کد خبر: 664492
تاریخ انتشار :

امام‌وردی: طرح کالابرگ‌های الکترونیک از همان اول شکست‌خورده بود

یک استاد اقتصاد در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: ایده جراحی اقتصادی و مسکن تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی که قرار بود مطرح شود از همان اول شکست خورده بود و اصلا ایده‌ای وجود نداشت و قرار نبود جراحی اقتصادی رخ دهد.

امام‌وردی: طرح کالابرگ‌های الکترونیک از همان اول شکست‌خورده بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، قدرت‌الله امام‌وردی، استاد اقتصاد و دبیر انجمن اقتصاد ایران، درباره حذف کالابرگ یا همان کوپن در سکوت خبری این روزها گفت: «ایده جراحی اقتصادی و مسکن تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی که قرار بود مطرح شود از همان اول شکست خورده بود و اصلا ایده‌ای وجود نداشت و قرار نبود جراحی اقتصادی رخ دهد. دولت در یک شرایطی گیر افتاده بود و افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم هر چندسال هم که قیمت‌ها کنترل می شوند باعث می شود تغییری در قیمت‌ها صورتب گیرد که اسم این کار جراخی اقتصادی نیست جراحی اقتصادی یعنی پایدارسازی و آزادسازی اقتصاد. اسم این کار تغییر قیمت دستوری از قیمت پایین تر به قیمت بالاتر بود و دولت با توجه به اینکه دچار کسری بودجه مختلف شده بود و بودجه 1401 را با کسری عظیم بسته بودند دولت دنبال ایجاد منابع درآمدی بود و به نوعی از هزینه هایش هم کم کند، کل داستان این بود ما اصلا جراحی اقتصادی ندیدیم جراحی هم وجود نداشت. طبق شعارهای توخالی دوران انتخابات که می خواستند یارانه500تومانی و حل مشکل بورس در سه روز می‌خواستند بگویند ما هم کاری کرده‌ایم و سر مردم را گرم کنند. در انتخابات گفتند هفت هزار صفحه برنامه داریم اما هفت صفحه آن را هم نشان ندادند. اگر یک صفحه از آن را دیدید کوپن هم می‌بینید! در کشورهای پیشرفته اینطور است که دولت چون از سیستم مالیاتی ارتزاق می‌کند دولت باید برای خرج‌کردن پول پاسخگو باشد. دولت ما وابسته به مردم نیست دولت‌های قبل هم همینطور بوده اند و به همین دلیل نیازی به پاسخگویی ندارند در 43سال اخیر نیز یک مدیر و وزیر و معاون رئیس جمهور بابت کارهایش توضیحی نداده و عذرخواهی نیز نکرده است رئیسی هم که در غیررقابتی ترین انتخابات تاریخ پیروز شده توقع نیست که پاسخ دهد».

او در ادامه درباره احتمال بازگشت کوپن افزود: «من چند ماه پیش هم گفتم که بعید می دانم کوپن الکترونیکی به مرحله اجرا در بیاید چون زیرساخت آن وجود ندارد و در بودجه نیز دیده نشده است این کار یک سری زیرساخت الکترونیکی می خواهد اما چون بستری وجود ندارد امکان وقوع آن در ایران اصلا وجود ندارد البته شاید به مرحله مناسبی نیز برسیم».

امام‌وردی در پایان درباره اداره کشور در شرایط تحریم و تورم فعلی گفت: «واقعیت قضیه این است که چگونگی اداره اقتصادی کشور را من نمی‌دانم. یک زمان ما دانشجو بودیم یکی از اساتید می گفت این مملکت را امام زمان نگه داشته است چون هیچ عقلانیتی در اداره وجود ندارد و همه رفتارها بر اساس ندانم کاری صورت می گیرد. به هر حال همیشه همین بوده است و مختص دولت رئیسی هم نیست ما در طی سال‌های اخیر تنها امید ما برای حل بحران‌ها فروش نفت بوده است تا هزینه‌های دولت تأمین شود و این هم همیشه خدا با کسری‌های عظیم همراه بوده است. کسری بودجه و ناترازی در سیستم بانکی همواره منجر به این شده است که سیستم پولی بانک مرکزی افزایش یابد یعنی افزایش حجم پول و تورم!دولت ها از طریق پولی کردن کسری بودجه که بخاطر بی دقتی دولت اتفاق می‌افتد خود را اداره کرده است و با دارایی های مردم مشکل خود را حل کرده اند و صورت مسئله ی را پاک کرده اند؛تنها امید دولت در شرایط فعلی پولی کردن کسری هاست که نقدینگی را به 5هزار و چهارصد و یک هزار میلیارد تومان رسیده است این رقم خیلی وحشتناک است. در سال آینده احتمالا تورم 50درصد داشته باشیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها