کد خبر: 664040
تاریخ انتشار :

حملات پهپادهای انتحاری به اوکراین / اروپا خواهان تحریم ایران شد

روسیه صبح روز دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با پهپادهای انتحاری به چندین نقطه از جمله در مرکز شهر کی‌یف حمله کرد.

حملات پهپادهای انتحاری به اوکراین / اروپا خواهان تحریم ایران شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ساعاتی بعد از حملات تازه روسیه به پایتخت اوکراین با پهپادهای انتحاری، وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین شدند.

 روسیه صبح روز دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با پهپادهای انتحاری به چندین نقطه از جمله در مرکز شهر کی‌یف حمله کرد.

اوکراین می‌گوید این پهپادها که در حملات گسترده هفته گذشته هم استفاده شد، ساخت ایران است.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هفته پیش بعد از حملات بی‌سابقه روسیه به کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین گفته بود که در آن حملات از پهپادهای شاهد ساخت ایران استفاده شده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از حملات جدید روسیه، یک بار دیگر مدعی بی‌طرفی جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین شده و گفته است ایران «هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است». 

کرملین درباره این موضوع اظهار نظری نکرده اما کشورهای غربی درباره دخالت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین هشدار داده‌اند.  تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا که برای اجلاس بروکسل گردهم آمده‌اند، خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین شدند. 

جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از شروع نشست وزرای خارجه اتحادیه در بروکسل گفت «ما به دنبال شواهد قطعی درباره چنین مشارکتی (دخالت ایران در جنگ) خواهیم بود.» آقای بورل گفت که دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت می‌کند. 

دو دیپلمات اروپایی که در گفت‌وگوهای پیش از نشست وزیران خارجه اروپایی حضور داشته‌اند، به خبرگزاری رویترز گفتند که ممکن است اتحادیه اروپا در واکنش به موضوع استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین تصمیم به بررسی تحریم‌های تازه علیه تهران بگیرد. 

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک گفت که اتحادیه اروپا باید با قاطعیت به حملات هوایی روسیه که در آن پهپادها به ساختمان‌های اطراف ایستگاه مرکزی قطار حمله کرده‌اند، واکنش نشان دهد.  

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش هم گفت «این پهپادهای کامیکازه (انتحاری) که به تازگی شاهد استفاده از آن علیه اوکراین هستیم، به معنای تشدید جنگ است.»

 او گفت که فرستادن تجهیزات برای روسیه به معنای حمایت فعال در جنگ مسکو علیه اوکراین است

منبع: بی بی سی

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها