کد خبر: 664202
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

نگرانی غرب از سلاح‌های ایران

تحریم‌هایی علیه ایران اعمال و جلساتی برای افزایش فشار بر ایران تشکیل می‌شود؛ همه این‌ها نیز به خاطر نگرانی از توان نظامی و سلاح‌های ایران است. سلاح هسته‌ای یا پهپاد هم فرقی ندارد.

نگرانی غرب از سلاح‌های ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، یک روز می‌گویند دنبال سلاح‌ هسته‌ای و بمب هستید و شروع به تهدید و تحریم و اعمال فشار می‌کنند. یک روز همان پهپادهایی که تا دیروز جدی نمی‌گرفتند را عامل نگرانی تلقی شده و دست به تحریم‌های تازه می‌زنند. همه این‌ها وضعیت روابط ایران با نظام بین‌المللی و سیاست خارجی ما را مبهم و در هم پیچیده کرده است. نه مذاکراتی که برای احیای برجام در جریان بود به جایی رسید و حالا با توجه به مواضع طرف غربی در جریان ناآرامی‌های داخلی چشم انداز روشنی ندارد و نه با توجه تحریم‌های جدید اروپا و کانادا و ... امیدی به تعاملات بیشتر با دنیا وجود دارد. 

برگزاری آن جلسه غیرعلنی شورای امنیت که الجزیره نوشت نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. اینکه در نتیجه این اوضاع چه خواهد شد را نمی‌دانیم و پیش بینی درباره آن نیز ساده نیست. درباره چرایی این همه فشار بر ایران و بروز مشکلات موجود اما حرف بسیار است.

جعفر قنادباشی کارشناس روابط بین‌الملل همه این موضوعات را ناشی از نگرانی غربی‌ها از در اختیار داشتن سلاح‌های کارآمد توسط ایران می‌داند. او به «نامه نیوز» گفت: «ایران قبل از انقلاب خریدار سلاح‌های غربی بود اما اکنون از خرید سلاح بی‌نیاز است و در ساخت سلاح‌ها به خودکفایی رسیده است. انقلاب اسلامی و تلاش‌های نظامی ایران موجب شده آن‌ها یکی از مشتریان گرانقیمت خود را از دست بدهند. »

وی با اشاره به اینکه «سلاح‌های ساخت ایران به درصدی از پیشرفت رسیده است که ایران می‌تواند اقدام به صادرات آن نماید» گفت: «از این منظر ایران رقیب کشور‌های غربی در صادرات سلاح است. »

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: « ایران توانسته وجهه و کارآمدی سلاح‌های غربی را زیر سؤال ببرد. از این منظر غربی‌ها دیگر در فروش برخی سلاح‌ها مشتری زیادی ندارند. ایران با ساخت موشک و پهپاد عملا کارآمدی سلاح‌های جنگی را زیر سؤال برده است. کشور‌های غربی با صادرات هواپیما‌های جنگی به سود سرشاری دست می‌یافتند. ایران با تولید سلاح‌های نقطه‌زن و پهپاد کارآمدی هواپیما‌های نظامی غربی‌ها را زیر سؤال برد.»

وی همچنین گفت: «دنیای غرب از طریق آموزش خلبان‌های کشور‌های خریدار هواپیمای جنگی و حضور مستشاران نظامی خود در بین ارتش‌های جهان به اطلاعات نظامی کشور‌ها دست پیدا می‌کرد. لذا زمانی که دیگر نتوانند هواپیمایی بفروشند نمی‌توانند از تدارکات و تحولات نظامی سایر کشور‌ها باخبر شوند».

قنادباشی توانایی‌ها و پیشرفت‌های نظامی ایران را عامل این هم نگرانی غرب و تحت تاثیر قرار گرفتن منافع آنها دانست و گفت: «آمریکایی‌ها به هیچ وجه تمایلی ندارند که اوکراین ثروتمند از لیست مشتریانش خارج شود. از این منظر در پشت صحنه جلسات غیر علنی شورای امنیت در ارتباط با پهپاد‌های ایرانی باید ضرر‌های اقتصادی غربی‌ها و نیاز آن‌ها به فروش سلاح و نگرانی و خشم آن‌ها نسبت به ایران را در نظر گرفت.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها