کد خبر: 665252
تاریخ انتشار :

بقایای موشک چینی بر فراز اقیانوس آرام وارد جو زمین شد

موشک چینی پس از چند روز سرگردانی در فضا، به اقیانوس آرام سقوط کرد.

بقایای موشک چینی بر فراز اقیانوس آرام وارد جو زمین شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از واشنگتن پست، به گفته‌ فرماندهی فضایی ایالات متحده آمریکا، این موشک درست پس از ساعت ۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) بر فراز اقیانوس آرام وارد جو زمین شد. تا به این لحظه هیچ تلفات یا خساراتی گزارش نشده است.

زباله فضایی ذکر شده، ‌بخش هسته‌ ۲۳ تنی موشک لانگ مارچ ۵‌بی (Long March ۵B) است که در روز دوشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) چین را به مدار زمین برد و کشش جوی از آن زمان در حال پایین کشیدن بدنه موشک به سمت زمین بوده است.

بازگشت این موشک به زمین انتقاداتی را از سوی سایر کشورها بر سر رویه چین در بازگرداندن کنترل نشده بقایای موشک‌هایش به زمین، ‌ به همراه داشت. در حالی که احتمال اینکه یک نفر توسط زباله‌های فضایی مورد اصابت قرار بگیرد کم است اما چندین مسیری که این موشک احتمالاً می‌توانست از آن‌ها عبور کند مناطق پرجمعیت زمین بوده‌اند.

این یک مشخصه نامطلوب از موشک‌های لانگ مارچ ۵‌بی است. سایر موشک‌های مداری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مراحل اولیه آن‌ها اندکی پس از بلند شدن در اقیانوس یا روی زمین‌های خالی از سکنه سقوط می‌کنند در حالی که موشک فالکون ۹ و فالکون هوی اسپیس‌ایکس برای استفاده مجدد در آینده به صورت یکپارچه فرود می‌آید. اما مرحله اصلی این موشک چینی به مدار می‌رسد و راهی برای فرود و بازگشت به زمین ندارد، بنابراین به کشش جوی اجازه می‌دهد تا آن را به صورت کنترل نشده به زمین بازگرداند.

اگرچه بخش عمده‌ای از بدنه این موشک هنگام ورود به جو می‌سوزد اما برخی از قطعات محکم‌تر آن تا سطح زمین جان سالم به در می‌برند و خطری برای مردم و زیرساخت‌ها خواهند بود.

بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای که اندکی قبل از سقوط  موشک لانگ مارچ‌ ۵‌بی در ماه مه منتشر شد، نوشت: کشورهای پرتاب‌کننده فضاپیما باید خطر ورود مجدد موشک‌های فضایی را برای افراد و زیرساخت‌های روی زمین به حداقل برسانند.

وی افزود: واضح است که چین در رعایت استانداردهای مسئولانه در مورد زباله‌های فضایی خود کوتاهی می‌کند. بسیار مهم است که چین و همه کشورهای دارای فناوری فضایی و نهادهای تجاری، مسئولانه و شفاف در فضا عمل کنند تا ایمنی، ثبات، امنیت و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی ماورای جو تضمین شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها