کد خبر: 664349
تاریخ انتشار :

امیرعبداللهیان تشریح کرد :

پشت پرده پیام محرمانه آمریکا به ایران

فارس: وزیر امور خارجه ایران درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص مذاکرات احیای برجام گفت که سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم.

پشت پرده پیام محرمانه آمریکا به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه ۳۰ مهر ماه) در جمع خبرنگاران اعزامی به ارمنستان گفت: در دیدار امروز با پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و گفت‌وگو با سایر مقامات ارمنستان تاکید داریم که مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید پایان داده شود تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد. ما به صراحت حساسیت جدی خود در هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر مرزها را به همه طرفها در منطقه اعلام کردیم.

وی درباره واکنشهای غرب و کشورهای اروپایی به اوضاع داخلی ایران و اعمال تحریم‌ها در پی حوادث اخیر در ایران نیز گفت: دو روز پیش در تماسی که بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، به ایشان گفتم که از این مسیر فاصله بگیرید. آن‌چه در ایران گذشت بخشی از آن مطالبات مسالمت آمیز مردم بود که به آن احترام می‌گذاریم و به مطالبات مسالمت آمیز مردم بر مبنای قانون اساسی پاسخ داده می‌شود. اما در درون این مطالبات مسالمت آمیز نیز افراد اغتشاشگر و افراد مسلحی بودند که بر اساس گزارشات مقامات انتظامی و پلیس ما با سلاحی غیر از سلاح‌های سازمانی موجود در ایران در درون مردم نفوذ کردند و متاسفانه تعدادی از مردم ما را شهید کردند و به قتل رساندند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران توضیح داد: در عین حال ما در بخش‌هایی از شمال غربی کشور و جنوب شرقی کشور شاهد عملیات تروریستی گروهکهای شناخته شده همچون حزب منحله دموکرات از مبدأکردستان عراق و جریان جیش الظلم منشعب از جریان القاعده در جنوب شرقی کشور بودیم.

امیرعبداللهیان گفت: متاسفانه برخی به دنبال این هستند که به این فضا دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران با حکمت، منطق و اقتدار در مسیر امنیت ملی کام برخواهد داشت. اقدامات هر دولت و کشور اروپایی علیه امنیت ثبات و آرامش در ایران را به سبک و روش خودشان و به شکل متعادل، متقابل و در عین حال متناسب و قوی پاسخ خواهیم داد.

وزیر خارجه درباره اظهارات مقامات آمریکایی که گفته‌اند‌ مذاکرات احیای برجام از دستور کار خارج شده گفت: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است سه روز پیش پیامی از طرف آمریکاییها دریافت کردیم؛ گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدمند. هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی این است که نه تنها [این مسئله] اولویت آن‌هاست بلکه شتاب هم دارند.

وی ادامه داد: در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال - جنوب، گفت‌وگوهای بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به مجموعه کریدورهای شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت، امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.

وی ادامه داد: در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال - جنوب گفتگوهای بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می تواند به مجموعه کریدورهای شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادل تجاری ما از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یابد و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا سه میلیارد دلار هدفگذاری کردیم. خوشبختانه زمینه‌های بسیار خوبی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و تولیدات مشترک بین دو‌کشور وجود دارد که تجار و بازرگانان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. البته گردشگری هم یکی از ظرفیتهایی است که بین دو‌کشور به صورت فعال جریان دارد و توافقات جدیدتری را برای تقویت مسیر گردشگری نیز به عمل آوردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدارها با مقامات ارمنستان طرف ارمنی درخواست سلاح از ایران را مطرح کرده؟ اظهار داشت: ما با همسایگان و برخی از کشورها همکاری‌های دفاعی داریم ولی آن‌چه مهم است این است که بایستی در مسیر سیاسی و از مسیر گفت‌وگو مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان و ترسیم خطوط مرزی صورت بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها