کد خبر: 665224
تاریخ انتشار :

به بهانه روز دانش‌آموز؛

این نسل چه می‌خواهد؟

نسل امروزی یا همان دانش آموزان دهه هشتادی و نودی تنها هیجانات خاص سن خود را دارند که باید با شیوه‌های مختلف و در کالبد مدرسه پاسخ داده شود.

این نسل چه می‌خواهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امسال روز دانش‌آموز متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. روز دانش‌آموز امسال مصادف شده با شهادت دانش‌آموزانی که در روزهای اخیر تنها به جرم همراهی پدر و مادر خود در فضای امن حرم به زیارت مشغول بودند. علی اصغر، آرشام و محمدرضا، از نسل امروزی هستند؛ همان نسلی که دشمن اذعان می‌کند از انقلاب فاصله گرفته و با آرمان‌های انقلاب مخالف است. دشمن اکنون با کینه‌توزی سعی در انحراف نسلی دارد که درست است پر از سوال بوده، اما از آرمان‌های اسلامی کشور دور نبوده و نیست.

به گزارش ایسنا، ذهن دانش‌آموزان پر از سوال‌های بی جواب مختص سنشان است که باید به آن‌ها پاسخ داد؛ آن هم به شیوه‌ای درست و شاید مدرسه مهم‌ترین مکان برای پاسخ دادن به این سوالات باشد. پاسخی که در وهله اول به نظر می‌رسد ساده باشد، اما اگر انباشته شود شبهاتی متلاطم را در پی دارد.

خون آرشام؛ فرصت بیداری را فراهم کرد

امیرمحمد، دانش‌آموزی نوجوان است که در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آرشام هم مانند من و هم سن من بود و فقط به جرم اینکه دست در دست مادرش برای زیارت به حرم رفته بود کشته شد.

وی با بیان اینکه وقتی انسانی با تفنگ به راحتی کودکی را می‌کشد نباید از او انتظار صحبت‌های انسانی داشت، افزود: خون کودکانی که در شاهچراغ به زمین ریخته شد، نشان می‌دهد که با چه انسان‌هایی روبرو هستیم.

این دانش‌آموز نوجوان با بیان اینکه به عنوان یک دانش‌آموز ایرانی وظیفه دارم به این حرکات و ترورها فکر کنم و عکس‌العمل نشان دهم، تصریح کرد: باید با تفکر و تعقل بیشتر برای سرزمینم بجنگم و از آن دفاع کنم.

وی با بیان اینکه خون شهدایی که در شاهچراغ شهید شدند به ما فرصت بیداری داد تا بفهمیم که چرا دشمن به دنبال ریختن خون است، افزود: ما از کشور خود دفاع کرده و هیچ گاه ذلت را در برابر دشمنان نخواهیم پذیرفت.

این دانش‌آموز نوجوان با بیان اینکه دانش‌آموزان دهه هشتادی و دهه نودی پای اسلام و انقلاب ایستاده‌اند، اظهار کرد: برای دفاع از آرمان‌های این کشور هنوز پابرجا مانده‌ایم و کاری جز وحدت و یکپارچگی نداریم.

دانش‌آموز فرق اغتشاش و اعتراض را می‌فهمد

هانیه، دیگر نوجوان بیرجندی است که به ایسنا می‌گوید: در سال‌های اخیر دشمن همیشه از یک اعتراض کوچک مردم، اغتشاشی بزرگ آفریده است؛ این اغتشاشات به ضرر مردم است چراکه دولت باید ضرر و زیانی که به شهر رسیده را جبران کرده و اعتبارات زیادی را صرف این اموال از دست رفته کند.

وی با بیان اینکه از بین رفتن آرامش و آزادی نیز از دیگر مواردی است که در پی اغتشاش ایجاد می‌شود، افزود: دشمن با این ناامنی‌ها نمی‌تواند در جان مردم رسوخ کرده و به اهداف خود برسد؛ چراکه تروریست‌ها یک دانشمند را در شاهچراغ کشته‌اند؛ داشمندان دیگری هستند که حتی اگر در خارج از کشور تحصیل کنند باز برای پیاده‌سازی علوم و فنونی که آموخته‌اند کشور خود را انتخاب می‌کنند.

این نوجوان با بیان اینکه دشمن قدرت مقابله در برابر این کشور را ندارد، اظهار کرد: دست و پا زدن دشمن بی فایده است، چراکه می‌بینیم تفکر تروریستی چندین نفر را شهید کرده اما مردم در خیابان‌ها به دنبال اهدای خون هستند این یعنی امنیت و وحدت با این موارد از بین نمی‌رود.


پاسخ به ذهن پرسوال دانش‌آموزان

سحر، دانش‌آموز دیگر پایه یازدهم است که به ایسنا می‌گوید: درست است که به برخی موارد در این کشور اعتراض داریم، اما راه و روش بیان این اعتراض فکری به نام " اغتشاش" نیست، اما برخی از دوستانم به گونه‌ای اعتراض دارند که حتی در فکر این هستند که درس و مدرسه را رها کنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه‌های دشمن واقعیت را در ذهن نوجوان که پر از سوال است، به گونه‌ای جلوه می‌دهد که او به همه موارد شک کند، افزود: شاید مبلغان و فعالان فرهنگی آن چنان که باید برای دور کردن این شکیات از ذهن نوجوان امروزی کار نکرده‌اند.

سحر ادامه می‌دهد: تعلیم و تربیت و دستگاه‌های فرهنگی مکلفند با روشی که نوجوان می‌پسندد اطلاعات را با شفافیت به او انتقال دهند تا این مسائل آنقدر در ذهن او ماندگار شود که دیگر به سمت اطلاعات ناقص دشمن نرود تا بداند ماجرا چیست.

وی بیان کرد: دانش‌آموز زمان امروزی با اطلاعات مختلفی که به ذهنش ورود می‌کند آنقدر از نظر تحلیلی پرمغز و پرمعناست که دیگر نمی‌توان بدون دلیل برای بیان حرفی او را متقاعد کرد.

مدارس؛ بهترین مکان‌ برای القای فکری در ذهن دانش‌آموزان

احمد آهنی، یکی از معلمان بیرجندی است که در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: مدارس و سنگر تعلیم و تربیت بهترین مکان‌ها برای القای فکر استکبارستیزی در ذهن دانش‌آموزان هستند و در این زمان که دشمن فرهنگ را هدف قرار داده است، ما نیز باید برنامه‌ای از پیش تعیین شده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای بکارگیری این برنامه باید محیط مدارس را بیش از پیش برای توانمندسازی دانش‌آموزانی انقلابی آماده کرد، افزود: باید دانش‌آموزان بدانند تمام زندگی همین کتاب‌ها نیست؛ این دانش آموزان قرار است در آینده این سرزمین روزگار بگذرانند و مسئولان اجرایی و حکومتی باشند؛ بنابراین باید بدانند این کشور به چه امری نیاز دارد.

این معلم با بیان اینکه تا زمانی که فکر کردن درست را به دانش‌آموزان خود یاد ندهیم نخواهیم توانست از آنان انتظار تشکیل جامعه‌ای متعالی را داشته باشیم، اظهار کرد: قسمتی از وظیفه تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی ایجاد همین نوع تفکر در ذهن دانش آموزان است.

آهنی با بیان اینکه وقتی از یک نوع تفکر سخن می‌گوییم منظورمان ایجاد یک سبک زندگی براین اساس است، تصریح کرد: این سبک در تمام طول زندگی فرد می‌تواند موثر بوده و پیاده سازی شود؛ بنابراین مدرسه باید مامن این نوع تفکر به صورت مستمر باشد.

اولویت‌های فرهنگی در مدارس

 حجت الاسلام سیدعلی حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی معتقدیم در شرایط فعلی باید نقش خود دانش‌آموزان قوی را ببینیم؛ در واقع میدان دادن به دانش‌آموزان برای تعقیب برنامه‌ها از مهم‌ترین اولویت‌هاست.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان امروزی حرف برای گفتن دارند که باید میدان را باز گذاشته و مسیر را برای آنان هموار کنیم، اظهار کرد: دانش‌آموزان باید خود نقش‌آفرینی کنند و بهتر است در این حوزه در ارتباط با هم سن و سالان به این نقش آفرینی اجتماعی و فرهنگی برسند.

حسینی با بیان اینکه البته الگوگیری از مربیان پرورشی و معلمان نیز مهم است، افزود: اگر قرار است اتفاقی در حوزه آموزش و پرورش بیفتد باید متصدیان امور خود الگوی عملی دانش‌آموزان باشند و از طرفی در این الگوسازی، نقش دانش‌آموزان را پررنگ‌تر کنند.

وی با اشاره به نقش مشاوران مذهبی در مدارس و رضایت اولیا، ادامه داد: با حوزه‌های علمیه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که طی آن ۴۷۰ نفر مشاور مذهبی در قالب طرح امین در سطح استان بکارگیری شدند تا در کنار مربیان، معلمان و مشاوران تحصیلی نقش آفرینی کنند.

حسینی با بیان اینکه این تعداد کافی نبوده و متقاضی جذب ۲۰۰ نفر دیگر نیز هستیم، اظهار کرد: این مشاوران به سوالات و شبهات دانش‌آموزان با زبان خودشان و متناسب با سن و موقعیتشان پاسخ می‌دهند چراکه اگر شبهه‌ای در ذهن دانش‌آموز باقی بماند تبدیل به شبهه‌ای دیگر خواهد شد.

رف شبهات ذهن دانش‌آموز

وی با بیان اینکه در وهله اول باید دید سوالات و انتظارات دانش‌آموز چیست و چه خواسته‌ای دارد، افزود: این امر فرصت خوبی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده تا از نیروهای حوزه علمیه نهایت استفاده را کنیم؛ این افراد در حوزه علمیه شاخص‌های اولیه را می‌گذرانند و با غربالگری وارد مدارس شده و سپس برای توانمندسازی، در دوره‌های ضمن خدمت که به صورت مشترک با حوزه علمیه و آموزش و پرورش تدارک دیده می‌شود، شرکت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علاوه بر این فعالیت‌های متعدد فوق برنامه در طول سال داریم و به دنبال اثربخشی هستیم، افزود: تشکل‌هایی از جمله سازمان بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و هلال احمر برنامه‌های مختلف و متعددی دارند که با توجه به ذائقه دانش آموزان و به صورت ابداعی انجام می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه ارائه دوره‌های آموزشی و مهارت افزایی از دیگر برنامه‌هاست، تصریح کرد: برنامه‌هایی برای همه دوران‌های تحصیلی و به اقتضای سن دانش‌آموز در طول سال تدارک می‌بینیم تا دانش‌آموز شاهد بارورسازی استعدادهایش در محیط مدرسه باشد.

به دنبال استعدادیابی هستیم

وی با اشاره به اجرای بیش از ۱۲۰ نوع انواع مسابقات در طول سال، ادامه داد: اگر استعدادی در دانش‌آموزی کشف کنیم به سمت رشد و پیشرفت آن خواهیم رفت تا بتوانیم از این رهگذر به پیشرفت این افراد برسیم.

حسینی با بیان اینکه معلمان نیز بعد دیگر هستند که باید برای شفافیت ذهن دانش‌آموزان روی آن‌ها کار کرد، ادامه داد: برگزاری دوره‌های مختلف توانمندسازی برای معلمان با نام طرح تبییین در حال اجرایی کردن است؛ از طرفی شرح وظایف مربیان پرورشی نیز در اولویت ماست.

وی با بیان اینکه شعار ما این است که هر معلم باید یک مربی باشد، تصریح کرد: تلاش ما به این سمت است که هر مدرسه یک حلقه صالحین شود و اگر توانستیم به این سمت رویم، مدرسه سالم و سپس جامعه سالمی خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها