کد خبر: 665442
تاریخ انتشار :

کارشناس سیاسی امور منطقه:

محموله عربستان به دست اطلاعات ایران افتاد

فارس/ یک کارشناس سیاسی امور منطقه در مصاحبه‌ای تلویزیونی ویژه اتفاقات اخیر در ایران فاش کرد یک محموله ارسالی عربستان به داخل ایران لو رفته و از طرفی آمریکایی‌ها پیام‌های تازه‌ای به تهران فرستاده‌اند.

محموله عربستان به دست اطلاعات ایران افتاد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 ویژه‌برنامه شبکه خبری المیادین برای پوشش واقعیت اتفاقات جاری در ایران، یکشنبه شب به تحلیل موضع اخیر رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران پرداخت و در آن مطرح شد که یک محموله ارسالی عربستان برای حمایت از اغتشاشات و ناامنی در ایران لو رفته است.

امیر موسوی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل در تهران، در این برنامه گفت، همه طرف‌های تکفیری در منطقه از اغتشاشات در ایران حمایت کردند و می‌کنند. همه آنچه در ایران دارد رخ می‌دهد، در واقع انتقامگیری داعش و حامیان داعش از ایران به دلیل مقابله ایران با طرح داعش در منطقه است.

اصلاح موضع بایدن علیه ایران

موسوی فاش کرد، الان پیام‌هایی از آمریکا دارد به تهران می‌رسد و تلاش می‌کنند بگویند که حرف‌ جو بایدن دقیق نبود و تلاش می‌کنند آن را اصلاح کنند. گفتند که این صحبت‌ها دقیق نبود و این حرف، موضع رسمی آمریکا در قبال ایران نیست.

اخیرا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در یک گردهمایی تبلیغاتی برای «مایک لوین» نماینده دموکرات در شهر «اوشن ساید» در ایالت «کالیفرنیا»  که در آن برخی تجمع‌کنندگان در حمایت از اغتشاشات در ایران شعار دادند، مدعی شد که ایران بزودی آزاد خواهد شد. او به هواداران خود گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها به زودی خود را آزاد خواهند کرد».

موسوی همچنین گفت، «این نشانه شکست طرحی است که روی آن حساب کرده بودند و دارند از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند. آنها دارند همان شیوه سوریه را در ایران اجرا می‌کنند و این طرح، ریختن خون ایرانی‌ها در داخل ایران است. این پیام رسید».

یکی دیگر از دلایل این اتفاقات در ایران، تلاش آمریکا برای تضعیف مذاکره کننده ایران در وین بود. از آنجا که ایران محکم ظاهر شد و بر مواضع خود پافشاری کرد، آمریکا میخواهد موضع ایران را متزلزل کند.

مجری ویژه‌برنامه المیادین پرسید، چرا موضع ایران متزلزل نشده است. موسوی گفت، خب در وهله اول، ایمان ایرانی‌ها به لطف خداوند است. دوم، بهره‌مندی از پشتیبانی مردم است. شما حضور میلیونی مردم را در خیابان‌ها در حمایت از نظام و انقلاب مشاهده کرده‌اید. اگه موضع ایران قوی باشد، معنایش این است که متکی به تصمیم‌های عقلانی و منطقی و متکی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. ایران که به توافق پایبند بوده. آمریکا بود که از توافق خارج شد... ایران در وضعیت خوبی است و آمریکایی‌ها هستند که عجله دارند. اما آنها دنبال تغییر دادن وضعیت موجود بودند.

پاسخ پیام هسته‌ای هم داده شد

این کارشناس سیاسی گفت، اگر بخواهند صلح در منطقه برقرار شود، باید شرایط ایران را بپذیرند. طرف آمریکایی‌ است که مذاکرات را متوقف کرده به امید اینکه اتفاقات جدیدی رخ دهد. پیام‌های هسته‌ای از یک هفته پیش به ایران رسید. چهار روز پیش هم آقای باقری پاسخ داد. مجری المیادین از محتوای این پیام پرسید و موسوی گفت، شاید موضوع درباره راهکارهایی در خصوص ضمانت‌ها باشد. آنها دنبال تغییری ریشه‌ای در ایران بودند اما رسیدن پیامهای جدید به تهران، به این معناست که طرحشان در ایران شکست خورده و اگر نخورده بود مسیر آن را ادامه می‌دادند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره روی کار آمدن مجدد نتانیاهو و حتی جمهوری‌خواهان در آمریکا گفت، ایران جمهوری‌خواهان را تجربه کرده. در دوره ترامپ بیشترین تحریمها اعمال شد و ایران هم پایگاه آمریکایی را موشک باران کرد اما آنان نتوانستند پاسخ بدهند. در مقابل، ایران هم سالها، نتانیاهو را سنجیده است. چه می‌توانسته بکند که الان بتواند انجام بدهد.

محموله ارسالی عربستان به داخل ایران، به دست نیروهای اطلاعاتی افتاد

امیر موسوی در پاسخ به سوالی درباره عربستان نیز گفت، می‌دانید که از عربستان هم پیام‌هایی رسیده است. فکر می‌کنم اگر عربستان گفت‌وگوهایش را ایران را قطع کند، پشیمان خواهد شد... البته عربستان تماسها را از طریق  میانجی عراقی و قطری قطع نکرده است اما هیچ اقدامی از آنان دیده نمی‌شود. به نظرم عربستان خیلی پشیمان خواهد شد اگر مذاکرات ایران را قطع کند. در جریان هستید که پیامهایی رد و بدل شد و سعودی‌ها گفتند که آنها ارتباطی با شبکه ایران اینترنشنال ندارند و ایران هم پاسخ داد که اگر اتفاقی افتاد ایران هم ارتباطی با آن ندارد.

موسوی تأکید کرد، سعودی‌ها پول زیاد و تجهیزات اطلاعاتی به داخل ایران فرستادند و احتمالا قصد داشتند به سیستان و بلوچستان و کردستان ایران ارسال کنند اما همه این پول‌ها و تجهیزات مثل تجهیزات شنود به دست نیروهای امنیتی ایران افتاد. آنها فکر می‌کردند کسی که اینها را تحویل می‌گیرد از مخالفان ایران است اما همه اینها به دست نیروهای اطلاعاتی ایران افتاد.

حمایت مسعود بارزانی از اغتشاشات در ایران

موسوی در بخشی دیگر همچنین با انتقاد از مسعود بارزانی رئیس سابق منطقه کردستان عراق، اشاره کرد که اتفاقات جاری در ایران از آنجا آغاز شد که از فوت یک دختر کُرد استفاده کردند. طرح ایجاد آشوب در ایران از قبل آماده شده بود و فوت مهسا امینی صرفاً بهانه‌ای برای شروع بود. لذا به مجرد فوت این خانم، ما شاهد آغاز تحرکات آنان بودیم. حتی به خانه مهسا امینی رفتند و تلاش کردند مواضع نادرستی از پدر او منتشر کنند.

این کارشناس سیاسی گفت، سخنان مسعود بارزانی در ابتدای آشوب در ایران، با هدف حمایت از طرح از پیش آماده شده برای ایران بود... حمله‌ای که به مرکز موساد در اربیل شد، به این دلیل بود که اربیل مرکزی برای استقرار دستگاه‌های اطلاعاتی شده که با طرح‌هایشان ایران و لبنان و دیگر کشورها را هدف قرار گرفته‌اند... زمانی که آقای رئیسی حدود یک سال و نیم پیش وقتی که رئیس دستگاه قضایی بود به عراق رفت، پرونده کاملی از دخالت‌ها و اقدامات تروریستی به بغداد داد، این پرونده تحویل هوشیار زیباری شد و البته او این امر را تکذیب کرده اما این پرونده شامل اقدامات ترورسیتی بود که از کردستان عراق علیه ایران، عراق و لبنان طراحی می‌شد و متأسفانه هیچ کاری در این خصوص انجام نشد. 

به گفته موسوی، چند روز پیش شنیدیم که مسعود بارزانی گفت که از برگزاری همه‌پرسی جدایی در عراق پشیمان نیست. آنها دنبال چیزی به نام کردستان بزرگ هستند... مقامات اربیل به تأسیس کردستان بزرگ تمایل دارند برای همین از کردها در ایران و سوریه با پشتیبانی موساد حمایت می‌کنند.

او در خصوص همراهی کردستان گفت، در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت که آنها از خود اراده ندارند و به آنها دستور داده می‌شود. احتمال دیگر هم این است که آنان از این اتفاقات بدشان نمی‌آید لذا حمایت می‌کنند. 

غرب تلاش می‌کند ایران را وارد موضوع جنگ بحران کند

در بخشی دیگر از این برنامه، المیادین به موضوع اوکراین پرداخت و موسوی گفت، اینکه غربی‌ها تلاش می‌کنند ایران را وارد مسائل جنگ اوکراین کنند دلیلش این است که غرب در جنگ علیه روسیه شکست خورده است. من فکر می‌کنم غربی‌ها از سخنان اخیر آقای امیرعبداللهیان که سخنان قوی‌ای بود، غافلگیر شده وقتی که گفت ایران قبل از جنگ روسیه به این کشور پهپاد داده اما اگر در این جنگ استفاده شده است ایران بی‌اعتنا نخواهد بود.

دیروز شنبه آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در این خصو گفته بود: مایلم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین، موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده، بخش موشک آن، کاملاً غلط هست. بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار محدودی پهپاد ماه ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم. اما نه برای کاریرد در جنگ اوکراین. ما با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهند. چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم. هیات دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت، اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد. علتش این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به‌ طور ویژه آلمان به اوکراین گفتند، در حالی که ما می‌خواهیم ایران را به واسطه [بهانه] پهپاد تحریم کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید! اما بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته من با همکارم وزیر امور خارجه اوکراین داشتیم، توافق کردیم که چنانچه مستندی وجود دارد، در اختیار ما قرار بدهند و قرار هست چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده، ما بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات احتمالی آنها مورد بررسی  ما قرار گیرد. البته اگر برای ما ثابت بشود که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مسأله بی تفاوت نخواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها