کد خبر: 664912
تاریخ انتشار :

آغاز توییتر به سبک ایلان ماسک؛ از بازگشت ترامپ تا انفجار نژادپرستی

ایلان ماسک معتقد است باید آزادی بیان مطلق در توییتر حاکم باشد و همه بتوانند نظرات خود را ابراز کنند. از این رو، احتمالا ماسک حساب کاربری دونالد ترامپ را بازگرداند.

آغاز توییتر به سبک ایلان ماسک؛ از بازگشت ترامپ تا انفجار نژادپرستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: خرید توییتر توسط ایلان ماسک موجی از واکنش ها را در پی داشته است. مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین فرد جهان در یک حرکت جنجالی با یک کاسه توالت وارد توییتر شد و گفت می خواهد خیلی ها را در آن کاسه توالت غرق کند!

این اولین سیلی محکم مرد جنجالی آمریکا به گوش طرفداران توییتر و سیاست های دموکرات محورانه مدیران آن بود. بعد از این اقدام، ماسک به سرعت مدیر ارشد توییتر را عزل کرد و او را مسبب سانسور خبری و بی اخلاقی در رسانه دانست. این سیلی محکم تر از ضربه قبل بود و به دنیا نشان داد قرار است اتفاقات مهمی در توییتر رقم بخورد.

بازگشت آزادی یا رواج خشونت؛ ایلان ماسک چه فکری در سر دارد؟

توییتر یکی از مهم ترین شبکه های اجتماعی دنیا است. تاثیر این شبکه اجتماعی به خصوص در سیاست بسیار زیاد است. افراد شاخصی در دنیای سیاست توانسته اند از طریق توییتر به قدرت رسیده یا در قدرت بمانند. دونالد ترامپ یکی از مهم ترین شخصیت های سیاسی است که از طریق توییتر در سال 2016 به قدرت رسید و بعد از جنجال های تصرف کنگره در سال 2020 از توییتر اخراج شد و به اصطلاح حسابش تعلیق گشت.

حالا ایلان ماسک ماجراجو مالک توییتر شده است. هر تصمیمی توسط او می تواند تاریخ را تغییر دهد چرا که توییتر نقش برجسته ای در تحولات سیاسی دارد. اگرچه ایلان ماسک در مسائل مختلف شفاف و گاه تندرو است اما در سیاست تا حدی مرموز و ناشناخته است. او در سال 2016 از ترامپ حمایت کرد اما بعد از آن، حمایتش را ادامه نداد و سعی کرد به دموکرات ها نزدیک شود. از آن سو، او مخالف شدید دموکرات های سوسیالیست مانند برنی سندرز است و به خصوص انتقادات شدیدی به سیاست های مالیاتی او دارد.

با این حال، به نظر می رسد سیاست ایلان ماسک در رابطه با توییتر مشخص است. ماسک با وعده بازگشت آزادی به توییتر این شبکه اجتماعی را خرید. در واقع، او در میانه یک جنجال بزرگ قرار گرفت. بعد از تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ در سال 2020 بسیاری شروع به انتقاد از توییتر کردند. آنها معتقد بودند اقدام آنها خلاف آزادی بیان است و قانون اساسی آمریکا را هم نقض می کند. در مقابل، طرفداران بایدن و دموکرات ها معتقد بودند آزادی بیان حد و حصر دارد و تا جایی جایز است که باعث تهدید امنیت کشور و ترویج خشونت نباشد. ایلان ماسک طرفدار رای و نظر اول است. او بعد از خرید توییتر در اکانت خود نوشت: «پرنده (نماد توییتر) آزاد می شود.» این توییت به خوبی نشان می دهد که ماسک سعی دارد چه تغییراتی در توییتر ایجاد کند.

هم اکنون برخی قوانین در توییتر وجود دارد. ترویج نژادپرستی، خشونت، عقاید سیاسی نفرت پراکن و... ممنوع است. ماسک معتقد است باید آزادی بیان مطلق در توییتر حاکم باشد و همه بتوانند نظرات خود را (هرچند آن نظر ناپسند باشد) ابراز کنند. از این رو، احتمالا ماسک حساب کاربری دونالد ترامپ را بازگرداند و از آن سو شروع به بازگرداندن حساب های تعلیق شده ای کند که به اصطلاح، نفرت پراکن و تندرو بوده اند.

تغییرات سیاسی که توییتر ماسک می تواند ایجاد کند

اقدام احتمالی ایلان ماسک می تواند باعث تغییراتی در عرصه سیاسی جهان شود. شباهت رفتاری و شخصیتی ماسک به ترامپ (اینجا بخوانید) به نزدیکی این دو کمک خواهد کرد. از آن سو، احتمالا جنجال ها و درگیری ها در توییتر بیشتر شود. این اختلافات و درگیری ها می تواند در سطح سیاسی هم بازتاب داشته باشد. تیری برتون (مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره شرکت آتوس) بعد از خرید توییتر توسط ماسک و توییتش در مورد آزادی پرنده در توییتی پاسخ ماسک را بدین شکل داد: «در اروپا پرنده با قوانین ما پرواز خواهد کرد.» توییت برتون نشان داد که اروپایی ها اصلا از تئوری آزادی بی حصر و حد ماسک خوششان نمی آید و دوست دارند برخی قوانین حداقلی بر این شبکه اجتماعی حاکم باشد.

ایلان+ماسک

به نظر می رسد تغییرات سیاسی جدید توییتر بر فضای داخلی آمریکا بیشتر از همه تاثیر بگذارد. این تاثیر مربوط به قدرت گرفتن ترامپ و طرفداران افراطی اش است. انتخابات 2024 نزدیک تر از هر وقت دیگری است و بازگشت حساب توییتری ترامپ می تواند سلاح مخصوص را به دست مرد مو قرمز آمریکا بدهد. البته نباید فراموش کرد ترامپ هم اکنون با پرونده های زیادی رو به رو است و بازگرداندن اکانت او می تواند باعث جنجال های حقوقی و محکومیت های مختلف شود. ایلان ماسک ذاتا مردی تاجر است و آنطور که برخی رسانه ها گفته اند در توییتر هم قصد دارد از طریق افزایش بی حد و حصر تبلیغات، درآمدزایی کند. او دوست ندارد کنگره، سنا یا قضات آمریکایی با او درگیر شده و توییتر را وارد درگیری های حقوقی کنند چون این درگیری ها باعث کاهش شدید درآمد توییتر و ماسک خواهد شد. شاید به همین دلیل باشد که او هنوز در رابطه با بازگرداندن حساب ترامپ حرفی نزده و اقدامی نکرده است.

مهاجرت از توییتر و تبعیض، دو خطری که پرنده سفید را تهدید می کند

به نظر می رسد در صورت جدی بودن ماسک در مورد اجرای قانون عدم مطلق سانسور، بسیاری از کاربران توییتر از این شبکه مهاجرت کنند. از آن سو، برخی معتقدند ماسک یک حقه باز است و از طریق لابی با ثروتمندان و سیاستمداران شروع به محدود کردن حساب های کاربری مختلف به ازای دریافت پول کلان خواهد کرد.

 بسیاری در داخل کشور خودمان معتقدند ماسک به زودی با اپوزیسیون خارج نشین توافق کرده و به ازای دریافت پول، برخی حساب های داخلی ایران را تعلیق می کند. این خطر در مورد حساب های کاربری اوکراینی، روسی و حتی آمریکایی هم وجود دارد. باید دید مرد جنجالی آمریکا و مالک جدید توییتر چه تصمیمی برای پرنده سفید این شبکه اجتماعی خواهد گرفت و میراث جک دورسی را به چه سمت و سویی خواهد کشاند؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها