کد خبر: 664540
تاریخ انتشار :

هشدار ایران درباره تحقیقات سازمان ملل از پهپادهای ادعایی در اوکراین

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هشدار داد: تحقیقات سازمان ملل در مورد ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ غیر قانونی است و این سازمان نباید براساس منویات کشورهای غربی عمل کند.

هشدار ایران درباره تحقیقات سازمان ملل از پهپادهای ادعایی در اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل  با ارسال نامه ای مستدل به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت این سازمان که رونوشت آن به تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ ( ایرلند) نیز ارسال شده است، مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مورد اتهامات و ادعاهای بی اساس وارد شده از سوی تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان ،انگلیس،فرانسه) وآمریکا در مورد استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین را تشریح کرد.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نامه تصریح کرد که طعنه آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در نامه های خود ایران را به نقض بند خاصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم می کنند، در حالیکه آنها خود به نقض فاحش همه تعهدات حقوقی تحت همان قطعنامه ادامه می دهند. مثال بارز این نقض تعهد، خروج غیر قانونی ایالات متحده از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد در زمان حال به عنوان اهرمی برای چانه زنی می باشد. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد آمره حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود .

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه تاکید کرد: آمریکا و تروئیکای اروپا تلاش کرده اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست ، مطالب غیرمستند ،گمانه زنی های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خود سرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادهای بی أساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل  در ادامه با اشاره به سبک و سیاق و عبارت پردازی یکسان و مشابه نامه های تروئیکای اروپا و امریکا با نامه دولت اوکراین، تاکید کرده است که این امر گمانه زنی در مورد تلاش حیله گرانه و مزورانه سازماندهی شده برای پیشبرد دستور کار سیاسی نویسندگان نامه ها را افزایش می دهد. این امر شامل تفسیر گمراه کننده و خود سرانه از قطعنامه ۲۲۳۱ می باشد که با روح و نص صریح قطعنامه مغایر بوده و استقلال، بی طرفی و کارکرد حرفه ای دبیرخانه سازمان ملل را نیز تضعیف می کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران افزود، همانگونه که در نامه مورخ ۲۷ مهرماه(۱۹ اکتبر) خود توضیح دادم ،محدودیتهای ذکر شده در پاراگراف ۵ و۶ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱بطور رسمی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته است و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران شامل تامین، عرضه و یا انتقال سلاح و یا اقلام مرتبط با دیگر کشورها تحت محدودیتهای قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است. بنابرین، ادعای نقض پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱ یک اشتباه و تفسیر گمراه کننده و خودسرانه است که در تناقض با مفاد و روح و نص این بند محسوب می شود. این پاراگراف به طور روشن به محدودیتهای اقلام ،مواد تجهیزات، کالاها و فناوری اشاره می کند که می تواند به توسعه مرتبط با سلاحهای هسته ای کمک کند، که در این رابطه ایران هرگز این اقلام را تولید و عرضه نکرده و قصدی هم برای تولید یا عرضه آن ندارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  در خصوص درخواست تروئیکای اروپا و آمریکا از دبیرخانه برای انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ برای ارزیابی نوع پهپادهای استفاده شده در درگیری در اوکراین ، تاکید کرده که قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ مبنای حقوقی برای انجام اینگونه تحقیقات فراهم نکرده است. علاوه براین و مهمتر از آن، یادداشت مورخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ رئیس شورای امنیت وظایف مرتبط در اجرای قطعنامه، بویژه در ارتباط با اصول ذکر شده در پاراگراف ۲و ۷ ضمیمه B این قطعنامه ۲۲۳۱ را مشخص کرده است.

ایروانی افزود: براساس این یادداشت، وظایفی نظیر رصد اجرای قطعنامه، پاسخ به سئوالات دولتهای عضو و سازمانهای بین المللی در خصوص اجرای قطعنامه و مهمتر از آن، پاسخ صحیح به اطلاعات درخصوص اقدامات ادعائی مغایر با قطعنامه باید توسط خود شورای امنیت انجام شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: همچنین براساس این یادداشت، از دبیرخانه سازمان ملل در صورتی برای کمک به تسهیل کننده و جلسات غیر علنی شورای امنیت جهت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درخواست می شود که مدیریت همه ارتباطات ورودی و خروجی مرتبط با اجرای قطعنامه، پیش نویس مکاتبات ،سخنرانی ها و توجیه کردن تسهیل کننده مرتبط با اجرای قطعنامه، حفظ و نگهداری همه اطلاعات و مدارک مرتبط با کار شورای امنیت برای اجرای قطعنامه و دیگر خدمات اداری و انجام دیگر وظایف بواسطه درخواست شورای امنیت برای حمایت از اجرای قطعنامه را به عهده داشته باشد. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نامه تاکید کرد: بر این اساس هرگونه سوء استفاده از وظایف ذکر شده در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ و از جمله تحقیقات درخواستی غیر قانونی است و نقض صریح دستور کار دبیرخانه محسوب می شود. و به تبع آن، هرگونه یافته ای که ناشی از تحقیقات غیر قانونی مذکور باشد، بی اعتبار و باطل است.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد با توجه به موارد فوق الذکر، جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای هرگونه تحقیقات یا اقدامی براساس خواست دولتهای غربی هشدار داده و از دبیرکل سازمان ملل می خواهد علاوه بر ممانعت از انجام این وظایف نادرست توسط دبیرخانه از درج و گزارش چنین درخواست های غیرقانونی در گزارش بعدی دبیرکل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ خودداری نماید.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه ادعاها و مواضع مغرضانه برخی کشورهای غربی، بویژه اتهامات بی أساس نمایندگان فرانسه، انگلیس، آلمان، به همراه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در مورد ادعای فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین که در نشست روز جمعه گذشته،۲۹ مهرماه، شورای امنیت مطرح شد، را قویا رد و محکوم کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پایان درخواست کرد این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و منتشر شود.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها