کد خبر: 665551
تاریخ انتشار :

نتانیاهو در مخمصه؛ انتخابات پارلمانی دیگر در راه است؟

امید بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی پس از پیروزی در انتخابات کنست با مطالبات روسای دو حزب صهیونیسم دینی و حزب "عوتسما یهودیت" که برای حضور در ائتلاف دولت آتی، فراکسیون مشترک تشکیل داده‌اند، به ناامیدی بدل شده است.

نتانیاهو در مخمصه؛ انتخابات پارلمانی دیگر در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ایتمار بن غفیر، رئیس حزب عوتسما یهودیت خواهان تصدی وزارت امنیت داخلی و بتسلئیل سموتریتچ، رئیس حزب صهیونیسم دینی خواهان وزارت جنگ یا دارایی است و همین مساله تهدیدی برای تشکیل یک دولت تندرو راستگرا است و بنیامین نتانیاهو را به ویژه در سایه رویکردهای نژادپرستانه آنها علیه فلسطینی ها در برابر جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری در تنگنای بزرگی قرار می دهد.

تحلیلگران معتقدند، نتانیاهو در یک مخمصه واقعی قرار دارد و نمی تواند وزارت امنیت داخلی را به هیچ یک از اعضای ائتلاف واگذار کند و ممکن است مجبور شود با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یا یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی این رژیم مذاکره کند. آنها تاکید کردند که گزینه برگزاری ششمین انتخابات همچنان پابرجاست.

اسامه شعث، استاد علوم سیاسی و مشاور فلسطینی در روابط بین الملل گفت، در بحبوحه مذاکرات نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید، احتمال می رود توافق با بن غفیر و سموتریتچ، دو عضو تندروی کنست، راه را بر نتانیاهو سد کرده و او را در دو راهی قرار دهد؛ به این ترتیب که یا باید شروط آن دو را بپذیرد که در این صورت دولتش در نگاه جهان دولت راستگرای تندرو جلوه خواهد کرد یا اینکه مجبور می شود گزینه های دیگر مانند مذاکره با گانتس و لاپید را در پیش بگیرد.

وی افزود، این مذاکرات دشوار خواهد بود زیرا عامل اصلی این بحث ها منافع درون حزبی و شخصی به قیمت خون فلسطینی هاست. این هم یک تبلیغ بیهوده در رسانه هاست که اعلام می کنند نتانیاهو نمی خواهد وزارتخانه های مهمی مانند ارتش، دارایی و امنیت را به فرد راستگرای تندرویی مثل سموتریتچ و بن غفیر بدهد.

احمد فواد انور، شخصیت آکادمیک مصری و متخصص در امور اسرائیل نیز می گوید، پس از اینکه حزب صهیونیسم دینی خواهان وزارت امنیت داخلی و وزارت دارایی در ازای پیوستن به ائتلاف دولت آتی شده است، نتانیاهو واقعا در یک مخمصه گیر کرده است چرا که بدون پیوستن این حزب نتانیاهو نمی تواند دولت تشکیل دهد به ویژه که گانتس اعلام کرده اشتباه قبلی خود را تکرار نخواهد کرد و به دولت نتانیاهو نخواهد پیوست.

وی افزود، در حال حاضر سناریوی برگزاری انتخابات ششم در اراضی اشغالی مطرح است و در صورتی که بن غفیر و سموتریتچ از درخواست خود کوتاه نیایند نتانیاهو نمی تواند دولت جدید را در مهلت قانونی مقرر تشکیل دهد و اگر حزب صهیونیسم دینی کنار بکشد تشکیل دولت با مشکل مواجه خواهد بود به ویژه که پیوستن گانتس و لاپید به ائتلافی که نجات دهنده نتانیاهو است، محال است مگر در صورتی که یک جنگ تمام عیار رخ دهد و در آن زمان برای تشکیل یک دولت وحدت ملی تلاش شود.

در انتخابات پارلمانی اخیر در اراضی اشغالی بلوک نتانیاهو موفق شد ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را به دست آورد.

حزب صهیونیسم دینی نیز که جزو بلوک نتانیاهو است ۱۴ کرسی را به دست آورد و به این ترتیب سومین حزب بزرگ رژیم صهیونیستی شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها