کد خبر: 664062
تاریخ انتشار :

حمایت ایران از پیشنهاد جنبش عدم تعهد درباره سلاح‌های هسته‌ای

رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نشست کمیته یک مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، شکست های پیاپی نشست های بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای نشان می دهد که چشم‌اندازی برای انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد.

حمایت ایران از پیشنهاد جنبش عدم تعهد درباره سلاح‌های هسته‌ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حیدرعلی بلوجی، رایزن نمایندگی ایران در جلسه اختصاصی کمیته یک مجمع عمومی سازمان ملل، آخرین دیدگاهها و مواضع کشورمان در خصوص سلاحهای هسته ای را تبیین کرد.

وی تصریح کرد، از زمان صدور اولین قطعنامه سازمان ملل در خصوص خلع سلاح هسته‌ای در سال ۱۹۴۶  و بعدا  با لازم الاجرا شدن معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال ۱۹۷۲،  نظام بین الملل بدنبال تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوده است. اما کشورهای هسته‌ای با وجود پذیرفتن تعهد حقوقی الزام آور در این خصوص  در عمل با تقویت کمی و کیفی زرادخانه های هسته ای خود نه تنها به این تعهد عمل نکرده‌اند بلکه عدم پایبندی آنها نسبت به این تعهد کاملاً محرز بوده است. بنا به گفته نماینده کشورمان، آمریکا و انگلیس در صدر کشورهای  هسته‌ای هستند که با افزایش زرادخانه های  مربوطه از یک طرف با  پایین آوردن سطح آستانه کاربرد سلاح‌های هسته‌ای از سوی دیگر به نقض آشکار تعهدات خود پرداخته اند.

رایزن نمایندگی کشورمان تاکید کرد که  طرح های غیر مرتبط مطرح شده از سوی آمریکا و یا کشورهای هسته‌ای به  خلع سلاح  هسته‌ای نخواهد انجامید  و بدین منظور عزم سیاسی کشورهای هسته ای و تدوین طرح زمانبندی شده انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای ضروری می باشد. اما متاسفانه دو شکست پیاپی بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای نشان می دهد که چشم‌اندازی نیز در این زمینه وجود ندارد. بنا به اظهارات وی، جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد جنبش عدم تعهد برای انعقاد کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای حمایت می کند.

نماینده کشورمان در کمیته یک مجمع عمومی سازمان ملل  در ادامه با پرداختن به مسائل منطقه‌ای و ازجمله خطر زرادخانه رژیم اسرائیل بر لزوم تحقق خلع سلاح هسته ای آن از طریق عضویت در ان پی تی به عنوان عضو غیر هسته ای تاکید کرد.

عضو دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در پایان بیانیه خود، به برخی از اتهامات  کشورهای غربی در خصوص مسائل مرتبط با برجام، موشک و امور منطقه‌ای پاسخ داد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها