کد خبر: 664392
تاریخ انتشار :

شایعه ای که دروغ از آب درآمد / چرا می‌خواهند ایران از جام جهانی حذف شود؟

دلیل اصلی نگرانی‌ها از شایعه حذف ایران از جام‌جهانی قطر این است که قدرت سیاست از فوتبال بیشتر است. اگر سیاستمداران غربی و مخالف ایران واقعا نسبت به جنگ اوکراین تحریک شده و عزم جدی برای حذف ایران داشته باشند، کاری از فدراسیون جهانی و شخص اینفانتینو بر نمی آید.

شایعه ای که دروغ از آب درآمد / چرا می‌خواهند ایران از جام جهانی حذف شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: پخش اخبار و شایعاتی در مورد حذف ایران از جام جهانی اگرچه با بی خیالی فدراسیون فوتبال مواجه شده اما باعث نگرانی برخی از ایرانیان و عاشقان فوتبال ملی شده است.

با بیشتر شدن این اخبار حالا مردم این سوال را می پرسند که آیا ممکن است در حدود یک ماه مانده تا آغاز مهم ترین تورنمنت فوتبالی، فیفا در یک اقدام جنجالی ایران را از جام جهانی حذف کرده و همان کاری را کند که با یوگوسلاوی و روسیه و بلاروس کرد؟

تلاش های مختلف برای حذف ایران از مهم ترین تورنمنت فوتبالی

تهدیداتی مبنی بر حذف ایران از جام جهانی از سال گذشته به گوش می رسید. شاید یکی از دلایل پخش شدن این زمزمه ها حضور چند ایرانی مخالف حکومت در خارج از کشور است که از مدت ها پیش به دنبال تحریم ایران در همه زمینه ها بوده اند.

سردار پاشایی، کشتی گیر پناهنده و مصی علینژاد از جمله مهم ترین این چهره ها هستند که با هر اتفاقی شروع به فعالیت علیه ایران کرده و به دنبال تحریم ورزش، هنر و سایر فعالیت های اجتماعی و غیر سیاسی ایرانیان هستند.

با این حال، بهانه ها در مورد حذف ایران از تورنمنت های ورزشی همواره وجود داشته و به اپوزیسیون خارجی کمک کرده است. یکی از این بهانه ها سال پیش و حین بازی ایران با لبنان در مشهد اتفاق افتاد. در آن بازی نیروی انتظامی مانع ورود زنان به ورزشگاه شده و حتی با آنان درگیر شد که این اقدام باعث هشدار فیفا به ایران و انتشار اخباری در رابطه با تعلیق فوتبال کشور و حذف از جام جهانی قطر گردید.

همچنین، حساسیت فیفا در رابطه با دخالت دولت ها در فوتبال همواره باعث تهدیداتی از جانب این نهاد علیه ایران شده است. اساسنامه فوتبال ایران هنوز به طور کامل اصلاح نشده و دخالت دولت در ورزش و من جمله فوتبال هنوز ادامه دارد.

با این حال، آنچه در ماه های اخیر بر شایعه حذف ایران از جام جهانی دامن زده نه مساله دخالت سیاست در ورزش یا عدم ورود زنان به ورزشگاه ها بلکه دو اتفاق سیاسی مهم بوده است. مساله اول مربوط به ناآرامی های اخیر داخلی است که بهانه به دست مخالفان ورزش ملی داده تا علیه ایران شکایتی تنظیم کنند و مساله دوم انتشار اخباری در رابطه با فروش پهپادهای ایرانی به روسیه است.

در میان این دو مساله، مورد دوم به مراتب مهم تر است. فیفا مانند هر نهاد سیاسی – ورزشی دیگری روی مساله جنگ اوکراین حساس است. حالا تلگراف انگلیس و برخی رسانه های ایتالیایی همانند پایگاه  کالچو مرکاتو مدعی شده اند که ایران در جنگ اخیر به روسیه کمک کرده و به همین دلیل باید از جام جهانی حذف شود. این درخواست باعث نگرانی گروهی در داخل شده چرا که به خوبی می دانند این مساله برای فیفا و نهادهای سیاسی متنفذ غربی چقدر مهم است.

چرا ایران از جام جهانی حذف نمی شود؟

با وجود تلاش های مختلف برای حذف ایران از جام جهانی اما این اتفاق بسیار بعید به نظر می رسد و نادرستی نگرانی‌ها از این جوسازی رسانه‌ای بارها اثبات شده است. چند علت برای این امر وجود دارد.

دلیل اول مربوط به شخص اینفانتینو، رئیس فیفا است. اینفانتینو نه با کمک فدراسیون های فوتبال کشورهای اروپایی و آمریکایی بلکه با کمک فدراسیون های کوچک تر آسیایی و آفریقایی به قدرت رسید. او نشان داده حاضر است با فدراسیون های کوچک راه بیاید و به آنها سخت گیری نمی کند. از طرفی، رابطه او با شخص مهدی تاج بسیار خوب است و علی رغم فشارها همواره از ایران دفاع کرده و مانع از تعلیق فوتبال ایران شده است. احتمالا شخص سازشگری مانند اینفانتینو نمی گذارد در این مقطع حساس، یکی از کشورهای راه یافته به جام جهانی از این تورنمنت حذف شود.

دلیل دیگر به شواهد سیاسی مربوط به فروش پهپاد به روسیه مربوط می شود. این پرونده هنوز در سطح رسانه ای مانده و وارد فاز سیاسی نشده است. اثبات دخالت ایران در جنگ اوکراین احتیاج به زمان دارد و به نظر می رسد حداقل چند ماه طول بکشد، حال آنکه جام جهانی یک ماه دیگر برگزار می شود.

دلیل دیگری که نشان می دهد ایران از جام جهانی حذف نمی شود مربوط به بحران تیم جایگزین است. ایتالیایی ها بسیار امیدوارند که با حذف ایران خود به جام جهانی صعود کنند اما این اتفاق بعید به نظر می رسد. یک تیم اروپایی نمی تواند با حذف یک تیم آسیایی به جام جهانی برود. ایتالیا در دور گروهی مقدماتی قاره اروپا حذف شده و به هیچ وجه نمی تواند جانشین ایران که یک تیم آسیایی است شود. در میان تیم های آسیایی – اقیانوسیه  نیز استرالیا به پلی آف رفت و در آنجا توانست پرو را شکست دهد و به جام جهانی برود. حالا سوال این است که پرو باید به جام جهانی برود یا اماراتی که در پلی آف درون قاره ای به استرالیا باخت و از دو مسابقات حذف شد؟ در طول یک ماه مانده به جام جهانی این ابهامات حل شدنی به نظر می رسند و فیفا علاقه ای ندارد حاشیه را وارد تورنمنت مهمی مانند جام جهانی کند.

قدرت سیاست را دست کم نگیریم

با این حال، نباید گمان کرد همه چیز حل شده است. قدرت سیاست از فوتبال بیشتر است. اگر سیاستمداران غربی و مخالف ایران واقعا نسبت به جنگ اوکراین تحریک شده و عزم جدی برای حذف ایران داشته باشند، کاری از فدراسیون جهانی و شخص اینفانتینو بر نمی آید. باید هوشیار باشیم و تا زمان برگزاری مسابقات بهانه سیاسی به دست نهادهای بین المللی ندهیم که این امر نیاز به مراقبتهای بیشتر در حوزه‌های دفاعی، سیاست خارجی و البته عرصه سیاست‌زده فوتبال دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها