کد خبر: 665295
تاریخ انتشار :

تاج گذاری گرگ تل آویو/ شباهت و تفاوت نتانیاهو و بنت در زمینه ایران هراسی

در صورت احیای مذاکرات وین، ضرر به قدرت رسیدن نتانیاهو بیشتر خود را نشان دهد. بنت و لاپید در زمینه مذاکرات هماهنگی بیشتری با بایدن نشان می دادند اما نتانیاهو که طرفدار سرسخت ترامپ‌ است، احتمالا کارشکنی های زیادی در زمینه نابودی مذاکرات نشان دهد.

تاج گذاری گرگ تل آویو/ شباهت و تفاوت نتانیاهو و بنت در زمینه ایران هراسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: با پذیرش شکست در انتخابات کنست توسط یائیر لاپید، حالا بنیامین نتانیاهو عملا مرد قدرتمند اسرائیل شده است. تا اعلام رسمی نخست وزیری نتانیاهو زمان زیادی باقی نیست و حالا بسیاری از تحلیلگران از بازگشت افراطی گری به رژیم صهیونیستی می گویند.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا با بازگشت نتانیاهو  به قدرت، در سیاست های ضد ایرانی این رژیم تغییری ایجاد شده و این سیاست ها شدت بیشتری پیدا می کنند یا نه؟

 سگ زرد و شغال، تفاوت بنت و نتانیاهو در چیست؟

از زمان روی کار آمدن دولت بنت - لاپید تا زمان فعلی در برخی سیاست های رژیم صهیونیستی تغییراتی ایجاد شده است. دولت بنت - لاپید یک دولت ائتلافی بود که از ابتدا با اتحاد گسترده احزاب مخالف لیکود و نتانیاهو به قدرت رسیده بود. این روند باعث شده بود که دولت بنت - لاپید تا حدی دست به عصا راه رفته و برای عدم نابودی دولت خود سیاست های نسبتا نرم و معتدلی پیش بگیرد.

دولت بنت - لاپید در چند زمینه نسبت به دولت نتانیاهو نرمش بیشتری به خرج داد. سیاست های مربوط به شهرک سازی، رابطه با کشورهای همسایه، به خصوص لبنان و رابطه با گروه های تندرو داخلی و همچنین، احزاب عرب داخل رژیم صهیونیستی از جمله  این سیاست ها بودند.

رابطه دولت بنت- لاپید به خصوص با دولت لبنان بهتر از نتانیاهو بود. یک نمونه مشخص از این سیاست و رویکرد، انعقاد قرارداد مرزی با لبنان بود که در زمان نخست وزیری لاپید به امضا رسید و نتانیاهو گفته بعد از نخست وزیری این قرارداد را از بین می برد.

با وجود این، سیاست بنت - لاپید در زمینه ایران تفاوت زیادی با سیاست نتانیاهو  نداشت. نفتالی بنت در آغاز نخست وزیری، وعده داد که با تمام قوا با ایران مبارزه خواهد کرد. او در زمان نخست وزیری اش سیاست اختاپوس را علیه ایران به کار گرفت و حملات فراوانی علیه تأسیسات و شهروندان ایرانی صورت داد. در زمان دولت بنت - لاپید اختلافات ایران و اسرائیل چنان زیاد شد که بسیاری از آغاز جنگ نظامی دو طرف سخن‌ گفتند.

با وجود این، اقدامات ضد ایرانی بنت و لاپید برای نتانیاهو و اعضای حزب لیکود کافی نبود. نتانیاهو مدعی بود بنت در مقابل پیشرفت هسته ای ایران بسیار منفعل است. او در یک سخنرانی گفت که «ایرانی‌ها [در میز مذاکرات] مثل شیر می‌جنگند در حالی که اسرائیل مثل خرگوش تسلیم شده است.

نتانیاهو در ادامه با استناد به مصاحبه‌ای از میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های در وین گفت: «اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران این هفته گفت: "ایرانی‌ها بیشتر از آن چیزی که می‌خواستند به دست آورده‌اند. آنها مثل شیر برای هر کلمه و برای هر کاما می‌جنگند." اما بر سر ما چه می‌آید؟ هیچ‌کس نمی‌ جنگد. ایرانی‌ ها مثل شیر می‌ جنگند، اما بنت-لاپید و گانتز مثل خرگوش تسلیم می‌ شوند. واقعیت آشکار و روشن است: دولت فعلی در حال کنار آمدن با ایران هسته‌ ای است و آینده اسرائیل را به خطر می‌ اندازد.»

نقد دیگر نتانیاهو این بود که نفتالی بنت و یائیر لاپید در سخنرانی های بین المللی و از جمله سخنرانی سالانه در سازمان ملل در رابطه با ایران صحبت نمی کنند. در ۱۲ سال نخست وزیری، بنیامین نتانیاهو ۱۰ بار در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به نمایندگی از رژیم صهیونیستی سخنرانی کرد. محور تمامی این سخنرانی‌ ها را ایران تشکیل می‌داد و او هر بار با ارائه نمایش‌ هایی تبلیغاتی، مدعی شده بود ایران تا مدت کوتاهی دیگر به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد. اگرچه نفتالی بنت و لاپید هم در سخنرانی های خود به موضوع ایران می پرداختند اما به هیچ وجه به شوهای تبلیغاتی نتانیاهو روی نیاوردند.

 تنها تفاوت نتانیاهو و بنت در زمینه ایران هراسی

نکته مهم در رابطه با دولت بنت - لاپید این است که اگرچه این دولت هم به اندازه دولت بنیامین نتانیاهو به شدت علیه ایران فعالیت کرده و محور سیاست خارجی خود را ضدیت با ایران گذاشته بود اما در اجرای این سیاست با آمریکا و دولت دموکرات جو بایدن هماهنگ بود. سفر بنت به واشنگتن در همان ابتدای نخست وزیری اش و صحبت درباره سیاست های مشترک به خوبی این رویکرد را ثابت می کند.

این در حالی است که نتانیاهو بعد از روی کار آمدن بایدن، شروع به انتقاد از او کرد و در اقدامات ضد ایرانی خود هم مستقل عمل کرد.

با وجود مسائل فوق اما به نظر می رسد رویکرد و سیاست های نتانیاهو و بنت- لاپید تفاوت زیادی با هم نداشته باشند. مذاکرات برجامی در حال حاضر کان لم یکن شده است. اما به نظر می رسد در صورت احیای مذاکرات وین، ضرر به قدرت رسیدن نتانیاهو بیشتر خود را نشان دهد. بنت و لاپید در زمینه مذاکرات هماهنگی بیشتری با بایدن نشان می دادند اما نتانیاهو که طرفدار سرسخت ترامپ‌ است، احتمالا کارشکنی های زیادی در زمینه نابودی مذاکرات نشان دهد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها