کد خبر: 664091
تاریخ انتشار :

مطهرنیا: بازگشت اوضاع به قبل از خروج ترامپ از برجام آسان نیست

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: بنظر می رسد که بازگشت به اوضاع قبل از خروج ترامپ از برجام به آسانی صورت نمی گیرد بازگشت به اوضاع قبل از ترور سردار سلیمانی به راحتی صورت نمی‌پذیرد یا بازگشت به قبل از رویدادهای دیگر.

مطهرنیا: بازگشت اوضاع به قبل از خروج ترامپ از برجام آسان نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین الملل، در آغاز درباره تاثیر تحولات داخلی بر مذاکرات برجامی گفت: «این پرسش با پاسخی بدیهی همراه است،سیاست خارجی پلی است که محیط داخلی را به محیط بین الملل پیوند می دهد.هیچگاه سیاست خارجی نمی تواند از سیاست داخلی جدا باشد.اثر متقابل محیط‌ها بر یکدیگر قابل توجه است و حتی رویکرد الهیات سیاسی پذیرفته شده است. وقتی در الهیات سیاسی گفته می شود که امدادهای غیبی وجود دارد یعنی از غیب اثر در حوزه واقعیت گذاشته می شود اثرات گوناگون حوزه‌های موجود بر یکدیگر نیز پذیرفته شده است. شما نمی توانید عرصه داخلی و بین‌المللی را از یکدیگر مجزا کنید که اثرپذیری بر یکدیگر ندارند لذا با این معنا بی‌تردید آنچه در ایران رخ می دهد بر منطقه و نظام بین الملل تاثیر دارد و بالعکس آنچه در جهان رخ می دهد بر ایران نیز تاثیر دارد که باید مورد توجه قرار گیرد».

او در ادامه درباره احتمال از سرگیری مذاکرات پس از آرام شدن شرایط فعلی افزود: «در مرحله نخست شرط آرام شدن مسئله وجود دارد بنظر می رسد که بازگشت به اوضاع قبل از خروج ترامپ از برجام به آسانی صورت نمی گیرد بازگشت به اوضاع قبل از ترور سردار سلیمانی به راحتی صورت نمی‌پذیرد یا بازگشت به قبل از رویدادهای دیگر؛ اکنون یک واقعه بزرگ رخ داده است و یک ماه است جامعه ایران را درگیر مشکلاتی کرده است که اعتراضات را به سمت جنبش اجتماعی قوی سوق داده است که با تحولات96و98 دارای تمایز است. آنچه با توجه به تجربه زیسته شده وقتی رویدادی رخ می‌دهد آن رویداد اثر خود را باقی می‌گذارد و بازگشت به مرحله قبل از آن آرزومندانه است. در وضعیت پساتلاطم درونی در ایران کنونی چه روی خواهد داد و مذاکره چگونه مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

مطهرنیا در پایان درباره میزان تمایل غرب نسبت به مذاکره با ایران گفت: «غرب به ویژه آمریکا به مذاکره به عنوان یک سازش نگاه نمی‌کند وقتی آمریکایی‌ها و یا نظام‌هایی که دارای رویکرد موجود در مکاتب سیاسی پذیرفته شده هستند در هر لحظه حاضر به مذاکره و ملاقات با طرف های مقابل،دوستان،رقبا و دشمنان هستند و لذا آن ها به مذاکره به عنوان ابزار برای رسیدن به هدف نگاه می کنند اما در ایران نگاه به مذاکره یک دیدگاه ارزشی و ایدئولوژیک برای اعلام مواضع و رفتار سیاسی محسوب می شود که دارای بار ارزشی است از این جهت ایران با دشمنان خود حاضر به مذاکره نیست اما دشمنان او همواره مایل به مذاکره هستند و لذا باید بگوییم که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که در دوران آینده نگاه به مذاکره در حوزه سیاست داخلی متاثر خواهد شد زیرا اگر از برجام امتیازات کمتری به‌دست بیاورند نشان دهنده ضعف مذاکره‌کنندهاست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها