کد خبر: 665292
تاریخ انتشار :

سورپرایز ویژه دولت برای وراث سهام عدالت | سود سهام عدالت متوفیان واریز شد

عضو شورای عالی بورس خبرهای خوبی درباره واریز سود سهام عدالت متوفیان داد.

سورپرایز ویژه دولت برای وراث سهام عدالت | سود سهام عدالت متوفیان واریز شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش ارزش سهام عدالت.سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد. سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران.سود جذاب سهام عدالت به حساب مردم واریز می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید .

در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند، گفت: اقدامات مربوط به تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان به سرعت در حال انجام است اما تعیین دقیق زمان اجرایی شدن طرح مدنظر اصلاً کار ساده‌ای نیست.

«حمیدرضا دانش کاظمی» به آخرین وضعیت تعیین تکلیف وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد.

وی به وجود موارد متعدد در زمینه تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و گفت: وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند.

دانش کاظمی به معضل موجود در زمینه سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و ادامه داد: فرآیند سهام عدالت متوفیان از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده و مشکل اصلی این است که حتی شاید وراث هم فوت کرده باشند.

عضو شورای عالی بورس به دیگر مشکل حاکم در مسیر سهام عدالت متوفیان اشاره کرد و اظهار داشت: در ایران با ادیان و مذاهب مختلفی روبرو هستیم و این‌گونه نیست رفتار وراثتی کشور در خصوص مذهب شیعه با فرد مسیحی و زرتشتی یکسان باشد.

وی ادامه داد: اینکه چگونه بتوان سهام عدالت و سود این سهام را به دست وارث اصلی برسانیم، خود دارای یک فرآیند حقوقی است که باید آنها را طی کنیم.

دانش کاظمی افزود: از سوی دیگر طبق دستور رهبر معظم به قوه قضاییه، نباید هزینه ویژه‌ای برای امور سهام عدالت از سوی سهامداران پرداخت شود.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: پس از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس در نهایت مصوب شد تا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانی را فراهم کند که سهامداران بتوانند از طریق برگه انحصار وراثت، فرمی را به صورت رایگان از طریق سامانه‌ای که به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی متصل است، پر کنند.

وی اعلام کرد که با توجه به چنین اقدامی، وراث متوفیان سهام عدالت و نیز سهامی که باید به آنها اختصاص یابد؛ مشخص است.

دانش کاظمی اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید به گونه‌ای این امر را پیاده‌سازی کنند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند آن را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: از سود سهام سال‌های گذشته فرد متوفی که در شرکت سپرده‌گذاری  مرکزی قرار دارد، هزینه انتقال به مبلغ کمتر از ۶٠  هزار تومان کسر می‌شود و باقی منابع به همراه سهام و سودها به وراث منتقل خواهد شد.

وی گفت: این مصوبه در شورای عالی بورس تصویب و در اختیار قوه قضاییه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شد تا این فضا عملیاتی شود.

دانش کاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مصوبه از چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد، گفت: اقدامات مربوط به این طرح به سرعت در حال انجام است اما تعیین دقیق زمان اجرای آن اصلاً کار ساده‌ای نیست.

این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: وراث باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و در آنجا تقاضای دریافت سهام داشته باشند، پس از آن شرکت سپرده‌گذاری به صورت خودکار سود و اصل سهام را در اختیار وراث قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: این موضوع باید قابل توجه باشد که تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان، نیازمند انحصار وراثت از طریق قوه قضاییه است زیرا نوع احکام مذهبی نسبت به سهام و مایملک باید متفاوت باشد./ جماران

اعلام مشمولان جدید دریافت سهام عدالت

مدیر کل دفتر امور شرکت‌های سازمان خصوصی سازی با اشاره به جاماندگان مشمول دریافت سهام عدالت گفت: سهام عدالت در دو مرحله و حدود ۶ دهک اول جامعه را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

رادیو تهران در برنامه شهر آفتاب صبح امروز با حضور دکتر امیر رحیمی مدیرکل دفتر امور شرکت‌های سازمان خصوصی سازی به موضوع بررسی مشمولان دریافت سهام عدالت پرداخت . مشروح گفتگو به این شرح است :

مجری: چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند؟

میهمان: جا ماندگانی که سه دهک اول جامعه بیشتر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و اقشاری که در دهک‌های پایین جمعیتی هستند و از سهام عدالت قبلی جا مانده بودند با همان شرایط سهام عدالت قبل و با ارزش بالاتر حدود معادل ۱۰ میلیون تومان برای هر فرد در حال برنامه ریزی است. تخصیص سهامش انجام شده و براساس قانون بودجه سال جاری علاوه بر این ما یک مرحله دومی را هم سعی می‌کنیم که بتوانیم پوشش دهیم که حدود شش دهک اول جامعه را کامل پوشش می‌دهد هر کسی که جا مانده باشد و آن هم منابع بیشتری می‌خواهد و هم بعد از اینکه مرحله اول که قطعا ا در سال جاری تفاق می‌افتد، رخ خواهد داد.

در خصوص انتخاب افراد و پیشنهادشان با توجه به اینکه نهاد‌های تخصصی شان بهزیستی و بنیاد مستضعفان هستند خصوصی سازی خیلی اعمال نظر نکرده و فهرستی که از طرف این نهاد‌ها ارسال می‌شود ما همان را پس از راستی آزمایی و بررسی این که قبلا سهام عدالت نگرفته باشند برایشان سهام تخصیص می‌دهیم، ولی در خصوص نحوه ثبت نام و نحوه تحقق اینکه محق شرایط دریافت سهام عدالت باشند این وظیفه تخصصی سازمان نیست، ما در خصوصی سازی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان را جدا کردیم که از سهام شرکت‌های بورسی و معمولا سودده و قابل نقدشوندگی بالا که در اختیار این عزیزان انشاالله قرار خواهد گرفت.

مجری: با توجه به این شش دهک اول جامعه که گفتید پوشش می‌دهیم، بعد از این بازهم جا مانده خواهیم داشت یا خیر؟

میهمان: یک سری جامانده ممکن است به دلیل اضافه شدن به جمعیت اتفاق بیفتد مثلا افرادی که خدای ناکرده امروز در شرایط خوبی قرار دارند از نظر مالی، دو سال یا یک سال دیگر اتفاقی بیفتد و در گروه کم برخوردار‌ها قرار بگیرند.

مجری: کارگران فصلی چطور؟

میهمان: کارگران فصلی می‌توانند باشند من منظورم کلان‌تر از این بود یعنی کسانی که اصلا امروز ممکن است کسب و کاری دارند و درآمد خوبی دارند و یک سال دیگر شرایطشان خوب نباشد، این تغییرات ممکن است پیش بیاید و یکی هم اینکه ممکن است در قوانین اتفاقی بیفتد و بگویند که سهام عدالت در کل جامعه برای همه افرادی که نیازمند هستند و به خصوص کسانی که شغل آزاد دارند، ولی درآمد بالایی ندارند مانند کارگران فصلی، کارگران ساختمانی، افرادی که مثلا دست فروش‌ها یا کسانی که درآمد قابل توجهی ندارند وکسب و کار مشخصی ندارند می‌تواند بعد‌ها تعلق بگیرد فعلا آنچه که امسال قطعی انجام می‌شود سه دهک اول است جامانده هایشان با اعلام نهاد‌های ذیربطشان و سعی می‌کنیم تا پایان سال با توجه به ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه دیده شده برای شش دهک اول برنامه ریزی‌هایی انجام شود.

مجری: کسانی که مشمول شدند خبر دارند یا باید جایی مراجعه کنند؟

میهمان: معمولا هم خبر دارند و هم اینکه نیاز نیست جایی مراجعه کنند، چون نهاد‌هایی که آنجا ثبت نام کردند مثلا مشمولینی که عضو کمیته امداد هستند و سهام عدالت نگرفتند خود کمیته امداد به ما اعلام می‌کند فهرست سراسری شان در کل کشور و ما برایشان تخصیص را انجام می‌دهیم البته کلیه کار‌های ثبت نام و تکمیل مدارک اگر نیاز باشد خود آن نهاد مربوطه به آن‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

مجری: از سقوط آرام سهام پرسپولیس و استقلال هم بگویید، از زمان بازگشایی این دو نماد در بورس ما تغییراتی می‌بینیم و ریزش می‌بینیم.

میهمان: سهام هر دو باشگاه متاسفانه این زمان بازگشایی اش خیلی به تعویق افتاد و ما تمام تلاشمان این بود که در اوایل تابستان بتوانیم سهام دو باشگاه را بازگشایی کنیم شرایطشان آن موقع خیلی بهتر بود و از نظر هم مالی و هم شاخص‌های اقتصادی شان و هم جوی که در بازار بود خیلی می‌توانستیم بهتر بهره بگیریم برای دو باشگاه.

مجری: این گونه واگذاری‌ها قرار است ادامه پیدا کند یا تغییراتی در آن اتفاق می‌افتد؟

میهمان: همین امروز ما دنبال این هستیم که بتوانیم ۵۱ درصد هر دو باشگاه را مجوز و مصوبه از هیات واگذاری بگیریم که بتوانیم عرضه کنیم و در روند حرفه‌ای شدن دو باشگاه انشاالله کمک کنیم که خللی پیش نیاید و باشگاه‌ها بتوانند در جام باشگاه‌ها شرکت کنند.

مجری: سود سهام امسال چقدر است و چه زمانی توزیع می‌شود؟

میهمان: چون بخشی از سهام عدالت بصورت مستقیم است، مستقیم وارد حساب افراد خواهد شد و شرکت به شرکت متفاوت است و مجمع و زمانش، ولی دقیق اینکه مجموعا چقدر می‌شود را الان اطلاعاتش را ندارم. / منبع: شبکه خبر

واریز 10 میلیون تومان سهام عدالت برای این افراد

 به گفته مسئولان دولت، قرار است در مرحله اول ۱۰ میلیون تومان سهام به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، تعلق بگیرد اما سهام‌دار شدن سایر جاماندگان منوط به پرداخت بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت است.

مدت‌ها است که بحث جاماندگان سهام عدالت مطرح است. در اواخر دهه هشتاد وقتی بحث تخصیص سهام عدالت مطرح بود، ثبت نام این سهام براساس رده‌های مختلف شغلی انجام شد. به نظر می‌رسد که علت اصلی این موضوع نیز عدم دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد دهک‌بندی خانوارها بود.

در نتیجه این فرآیند واگذاری، بسیاری از افرادی که باید این سهام را دریافت می‌کردند این امکان را پیدا نکردند. چند سالی بود که نمایندگان مجلس به دنبال تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بودند اما در دولت دوازدهم اعلام شد که سهامی برای تخصیص به جاماندگان وجود ندارد.

با پیگیری‌های بیشتر مشخص شد که بخشی از سهام عدالت به دلیل عدم پرداخت مبلغ تعیین شده از سوی سهامداران به دولت بازگشته است و این ادعا از سوی برخی نمایندگان مجلس طرح شد که با توجه به این موضوع امکان سهام‌دار شدن جاماندگان وجود دارد. طرحی در این خصوص نیز ارائه شد و در نهایت بحث جاماندگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مورد توجه قرار گرفت.

در تازه ترین اظهارنظر در این خصوص، امروز سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و اموردارایی با بیان اینکه تخصیص سهام به جاماندگان تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: دولت مصوبه‌ای داشت و در گام اول برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی، ۱۰ میلیون سهام عدالت به ازای هر فرد مصوب و منابع آن‌ مشخص شد و این امر منتظر تاییدیه مجلس است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها