کد خبر: 664683
تاریخ انتشار :

اعتراف صهیونیست‌ها به هراس از نزدیکی ایران و روسیه

رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونسیتی در یادداشتی، از هراس تل‌آویو از نزدیکی ایران و روسیه نوشت و اذعان کرد، این اتحاد، قدرت تهران را در تحقق دو هدف راهبردی‌‌اش افزایش خواهد داد.

اعتراف صهیونیست‌ها به هراس از نزدیکی ایران و روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه الکترونیک «رأی الیوم» با بازنشر یادداشت یک روزنامه عبری از نگرانی و هراس تل‌آویو از همکاری روسیه و ایران که به تحقق اهداف راهبردی تهران منجر خواهد شد، پرده برداشت.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم چند روز پیش از نزدیک شدن روابط میان ایران و روسیه ابراز نگرانی و آن را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و با دستاویز قرار دادن شایعه استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین گفت که این چیزی نیست که تل‌آویو بخواهد آن را نادیده بگیرد و به همین دلیل، رایزنی‌های نزدیکی با آمریکا در خصوص تحولات اوکراین انجام می‌دهد. 

وی پیشتر نیز گفته بود: «ما معتقدیم که روابط روسیه و ایران یک مشکل جدی نه‌تنها برای اسرائیل، بلکه برای اوکراین، اروپا و کل جهان است و تعامل روسیه با ایران تمام جهان را به خطر می‌اندازد».

رأی الیوم در ادامه نوشت: «اسرائیل هراس و نگرانی عمیق خود را از نزدیکی روسیه و ایران پنهان نمی‌کند و به خود و جهان درباره پیامدهای این همکاری هشدار می‌دهد و این امر به وضوح بر سر [ادعای] استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین خود را نمایان ساخت. به اعتقاد کارشناسان امور امنیتی، روسیه شروع به کمک به ایران برای استقرار بیشتر در سوریه خواهد کرد و این امری است که تصمیم‌گیرندگان سیاسی و امنیتی را در تل آویو را نگران و بی‌خواب کرده است».

در همین راستا، ژنرال «تامیر هایمان» فرمانده سابق بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی(امان)، می‌گوید که تغییرات در نظام نوین جهانی درهای امنیت قومی اسرائیل را می‌کوبد این در حالی است که در رقابت جهانی کنونی، اسرائیل منافع آشکاری در پیروزی غرب دارد.

ژنرال هایمان که در نیمه سال گذشته از خدمت  در ارتش اسرائیل بیرون آمده و امروز به عنوان مدیر مرکز پژوهش‌های امنیت قومی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند، طی یادداشتی که در روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر شد، نوشت: «هرگونه موفقیت روسیه در نتیجه کمک ایران، موجب تقویت روابط ایرانی - روسی خواهد شد و معنای این موفقیت، تقویت قدرت جمهوری اسلامی و دستیابی آن به دو هدف راهبردی خود یعنی توانمندی‌های هسته‌ای و هژمونی منطقه‌ای خواهد بود».

وی در ادامه نوشت: «در کنار موفقیت‌های تاکتیکی اسرائیل در جبهه نبرد با تروریسم فلسطینی در کرانه باختری و علاوه بر موفقیت آن در بازگرداندن ثبات به مرزهای شمالی با امضای قریب‌الوقوع توافق ترسیم مرزهای دریایی، ما در معرض یک تحول ژئوپلتیک هستیم که پیامدهای آن بسیار مهم است: رقابت بین شرق و غرب برای تغییر نظم جهانی».

به اعتقاد هایمان، «ائتلاف روسی - ایرانی، تحولات نبرد در اوکراین و انتشار سند راهبرد امنیت ملی ایالات متحده سه تحول اصلی هستند. اگرچه در یک نگاه سطحی، هیچ یک از آن‌ها به یکدیگر ارتباطی ندارند و برای اسرائیل خطرناک نیستند، اما ممکن است امنیت قومی اسرائیل را به چالش بکشد و ما باید برای آن آماده شویم».

وی در ادامه با استناد به ادعای کی‌یف مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، نوشت: «اولین تحول، حمایت تهران از مسکو است، زیرا ایران سیستم‌های تسلیحاتی دقیقی را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و با در اختیار گذاشتن پهپادهای خود در کنار روسیه در حمله به اوکراین مشارکت می‌کند و در عرصه داخلی نیز اقدام به صادرات بیش از یک میلیون بشکه نفت می‌کند امری که بر خلاف تصور قوی در شبکه های اجتماعی برای موجودیت اقتصادش کفایت می‌کند و [ به همین دلیل] این نظام با قاطعیت و کارآمدی به تظاهرات‌ها پاسخ می دهد».

به اعتقاد وی، «تحول دوم، نبرد اوکراین است. روسیه در غرب کشور وضعیت اضطراری اعلام می‌کند و فشار را بر کی‌یف از سر می‌گیرد و مصمم است که نبرد را تا پیروزی ادامه دهد و نیروها و ابزارهای جنگی خود را از سوریه به جبهه اوکراین منتقل می‌کند».

این ژنرال صهیونیست در ادامه می‌نویسد: «تحول سوم، سند راهبرد امنیت ملی ایالات متحده است که در آن، چین، مشکل اول نظم جهانی و تهدید نخست از نظر اهمیت برای امنیت ملی آمریکا به شمار آمده است. این به معنای آن است که کشورهای خاورمیانه باید مشکلاتشان را خود حل کنند و ایالات متحده تنها از راه دور حمایت خواهد کرد. واشنگتن متعهد به جلوگیری از یک ایران هسته‌ای است، اما از نیروی نظامی برای تغییر نظام‌ها استفاده نخواهد کرد و فناوری یکی از سرمایه‌های امنیت ملی است».

وی در ادامه می‌گوید: «بر خلاف گذشته، روسیه این بار با حفاظت از مهمات ایران در سوریه به گونه‌ای که آزادی عمل اسرائیل را مختل کند و با کمک غیرمستقیم در انتقال تجهیزات رزمی پیشرفته ایران به سوریه، از تلاش‌های ایران برای استقرار در سوریه حمایت خواهد کرد. این امر فراتر از محکومیت‌های همیشگی و معروف حملاتی که به اسرائیل نسبت داده می شود، است.»

در ادامه این یادداشت منتشر شده در اسرائیل هیوم بر تهدید راهبردی برنامه هسته‌ای ایران برای رژیم صهیونیستی تاکید شده و آمده است: «هرچه قدر که به این شکل زمان بگذرد، احتمال دستیابی به توافق کمتر می شود و برغم بهبود اقتصادی مورد انتظار در نتیجه توافق، [رهبر] ایران دیگر فایده‌ای در آن نمی‌بیند».

وی افزود: «بر خلاف گذشته که [رهبر] ایران مجبور به نوشیدن "جام زهر" به قول خودش شد، واقعیت کنونی نشان می‌دهد که نیازی به چنین امتیازدهی وجود ندارد و در سایه کمک روسیه، تهران با حمایت روسیه و چین تقویت خواهد شد که به آن برخورداری از یک شبکه امنیتی اقتصادی-امنیتی در مقابل غرب  را می‌دهد».

این ژنرال صهیونیست در ادامه نوشت: «در سایه نگاه آمریکا به ایران به عنوان یک مشکل داخلی در خاورمیانه، وضعیت خطرناکی ایجاد شده است که در آن ایران بدون هیچ مانعی و بدون هیچ گونه اعتراض یا تعویق و محدودیتی، در مسیر برنامه هسته‌ای به سرعت گام بر می‌دارد. لذا احتمالا رهبر ایران در نهایت به این نتیجه‌ برسد که تحریم‌ها بی‌فایده‌اند و هرگونه عملیات نظامی آمریکا علیه نظام او در دوره کنونی چندان عقلانی نیست و در چنین شرایطی ممکن است ما خود را داخل واقعیت ایران هسته‌ای به عنوان بخشی از یک پیمان قدرتهای هسته‌ای شرقی ببینیم».

وی در پایان می‌نویسد: «یک تهدید راهبردی در دراز مدت وجود دارد اما از اهمیت کمی برخوردار نیست، زیرا نتیجه رقابت فزاینده آمریکا با چین، قرار دادن موضوع تجارت در فناوری، تحقیق و توسعه به عنوان یک موضوع حساس امنیتی و به خطر انداختن چرخه اقتصادی مرکزی در اسرائیل است».

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها