کد خبر: 664535
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مصطفی‌ هاشمی‌طبا

مسئولان تصور نکنند که اصلاحات به‌معنای شکست‌شان است

مصطفی هاشمی‌طبا گفت: ما کاری به زوری که خارجی‌ها می‌زنند تا نظام را تضعیف کنند، نداریم. آنها دلسوز مردم نیستند و مردم هم آنها را به حساب نمی‌آورند اما به هر حال واقعیت‌هایی در داخل هم وجود دارد که باید در صدد رفع آنها بود.

مسئولان تصور نکنند که اصلاحات به‌معنای شکست‌شان است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حتما بهترین راه برای هرگونه اصلاحی تکیه به سیاست‌ورزی قانونی است تا از این رهگذر هم همه صداها شنیده شود و هم بستری منطقی برای رفع دغدغه‌های مردم به وجود آید و البته هزینه‌ای هم به وجود نیاید اما چه باید کرد که پس از فروکش‌کردن ناآرامی‌های اخیر بار دیگر بتوان شاهد اعتماد مردم به سیاست‌ورزی قانونی باشیم؟

مصطفی هاشمی‌طلبا، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، به «نامه‌نیوز» گفت: «تصور نمی‌کنم تغییری در شیوه حکمرانی کشور ایجاد شود. افرادی که مسئولیت اداره سیاسی کشور را بر عهده دارند، اصلاحات را نوعی شکست خود می‌دانند در صورتی که  نباید چنین تصور کنند زیرا اصلاحات شکست نیست و یک پیروزی است. اینکه یک عده بیایند در خیابان و به تخریب اموال عمومی بپردازند حتما غلط است و هیچکس هم چنین حرکت‌هایی را تأیید نمی‌کند و خشونت با اعتراض است و بحثی هم بر این موضوع وجود ندارد اما مسئله این است که به هرحال اعتراض وجود دارد و مسئولان باید برای پاسخگویی به اعتراضات شیوه حکمرانی خود را اصلاح کنند».

او ادامه داد: «وقتی مجلس ما برخاسته از رأی اکثریت مردم نیست و درصد کمی از مردم نمایندگان کنونی را انتخاب کرده‌اند، خب طبیعی است که مردم احساس نکنند که نمایندگان مطالباتشان را پیگیری می‌کنند. الا فرض کنید قرار است تغییری در شیوه حکمرانی ایجاد شود؛ در آن صورت باید مجلس حداکثری روی کار آید که تحقق همین موضوع برمی‌گردد به نوع نگاه شورای نگهبان نسبت به موضوع احراز صلاحیت‌ها».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «متأسفانه ما فرصت‌های خوبی را از دست داده‌ایم و وضعیت خوبی در کشور جاری نیست. بحران‌های امروزِ ایران صرفا سیاسی هم نیست و انواع مشکلات از جمله مشکلات زیست‌محیطی، آمایش سرزمینی و... وجود دارد که شاید از مشکلات سیاسی هم مهمتر باشند. یکی از مشکلاتی که جوان‌ها بسیار درگیر آن هستند، بیکاری است. وقتی این میزان مشکل وجود دارد، طبیعی است که اعتراض هم وجود خواهد داشت. ما کاری به زوری که خارجی‌ها می‌زنند تا نظام را تضعیف کنند، نداریم. آنها دلسوز مردم نیستند و مردم هم آنها را به حساب نمی‌آورند و صرفا بر موج اعتراضات سوار می‌شوند. پس اصلا نباید دنباله‌روی نظرات خارج‌نشین‌ها بود اما به هر حال واقعیت‌هایی در داخل هم وجود دارد که باید در صدد رفع آنها بود».

هاشمی‌طبا در پایان درباره اعتماد عمومی به سیاست‌ورزی رسمی، گفت: «اعتماد عمومی چیزی نیست که یک‌شبه به وجود آید و یک‌شبه از دست برود. متأسفانه مردم بی‌اعتماد شده‌اند زیرا طی سال‌ها از رسانه‌های رسمی حقیقت را نشنیده‌اند. همین حالا صداوسیما درباره جنگ روسیه و اوکراین واقعیت را به مردم اطلاع‌رسانی نمی‌کند؛ این موضوع که به ما ربطی ندارد و دو کشور با هم در جنگ هستند و رسانه ملی ما باید بدون هرگونه موضع‌گیری واقعیت موجود را اطلاع‌رسانی کند. همه این عوامل باعث شده است که اعتماد عمومی به سیاست‌ورزی رسمی کم شده باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها