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نیز در گفتگو با «شرق» گفت اطلاع دقیقی از موضوع آتش‌سوزی زندان اوین ندارم، اما درباره حفظ جان زندانی‌ها باید این سازمان وظیفه ذاتی خود را انجام دهد. گزارش‌های رسمی می‌گوید این اتفاق افتاده و اغتشاشی در یکی از بند‌ها رخ داده است. اغتشاشگران از بند خارج شده‌اند و به محوطه آمده و ساختمان مربوط به خیاط‌خانه را به آتش کشیده‌اند. این توضیحی بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی به من داد. ظاهرا موضوع در همان‌جا کنترل شده و به سایر بند‌ها سرایت نکرده است.

‌او در پاسخ به این پرسش که «درگیری کنترل شده یا آتش‌سوزی؟» گفت: ظاهرا هم آتش‌سوزی و هم اغتشاش کنترل شده و به سایر بند‌ها نرسیده است. مسئله مهم کنترل اغتشاش است. این بندی بوده که سارقان و اراذل و اوباش آنجا نگهداری می‌شوند.

عنابستانی در پاسخ به این پرسش «آیا درگیری اوین با اعتراضات مرتبط بوده؟» هم گفت: شاید مستقیم در راستای اعتراضات فعلی کشور نباشد، اما این نزاعی که درون زندان صورت گرفته می‌تواند غیرمستقیم متأثر از شرایط بیرون زندان و اعتراضات باشد. به همین دلیل وظیفه سازمان زندان‌هاست که دقیق‌تر و با حساسیت بیشتری در شرایط فعلی زندان‌های کشور را کنترل کند چراکه یک مسئله دیگر هم در زندان رشت داشتیم. سازمان زندان‌ها باید هوشیار باشد و کسانی که شهروندان ما هستند و به هر دلیلی در زندان هستند، حفظ جان و امنیتشان وظیفه آن‌ها و وظیفه نظام است.

او همچنین وعده داد که «اعضای کمیسیون امنیت ملی، مسئولان سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه را خواستند تا به کمیسیون امنیت بروند و توضیح دهند و ما هم در کمیسیون اجتماعی در این باره پیگیری خواهیم کرد».

اطلاعی ندارم

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم در گفتگو با «شرق» تأکید کرد «درباره آتش‌سوزی زندان اوین اطلاعی ندارم». وی در پاسخ به این پرسش که «به عنوان نماینده مجلس در این باره پیگیری نکرده‌اید؟» گفت: «کمیسیون امنیت ملی مسئول پیگیری این موضوع است. از کمیسیون امنیت در این باره سؤال کردم، گفتند از سازمان‌های مربوطه پیگیر هستند، من اطلاعی ندارم».

از کمیسیون امنیت ملی در این باره سؤال کنید

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس یازدهم هم طبق معمول از پاسخ‌دادن به «شرق» طفره رفت و گفت که موضوع تخصصی است، از کمیسیون امنیت ملی در این باره سؤال کنید.

او حتی حاضر به اظهار نظر در رابطه با وظیفه ذاتی خود به عنوان یک نماینده مجلس برای پیگیری حقوق زندانیان نشد.

اصلا خبر ندارم

عباس‌زاده‌مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم از ماجرای آتش‌سوزی در زندان اوین اول ابراز بی‌خبری کرد و گفت: «اصلا در این باره خبر ندارم». بعد در پاسخ به تعجب خبرنگار «شرق» بیان کرد: «البته بی‌خبر نیستم، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده و بعد از جلسه کمیسیون امنیت ملی در این باره می‌توانم اظهارنظر کنم».

اطلاعات من در حد رسانه‌هاست

محمدحسین فرهنگی، نماینده پنج دوره مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفتگو با «شرق» با بیان این جمله که «درباره موضوع آتش‌سوزی در زندان اوین اطلاعی ندارم» در رابطه با ضرورت حفظ سلامت زندانیان در حوادث مختلف گفت: «این بستگی دارد که کم و کیف ماجرا را بدانید که موضوع چه بوده، بعد از آن بگویید سازمان زندان‌ها چه مسئولیتی در قبال آن‌ها داشته و دارند. اطلاعات من در حد اطلاعاتی است که در رسانه‌ها آمده است. وی در پاسخ به این پرسش که «یعنی اینکه مثلا یک نفر در زندان خودکشی کند یا دو نفر با هم گلاویز شوند و یکی به دیگر آسیب بزند، باید بگویید سازمان زندان‌ها مسئول است؟» افزود: «اطلاعی ندارم. از برخی دوستان مطلع سؤال کردم و اطلاعاتی که دادند همان اطلاعات منتشرشده در رسانه‌هاست».

درگیری بین چند نفر از زندانیان به آتش کشیده‌شدن ملحفه‌ها ختم شده

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس یازدهم نیز در گفتگو با «شرق» گفت: «خبر دقیقی درباره آتش‌سوزی در زندان اوین ندارم، اما تا جایی که مطلع هستم، این آتش‌سوزی به دلیل اختلاف نظر بین زندانیانی که در بند بدهکاران مالی بوده‌اند، ایجاد می‌شود و سبب درگیری بین چند نفر از زندانیان و به آتش کشیده‌شدن ملحفه‌ها و پتو‌ها و چیز‌هایی می‌شود که پیش‌رو داشته‌اند. ماجرا کمی ادامه‌دار می‌شود. البته برخی از آن‌ها هم قصد فرار داشته‌اند و متأسفانه همین که خارج می‌شوند به موانعی که برای جلوگیری از فرار زندانی‌ها گذاشته‌اند، برخورد می‌کنند و سبب مجروح‌شدن برخی از آن‌ها می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که «این موانع که می‌گویید همان «مین»‌هایی است که گفته می‌شود برخی از زندانیان موقع فرار روی آن‌ها رفته‌اند؟» توضیح داد: از «مین» بودن این موانع خبر ندارم، اما برخی در حین فرار به موانعی برخورد کرده‌اند که برایشان مشکلاتی ایجاد شده و مجروح شده‌اند. تا جایی که از دوستان پرسیدم ماجرا به سایر سلول‌ها سرایت نکرده است. از این مسائل گاهی پیش می‌آید، اما در این شرایط به نحوی از فرصت استفاده شده تا جدی‌تر برخورد کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: «هر شهروندی دارای هر اندیشه و تفکری که در این کشور زندگی می‌کند دارای حق و حقوقی است که باید این حق و حقوق رعایت شود و قطعا دستگاه قضائی هم وظیفه رسیدگی به این مسائل را دارد و ما هم انتظار داریم گزارشی شفاف در این باره به مردم داده شود». او همچنین در رابطه با تصاویر پرتاب شیء آتشین از بیرون زندان به داخل هم گفت: «درباره مسائلی که گفتید هیچ اطلاعی ندارم. اما پیگیر موضوع از کمیسیون تخصصی خواهیم بود تا به صحن گزارش دهد. هر نماینده‌ای هم در حیطه مسئولیت اجتماعی خود باید پیگیر موضوع باشد».

‌او در ادامه افزود: «تحقیق و تفحص و کمیته حقیقت‌یاب در صورتی تشکیل می‌شود که در مراحل اولیه نتیجه‌ای حاصل نشود؛ اما در‌این‌باره کمیته تشکیل نمی‌شود. باید گزارشی از روند آن از دستگاه قضائیه به مجلس برسد و کمیسیون مربوطه هم باید پیگیر موضوع باشد».

آتش‌سوزی زندان حادثه در بخش دوزندگی بوده

فاطمه مقصودی، دیگر نماینده مجلس هم به «شرق» گفت: «درباره آتش‌سوزی زندان اوین هیچ اطلاعی ندارم. تا حدی که می‌دانم یک آتش‌سوزی رخ داده و اطفای حریق شده و در بخش دوزندگی زندان این اتفاق افتاده است و هیچ ربطی به اغتشاشات ندارد».

او در پاسخ به این پرسش که «مجلس چقدر پیگیر صحت‌سنجی مسئله است؟» افزود: «امروز روز اول کار مجلس در هفته بود و ما هم درگیر دستور جلسه هفتگی بودیم و هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشد. ممکن است دراین‌باره تا فردا اظهارنظر یا گزارش‌هایی داده شود».

منبع: روزنامه شرق

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها