کد خبر: 664063
تاریخ انتشار :

پوتین و دکمه ای که می تواند دنیا را خراب کند/ جنگ هسته ای در راه است؟

پوتین 11 بمب‌افکن هسته‌ای در 20 مایلی مرز ناتو مستقر می ‌کند. بر اساس گزارش سان، روسیه درباره آغاز جنگ آخرالزمانی و جهانی سوم هشدار داده است.

پوتین و دکمه ای که می تواند دنیا را خراب کند/ جنگ هسته ای در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: در چند روز اخیر، با فعالیت مرزی و تهدیدات هسته ای روسیه رسانه های غربی همانند سیاستمدارانشان شروع به انتشار خبرهای مختلف درباره احتمال بمباران محدود هسته ای در مناطق شرقی اوکراین و حتی مرزهای روسیه و کشورهای عضو ناتو کرده اند.

پایگاه نیوزویک در گزارشی به آخرین فعالیت های نظامی مرزی روسیه و احتمال فعالیت هسته ای آن اشاره می کند. این پایگاه می نویسد: در بحبوحه تشدید تنش ‌ها و لفاظی‌ های هسته ‌ای بین روسیه و غرب، جهان از نزدیک تحولات پیرامون این موضوع را زیرنظر دارد. گزارش‌ های مبتنی بر حرکت یک «قطار هسته‌ای» به سمت مرز اوکراین و حمل موشک‌ های مختلف از طریق مسکو و تحرکات کلاهک های هسته ای روسیه مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفته ‌اند. اما آیا این نگرانی‌ ها بی‌ اساس است یا واقعا اتفاقاتی در حال وقوع است؟

بر اساس گزارش ها، سرزمین‌ ها و مرزهای شمالی روسیه نیز به دقت زیر نظر گرفته شده اند و ظهور و رفت و آمد اخیر هواپیماهای نظامی در این منطقه بار دیگر به گمانه‌زنی ‌های ترسناک دامن زده است.

رسانه‌ ها روز چهارشنبه گزارش دادند که روسیه تعداد بمب ‌افکن‌ های استراتژیک خود در نزدیک مرز هایش با کشورهای عضو ناتو را افزایش داده است.

در همین رابطه، نشریه نروژی فاکتیسک (Faktisk) گزارش داد که تصاویر ماهواره ای 11 هواپیمای توپولوف را در پایگاه هوایی روسیه اولنیا در شبه جزیره کولا در حدود 60 مایلی جنوب شهر مورمانسک نشان می دهد. همچنین، تصاویر ماهواره ای منتشر شده در 7 اکتبر، هفت بمب افکن استراتژیک Tu-160 و چهار هواپیمای Tu-95 را در پایگاه هوایی اولنیا روسیه نشان می دهد.

این شواهد در بحبوحه نگرانی های غرب منتشر شده است. حالا غرب این پرسش را دارد که آیا ولادیمیر پوتین ممکن است به سلاح هسته ای متوسل شود تا ابتکار عمل در تهاجم متزلزل خود به اوکراین را  به دست گرفته و خاطره تلخ عقب نشینی  سربازان و خسارات قابل توجه ارتشش را از بین ببرد یا نه؟

به گزارش نیوزویک، نزدیکی پایگاه های هوایی روسیه به نروژ، کشور عضو ناتو، زنگ خطری را در برخی از رسانه‌ ها، مانند روزنامه انگلیسی  سان (The Sun)، برانگیخت. این نشریه در تیتر روز جمعه خود نوشت: «پوتین 11 بمب‌افکن هسته‌ای را در 20 مایلی مرز ناتو مستقر می ‌کند ... روسیه درباره آغاز جنگ آخرالزمانی و جهانی سوم هشدار داده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، پایگاه هوایی نزدیک به نروژ یک مرکز اصلی شناسایی نیروی دریایی روسیه است و یک بار هواپیمای MiG-31K از این مرکز پرواز کرده و  پرتاب موشک بالستیک Kh-47M2 Kinzhal با قابلیت حمل کلاهک هسته ‌ای را در قطب شمال در سال 2019 بر عهده گرفته است.

بمب افکن هایی که غرب را ترسانده اند

به گزارش نیوزویک، بمب‌افکن ‌های Tu-160 که می ‌توانند موشک‌ های کروز و سلاح‌ های هسته ‌ای استراتژیک حمل کنند، در تهاجم پوتین به اوکراین نقش فراوان داشته اند. با این حال، نیروی هوایی او نتوانسته است دست برتر را در نبردهای اخیر به دست آورد. تا سال 2022، Tu-160 بزرگترین و سنگین ترین هواپیمای جنگی و سریع ترین بمب افکن مورد استفاده  روسیه بود. با این حال، شواهد گویای این است که روسیه می خواهد از جنگنده های بیشتری استفاده کند تا بتواند شرایط جنگ را تغییر دهد.

فاکتیسک مدعی شده که تصویر ماهواره‌ای منتشر شده در 9 اکتبر نشان می دهد که یکی از بمب‌افکن‌های Tu-160 آماده بلند شدن از باند فرودگاه است. ماه گذشته هم  جروزالم پست اسرائیل در گزارش مدعی شد که  یک شرکت اطلاعاتی اسرائیلی "حضور نامنظم" بمب افکن های استراتژیک روسی TU-160 و TU-95 را در چند پایگاه هوایی مرزی روسیه شناسایی کرده است.

نکته عجیب این است که بر اساس گزارش پایگاه های غربی، هیچ بمب افکن استراتژیکی در 12 اوت در پایگاه های هوایی مرزی روسیه حضور نداشت، اما تصاویر ماهواره ای جدید حضور حداقل چهار فروند TU-160 را در 21 اوت و سه TU-95 را در 25 سپتامبر شناسایی کرده اند.

حمله به اوکراین یا یک مانور بزرگ؟

همانطور که فاکتیسک خاطرنشان کرده، استقرار بمب افکن ها در شبه جزیره کولا به خودی خود تعجب آور نیست، زیرا همزمان با ارسال هشدار مقامات نظامی روسیه در مورد مانور گسترده در دریای بارنتز در این هفته، در سایت های حساس نظامی قرار گرفته اند. برخی تحلیلگران نروژی معتقدند احتمالا روسیه قصدی برای حمله به نروژ یا حتی اوکراین ندارد و این بمب افکن ها و هواپیماها فقط برای یک مانور نظامی و ترساندن غرب به کار گرفته خواهند شد

با این حال، بر اساس گزارش نیوزویک، وضعیت بمب افکن های استراتژیک روسیه که قابلیت حمل کلاهک هسته ای هم دارند زنگ خطر را در میان برخی رسانه ها و سیاستمداران غربی بر انگیخته است. هر چند اثبات ارتباط این اقدامات با مانورهای نظامی در دریای بارنتز می تواند کمی شرایط و جو را آرام کند اما اگر این حضور ادامه یافته و یا به جنگ اوکراین ارتباط داشته باشد احتمالا ترس و نگرانی غرب بیشتر شده و دو طرف (غرب و روسیه) بیشتر به یک جنگ تمام عیار نزدیک خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها