کد خبر: 665607
تاریخ انتشار :

اتفاق عجیب در پرونده حمید نوری؛ سرپیچی مقامات سوئدی از رای قاضی

ایرنا/ در حالی که اواسط اردیبهشت سال جاری قاضی دادگاه سوئد رای داد تا حمید نوری از انفرادی خارج شده و محدودیت های تماس با وی برداشته شود، اما مسولان زندان خلاف رای قاضی عمل می کنند.

اتفاق عجیب در پرونده حمید نوری؛ سرپیچی مقامات سوئدی از رای قاضی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حیبت الله نژدی منش، مشاور حقوقی خانواده حمید نوری، زندانی ایرانی دربند زندان سوئد در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید که قاضی دادگاه اوسط اردیبشهت امسال اعلام کرد که همه محدودیت های تماس تلفنی، ملاقات حمید نوری برداشته شده است و او از انفرادی به بند منتقل می شود. اما مسولان زندان زیر بار حکم قاضی نمی روند و حمید نوری کماکان با تمام محدودیت ها در انفرادی به سر می برد.

ایرنا - وضعیت کنونی حمید نوری در زندان چگونه است؟ آیا از انفرادی خارج شده است؟

در حال حاضر ما تنها از طریق ملاقات هایی که وکلا با آقای نوری دارند، از حال ایشان با خبر هستیم. امکان تماس تلفنی بین ایشان و خانواده نیست. تا جایی که اطلاع دارم حتی ارتباط کنسولی کشورمان با ایشان هم بسیار محدود شده است.

با این که قاضی هم در آخرین جلسه رسیدگی و هم در نامه ای در پاسخ به فرزند آقای نوری تاکید کرده که محدودیت ها برداشته شده و محدودیت جدید نباید تحمیل شود ولی در نامه ای دیگر اظهار عجز کرد و گفت نمی تواند تاثیری روی تصمیم مقامات زندان داشته باشد. متاسفانه همکاری از طرف مقامات بازداشتگاه صورت نگرفته است. در یک مدت کوتاهی اجازه تماس تلفنی با خانواده به اقای نوری داده شده اما بعد از آن حتی تماس تلفنی هم قطع شده و امکان مطلع شدن خانواده از وضعیت سلامتی آقای نوری در بازداشتگاه وجود ندارد.

ایرنا- چه چیزی باعث شده که حکم قاضی اجرا نشود؟

این سوالی است که مقامات بازداشتگاه باید جواب دهند. با این حال قاضی می گوید من نمی توانم در کار مقامات زندان مداخله کنم و کاری از دست من برنمی آید. این موضوع هم در نامه ایشان تصریح شده است. در عین حال، دولت سوئد باید تضمین نماید که حقوق بشر فرد بازداشت شده مورد احترام و حمایت قرار می گیرند. دولت سوئد هم بر أساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و هم بر أساس موازین و دستورالعمل های اتحادیه اروپا ملزم به رعایت حقوق بشر فرد بازداشت شده و حمایت از آنها می باشد.

ایرنا- چه اقداماتی از جانب شما و وکیل ایشان در سوئد  در این باره انجام شده؟

بنده مشاور حقوقی خانواده هستم، بنابراین محدودیت های خاص خود را داریم. از جمله این که نمی توانیم در محاکم یا مراجع سوئد وکالت داشته باشیم. با این حال به عنوان یک رابط بین خانواده آقای نوری و وکلای سوئدی ایشان هم عمل می کنیم. ضمن این که به وکلا در حوزه حقوق بین المللی کیفری و حقوق بین المللی بشردوستانه مشورت می دهم، به خانواده نیز در خصوص پیگیری های حقوق بشری که خانواده می تواند انجام دهد، مشورت می دهم. از جمله همین مباحث حقوق بشری مربوط به وضعیت آقای نوری در بازداشتگاه است. در این خصوص هم با قاضی مکاتبه کردیم و هم با نهادهای حقوق بشری. در مورد نهادهای حقوق بشری هم پیگیری شده ولی تا کنون هیچ پاسخی دریافت نشده است.

وکلای ایشان هم به طور جدی پیگیر موضوع ملاقات خانواده آقای نوری و همچنین برقراری تماس تلفنی بین آقای نوری و خانواده شان هستند. برای خود وکلای سوئدی هم این اقدام مقامات بازداشتگاه جای سوال دارد. از نظر آنها برخورد مقامات بازداشتگاه با اقای نوری غیرقابل قبول است.  آنها می گویند ما کماکان برای حق وی مبنی بر تماس می جنگیم. همچنین آنها همچنان برای برداشتن محدودیت هایی که مقامات بازداشتگاه برای اقای نوری وضع کردند و امکان برقراری تماس و ملاقات با خانواده تلاش می کنند.

جدیدترین پاسخ که دیروز من از وکلا گرفتم این است که مقامات بازداشتگاه می گویند « قواعد جدیدی در رابطه با ملاقات وجود دارد» در حالی که این قواعد مبتنی بر تصمیم دادگاه نیستند. بر أساس تصمیم دادگاه، اقای نوری تنها محدودیتی که دارد این است که در بازداشت باشد و امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده اش باید داشته باشد.  به احتمال زیاد دوشنبه راجع به این موضوع با مقامات زندان مجددا جلسه دارند.

ایرنا- پسر حمید نوری از شکنجه روحی و جسمی پدرش خبر داده است که یک مصداق آن را حضور سه ساله در انفرادی و ضرب و  شتم عنوان کرده. شما هم چنین دریافتی دارید؟

مسلما صرف بودن یک فرد به مدت تقریبا سه سال در انفرادی مصداق شکنجه است. البته بحث ضرب و شتم آقای نوری توسط ماموران پلیس در بازداشتگاه واقعیت دارد و خود آقای نوری این را هم مطرح کرده است. شکایتی را خود ایشان در بازداشتگاه مطرح کرد. بعد از چند وقت اعلام شد که دوربین های بازداشتگاه چیزی را نشان نمی دهند.

ایرنا- آیا درباره شکنجه آقای نوری با سازمان های بین المللی حقوق بشری تماس گرفته شده؟ 

برای کمیته های سازمان ملل متحد که مرتبط با شکنجه و حتی بازداشت غیرقانونی هستند ایمیل فرستاده شد اما هیچ پاسخی دریافت نشد. برای سازمان های بین المللی مردم نهاد معروف مثل دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل ایمیل فرستاده شده و از آنها خواستیم که بیایند و دست کم صحبت های آقای نوری و خانواده اش را گوش بدهند اما متاسفانه پاسخی ندادند. تنها در یک مورد نماینده عفو بین الملل در سوئد آن هم به صورت غیر رسمی پذیرفت که خارج از دفتر کاری شان ملاقاتی با خانواده آقای نوری داشته باشند. حدود نیم ساعت صحبت های خانواده آقای نوری را گوش دادند اما پس از آن هیچ پاسخی ندادند.

«حمید نوری» شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که آبان ماه ۹۸ برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد.

اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای گروهک تروریستی منافقین طراحی شده. آنها مدعی شده اند که نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است. این مبنای محکمه سوئدی قرار گرفته و باعث شده اصل برائت و حق آزادی رفت و آمد حمید نوری از سوی مقامات سوئدی نقض شده و این تبعه ایرانی نزدیک به سه سال با محدودیت های زیاد در زندان‌ سوئد باشد.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را در قبال «حمید نوری» رعایت نکرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها