کد خبر: 665045
تاریخ انتشار :

سخنگوی دولت: بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به کشور در ۵ سال گذشته

ایسنا/ سخنگوی دولت با بیان اینکه در ۵ سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه به کشور بازگشتند، اظهار داشت: نخبه شهید سید فرید معصومی که در حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ شهید شد، یکی از آنها بود که در حوزه برق و انرژی فعالیت می کرد.

سخنگوی دولت: بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به کشور در ۵ سال گذشته
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشست خبری با ارایه آخرین وضعیت شاخص‌های تولید اظهار داشت: در تولید ۵۰۰ محصول پزشکی خودکفا شدیم و در صدور پروانه تولید تجهیزات پزشکی ۲۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در ۵ ماه نخست امسال صنعت فولاد ۹.۹درصد، محصولات پتروشیمی ۶.۲ درصد و تولید کاغذ ۶.۸ درصد رشد داشته است ضمن آنکه تولید گندم ۳۷ درصد، برنج ۲۵ درصد و جو ۳۰ درصد در سال زراعی جاری با رشد همراه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ظرفیت تولید برق ۶ هزار مگاوات افزایش یافت که بهترین رکورد پس از انقلاب است.

بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به کشور در ۵ سال گذشته

سخنگوی دولت با بیان اینکه در ۵ سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه به کشور بازگشتند، اظهار داشت: نخبه شهید سید فرید معصومی که در حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ شهید شد، یکی از آنها بود که در حوزه برق و انرژی فعالیت می کرد.

بهادری جهرمی با اعلام اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر از نخبگان امروز با شرکت‌های دانش بنیان همکاری دارند، اظهار داشت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با افزایش چشمگیر در یک سال گذشته به بیش از هفت هزار شرکت رسیده است.

وی همچنین از بورسیه تحصیلی ۴۳ نفر از رتبه های برتر المپیادی در رشته های علوم پایه دانشگاه های تهران، اختصاص ۲۰درصد سهیمه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها به نخبگان  خبر داد.

آمریکا به دنبال مانع تراشی در مسیر رشد ایران است

بهادری جهرمی با تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ و درگذشت برخی دیگر از هموطنان در اغتشاشات اخیر، گفت: اجتماع پرشور مردم در تشییع حوادث تروریستی و شهدای امنیت و مخالفت با آشوب نشان می دهد مردم به تلاش های همه جانبه دشمنان علیه این ملت با وجود همه ظرفیت‌های اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی شان دست رد و پشت پا زدند و اجازه سوءاستفاده را به دشمنان نخواهند داد.

سخنگوی دولت با تبریک فرارسیدن ۱۳ آبان روز دانش آموز، افزود: امیدواریم این روزها بهانه‌ای برای بازگویی جنایت آمریکا علیه ایران باشد که این روزها نیز با تحریم های ظالمانه و دروغ پراکنی سعی دارد در مسیر رشد مردم مانع ایجاد کند.

بهادری جهرمی در ادامه از انتصاب محسن منصوری به عنوان معاون اجرایی رییس جمهور خبر داد و گفت: به این ترتیب یک جوان دیگر به ترکیب هیات دولت اضافه شد؛ آقای منصوری استاندار تهران بوده و دارای سابقه کار مدیریتی موفق است که با حکم رئیس جمهور به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب شد.

وی ابراز امیدواری کرد که معاونت اجرایی رییس جمهوری در دوره جدید در مسیر خوبی که آقای صولت مرتضوی ایجاد کرده بود، با سرعت بیشتری حرکت کند.

تولید کامل خودرو به مرز ۱۰۰ درصد رسید

سخنگوی دولت همچنین از رشد تولید در بخش های مختلف خبر داد و اظهار داشت: تولید ناخالص ملی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۱ درصد رشد داشت که این میزان در بخش صنعت ۵.۱ درصد رشد بوده است.

وی افزود: در حوزه خودروسازی شاهد رشد تولید کامل خودرو بودیم و خلاف سالهای گذشته از وجود خودروهای ناقص در انبارهای خودروسازان، امروز تولید کامل خودرو به مرز ۱۰۰ درصدی رسیده است.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: در هفت ماهه امسال در تولید ون ۴۵۴  درصد، وانت ۴۷ درصد، صنعت کاغذ ۶.۸ درصد، محصولات پتروشیمی ۶.۲ درصد، تلویزیون ۲۱ درصد رشد تولید را شاهد بودیم.

بهادری جهرمی با اشاره به اصلاح دوباره اساسنامه صندوق ملی مسکن در دولت برای رفع ایرادات شورای نگهبان گفت: منتظر نظر نهایی این شورا درباره اساسنامه صندوق ملی مسکن هستیم.

منابع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان تامین شده است

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: به محض نهایی شدن قانون افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، دولت آماده اجرای آن از لحظه تصویب است؛ منابع لازم برای قانون افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان پیش بینی شده است.

با اقدامات خرابکارانه مماشاتی نمی کنیم

بهادری جهرمی درباره برنامه دولت برای حفظ امنیت کشور گفت: یکی از راهبردهای دائمی دشمنان کشور به ویژه هنگام ناامیدی از پیشرفت‌های کشور، حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری بوده است.

وی افزود: دشمنان همیشه به اقدامات آشوب افکنانه و تروریستی و شبه تروریستی روی می‌آورند اما مردم ایران نشان دادند با این اقدامات متحدتر و یکپارچه‌تر و در مسیر حقانیت مصمم‌تر می‌شوند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بارها اعلام کردیم با این اقدامات خرابکارانه هیچ گونه مماشاتی نکرده و با همه مسببان و بانیان برخورد قاطع خواهد شد.

مصوبه حمایت از اقتصاد دیجیتال نهایی شد و درحال ابلاغ است

سخنگوی دولت در خصوص وعده اخیر وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب و کار دیجیتال بیان کرد: کارگروه اقتصاد دیجیتال که پیش از این برای حمایت از کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده بود قبلاً هم مصوباتی داشته و پیرو حوادث اخیر نیز مصوباتی داشته که اجازه دهید خود وزیر اقتصاد یا ارتباطات جزییات را اطلاع رسانی کنند؛ مصوبه نهایی شد و احتمالاً در مرحله ابلاغ است.

بهادری جهرمی با اشاره به آلودگی کلان شهرها و برنامه جامع دولت در این باره، گفت: بیش از ۶۰ حکم در قانون هوای پاک برای حل بحران آلودگی هوا اجرا شده و دولت برای سرعت بخشیدن به اجرای قوانین روی زمین مانده در این زمینه اهتمام داشت.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار ردیف بودجه مستقل برای کاهش آلودگی درنظر گرفته شده است، ادامه داد: ۳ بخشنامه هم از سوی وزارت کشور صادر شده و برنامه‌هایی مانند لزوم استاندارد سوخت در کشور و توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هم از سوی دولت و وزارت صنعت و سایر نهادها صورت گرفته است.

آسیب ۵۰ اتوبوس در آشوب‌های اخیر

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: در آشوب‌های اخیر بیش از ۵۰ اتوبوس آسیب دید طوری که این اتوبوس‌ها دیگر قابل استفاده نیست. در جلوگیری از انتشار گازهای آلوده قرارداد جمع آوری گازهای فلر در حال بهره برداری است و تمام اقدامات دولت به گونه‌ای است که امیدواریم منجر به کاهش شیب این مشکلات شود.

سخنگوی دولت سپس در پاسخ به اینکه با علت کمبود دارو و تدبیر دولت برای کنترل این موضوع چیست، گفت: متاسفانه در ادوار مختلف شاهد سوء مدیریت بودیم و در ایام اخیر هم کوتاهی‌هایی انجام و گزارشی از مجموعه‌های سیاست گذار و برنامه ریز دریافت شد.

وی افزود: برخی مدعی بودند به دلیل آنفلوآنزای زودرس و ترویج بیماری‌های از این دست شاهد این کمبود بودیم که با دستور رئیس جمهور محموله جدید وارد کشور و در بازار توزیع شد و شرکت‌های تولید کننده هم سه شیفت شروع به تولید داروها کردند.

بهادری جهرمی اظهار داشت: همچنین رئیس‌جمهور دستور داد گزارشی ارایه شود و جزییات امور در مجموعه‌های سیاست گذار و تولیدی مورد بررسی قرار گیرد تا تعارض منافع یا کوتاهی‌ها شناسایی شود.

وی درباره اقدامات دولت نسبت به دخالت برخی کشورها در امور داخلی کشور ما تصریح کرد: وزارت خارجه سفرای کشورهای مداخله کننده احضار شدند و از طرف دیگر برای برخی اظهار نظرهای خلاف قانون اقدامات حقوقی و قانونی انجام و همچنین لیست تحریمی از سوی وزارت خارجه اعلام شده است. دولت تمام این موارد را از مراجع ذی صلاح پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه دولت برای حضور در دانشگاه و در جمع دانشجویان و تعامل با آنان ادامه دارد یا نه، گفت: رئیس جمهور آغازگر حضور در دانشگاه‌ها بود طوری که تاکنون ۶ بار شخصا به دانشگاه های کشور رفت و علاوه بر این در جلسات متعددی میزبان اساتید و اعضای هیأت علمی و دانشجویان بود. همیشه هم به حضور همه سطوح برای بازنگری و شنیدن صدای اعتراض‌ها تاکید داشتند.

وی با اشاره به حضور معاون اول در خوابگاه دانشگاه شریف اضافه کرد: دولت با جدیت همین مسیر را ادامه خواهد داد. دانشگاه‌ها هم استقبال خوبی داشتند و از مسئولان و شخصیت‌های مختلف برای حضور دعوت کردند. برخی از نمایندگان مجلس برای حضور در دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کردند.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: دشمن روی دانشگاه تمرکز کرده است چون دانشگاه محل اصلی تولید قدرت کشور است و به همین دلیل دولت برای حضور در آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند. خانه‌های گفتگوی آزاد در دانشگاه‌ها یک به یک فعال و محلی برای برگزاری این جلسات در سراسر کشور می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت تأخیری در تدوین لایحه بودجه و لایحه برنامه توسعه نداشته است، گفت: لایحه برنامه باید بر اساس سیاست‌های کلی تدوین و ابلاغ شود و بلافاصله بعد از اعلام سیاست‌ها تدوین آن انجام شده و تاخیری وجود نداشته است. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها