کد خبر: 664830
تاریخ انتشار :

یزدان‌پناه: جنگ اوکراین بسترساز «حمله اتمی» نخواهد بود

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران درباره آینده جنگ اوکراین می گوید: این جنگ علائم و ویژگی های جنگ های گسترده را ندارد و بعید است بیشتر از این شعله ور شود. ایران هم شریک این جنگ نیست. چگالی جنگ اوکراین، برای دو جبهه قدرت جهانی یعنی روسیه و غرب یک آزمون سخت چند مرحله ای بود که تنها دو مرحله آن اتفاق افتاد و مراحل بعدی آن به زمان های دیگری موکول می شود لذا بعید لست که این جنگ به زمان بلندتری کشیده شود و طبق برآوردهای موجود از صحنه نبرد، رفته رفته شرایط، برای پایان جنگ فراهم می شود.

یزدان‌پناه: جنگ اوکراین بسترساز «حمله اتمی» نخواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شفقنا نوشت: دکتر کیومرث یزدان پناه در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به ادامه جنگ در اوکراین، نظر به تهدیدات هسته ای پوتین و ادامه حملات به این کشور، فکر می کنید عاقبت چه خواهد شد؟ و این جنگ تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ اظهار داشت: استمرار جنگ دیگر به نفع روسیه نیست. روسیه به اهداف موثر ژئوپلیتیکی خود در دشت های ارزشمند اوکراین شرقی رسیده است. استفاده از سلاح هسته ای در این جنگ تقریبا صفر است و دامن زدن به این تهدید غیرمتعارف فقط جهانیان و رقبای فرصت طلب روسیه در آنسوی مرزهای غربی این کشور را حساس می‌کند.

جنگ فعلی در اوکراین جنگی نیست که بسترساز حمله اتمی باشد

استمرار جنگ اوکراین فقط اقتصاد ضعیف و پر نوسان روسیه را از پا در خواهد آورد

وی افزود: سلاح های اتمی زمانی استفاده می شوند که یک قدرت اتمی درگیر در جنگ، شکست در سایر عرصه های نظامی را احساس کند و چاره ای جزء بکارگیری سلاح غیرمتعارف باقی نمانده باشد لذا جنگ فعلی در اوکراین جنگی نیست که بستر ساز حمله اتمی باشد. مطمئنا روسها هر چقدر به این موضوع دامن بزنند به ضررشان تمام می شود. از طرفی دیگر، روس ها بهتر است تا قبل از شروع سال جدید میلادی خاتمه جنگ را اعلام کنند و از تداوم این جنگ پرهیز کنند زیرا این جنگ دیگر حاصلی برای روسیه نخواهد داشت و استمرار آن فقط اقتصاد ضعیف و پر نوسان روسیه را از پا در خواهد آورد.

اگر ایران به روسیه یا هر کشور دیگری سلاح بفروشد، کار غیرقانونی و مداخله جویانه نکرده است

فروش سلاح به یک کشور به منزله مشارکت در جنگ علیه کشور دیگری نیست

متهم کردن ایران به مشارکت در جنگ اوکراین، بهره برداری از مسائل داخلی ایران است

یزدان پناه در خصوص اینکه ادعا می شود ایران تسلیحات نظامی به روسیه فروخته است که در جنگ اوکراین به کار برده می شود. در صورت صحت این موضوع آیا تبعاتی برای کشور در آینده وجود خواهد داشت؟ گفت: اگر ایران به روسیه یا هر کشور دیگری سلاح بفروشد، کار غیرقانونی و مداخله جویانه نکرده است. باید توجه داشت که امروزه چهل درصد اقتصاد دنیا، اقتصاد مربوط به تولید و خرید و فروش تسلیحات نظامی است و هر کشوری سعی می کند به میزان توانمندی خود در فناوری‌های نظامی، سلاح و تجهیزات وابسته بفروشد و بازارها و مشتریانی برای خود در این زمینه داشته باشد لذا فروش سلاح به یک کشور به منزله مشارکت در جنگ علیه کشور دیگری نیست و متهم کردن ایران به مشارکت در جنگ اوکراین، یک بی عقلی و بهره برداری از مسائل داخلی ایران است که یا از سر نادانی مطرح می شود یا با غرض ورزی های سیاسی همراه است.

موضع‌گیری های نسبتا رسمی به نفع روسیه توسط ایران، ابهام مشارکت و موافقت کشورمان با این جنگ را فراهم کرد

وی تصریح کرد: بله اگر نیرویی از ایران در صحنه میدانی جنگ حضور داشته باشد، آنوقت شرایط فرق می کند که قطعا نیرویی از ایران در صحنه میدانی جنگ اوکراین حضور ندارد لذا صرف فروش سلاح ، به هیچ وجه به منزله مداخله نظامی نیست. بنظرم در موضوع اتهام زنی به ایران، این مساله بیشتر استمرار خط فشار به حکومت است و این موضوع هم همانگونه که اشاره کردم، بیشتر تحت تاثیر مسائل داخلی کشور و حوادث ۳۵ روز اخیر بوده و با برنامه ریزی خاصی تو بوق و کرنا می شود. یک نکته را نباید فراموش کرد و آن هم این است که ایران چرا به کشوری مثل روسیه که خود اساس هویت خود را از قدرت نظامی خود می گیرد، سلاح فروخته؟ و در کنار موضوع فروش سلاح ، موضعگیری های نسبتا رسمی به نفع روسیه توسط ایران، ابهام مشارکت و موافقت کشورمان با این جنگ را فراهم کرد و منجر به واکنش های مختلفی مبنی بر مداخله ایران در جنگ اوکراین را تشدید کرد و گرنه اصل موضوع یعنی فروش سلاح به یک کشور حتی از منظر حقوق و تجارت بین الملل موضوعی متعارف و شناخته شده است.

مناطقی که از اوکراین جدا شده اند دیگر به این کشور بازگردانده نمی شوند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر خاموشی های برق یکماه در اوکراین تداوم پیدا کند دولت این کشور سقوط خواهد کرد، گفت: مناطقی که از اوکراین جدا شده اند دیگر به این کشور بازگردانده نمی شوند. تغییر جغرافیایی صورت گرفته، مرزهای جدیدی را در این مناطق پدید آورده است. مرزهایی که تمایل دارند بصورت جمهوری های خودمختار زیر چتر امنیتی روسیه باشند. همین مساله احتمال بازگشت این مناطق به قلمرو حاکمیتی اوکراین را منتفی می کند.

جنگ علائم و ویژگی های جنگ های گسترده را ندارد

رفته رفته شرایط، برای پایان جنگ فراهم می شود

حتی بعد از خاتمه جنگ نیز خط تضعیف روسیه تداوم می یابد

وی در مورد اینکه آیا احتمال گسترده تر شدن جنگ در ابعاد بزرگ تری وجود دارد؟ اظهار داشت: این جنگ علائم و ویژگی های جنگ های گسترده را ندارد و بعید است بیشتر از این شعله ور شود. ایران هم شریک این جنگ نیست. چگالی جنگ اوکراین،  برای دو جبهه قدرت جهانی یعنی روسیه و غرب یک آزمون سخت چند مرحله ای بود که تنها دو مرحله آن اتفاق افتاد و مراحل بعدی آن به زمان های دیگری موکول می شود لذا بعید لست که این جنگ به زمان بلندتری کشیده شود و طبق برآوردهای موجود از صحنه نبرد، رفته رفته شرایط، برای پایان جنگ فراهم می شود اما تا آخرین روز جنگ، سیاست آمریکا حمایت و پشتیبانی از اوکراین و تداوم خط ائتلاف ضد روسی بوسیله متحدان اروپایی اش خواهد بود حتی بعد از خاتمه جنگ نیز خط تضعیف روسیه تداوم می یابد تا روسیه دیگر به همین سادگی ها مناطق غربی را تهدید نکند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها