کد خبر: 665634
تاریخ انتشار :

چالش نتانیاهو با تاسیسات هسته‌ای ایران/ جنگ بزرگ اسرائیل و ایران در راه است؟

با بازگشت بنیامین نتانیاهو و راست گراهای افراطی به قدرت، حالا بسیاری در رابطه با تحولات منطقه ای و آینده اختلافات رژیم صهیونیستی و ایران گمانه زنی های مختلفی می کنند.

چالش نتانیاهو با تاسیسات هسته‌ای ایران/ جنگ بزرگ اسرائیل و ایران در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: پایگاه بریکینگ دیفنس (breaking defense) یکی از گزارش های اخیرش را به این موضوع اختصاص داده است. این پایگاه تاکید دارد که با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو احتمالا اسرائیل شروع به جدا کردن سیاست هایش از آمریکا کند. بنیامین نتانیاهو در زمان ریاست جمهوری ترامپ، با آمریکا روابط خوبی داشت و هماهنگ با واشنگتن عمل می کرد اما با روی کار آمدن جو بایدن و انتشار اخباری در رابطه با تمایل آمریکا به احیای برجام، شروع به خودسرانه عمل کردن نمود. با روی کار آمدن دولت بنت – لاپید، تل آویو بار دیگر نشان داد در موضوع هسته ای تابع واشنگتن است و خودسرانه عمل نمی کند اما با به قدرت رسیدن مجدد نتانیاهو، احتمالا بار دیگر شرایط تغییر کرده و اسرائیل شروع به بیرون آوردن سیاست هایش از سایه واشنگتن خواهد کرد.

بریکینگ دیفنس معتقد است خودسرانه عمل کردن اسرائیل می تواند به صورت های مختلف تحقق یابد اما یکی از گزینه هایی که بسیاری در مورد آن گمانه زنی می کنند حمله به تاسیسات هسته ای ایران است. با پیشرفت هسته ای ایران، شاید نتانیاهو تصمیم بگیرد که حملات به تاسیسات هسته ای عراق در دهه 80 را این بار در ایران تکرار کند و در این اقدام نیز از دولت بایدن اجازه نگیرد.

در همین رابطه، زاچی هانگبی، وزیر دولت قبل نتانیاهو و متحد نخست وزیر احتمالی اسرائیل در یک مصاحبه گفته،  اگر اسرائیل احساس کند که ایران به سلاح هسته ای دست خواهد یافت احتمالا به تاسیسات هسته ای این کشور حمله خواهد کرد. نتانیاهو همانند نخست ‌وزیر‌های سابق اسرائیل عمل خواهد کرد که در سال 1981 دستور تخریب تاسیسات هسته ‌ای در عراق را صادر کردند یا در سال 2007 برای تخریب تاسیسات هسته ‌ای سوریه دست به کار شدند.

بریکینگ دیفنس به نقل از منابع ارشد دفاعی اسرائیل گفت که در حال حاضر، اسرائیل گزینه های بسیار محدودی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران دارد. این کار احتیاج به بودجه بسیار زیادی دارد و کنست باید شرایط را برای اختصاص این بودجه فراهم کند. اما اگر شرایط فراهم شود و کنست اجازه این کار را داده و بودجه را هم فراهم کند، اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله خواهد کرد؟

اسرائیل می تواند به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند؟

بریکینگ دیفنس معتقد است حمله به تاسیسات هسته ای ایران با مسائل مختلفی روبه رو خواهد شد و به این راحتی ها نیست. این پایگاه معتقد است دو ابهام و پرسش در رابطه با این اقدام احتمالی وجود دارد که احتمالا بنیامین نتانیاهو و طرفدارانش نتوانند به آن پاسخ دهند. این پرسش ها و ابهامات بدین شرح هستند:

خرید کفش ایمنی ارزان

خرید کفش ایمنی ارزان

مشاهده

yektanet-logo-signتبلیغ

الف. اگر اسرائیل خودسرانه و بدون هماهنگی با آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، آیا مورد تایید دولت بایدن قرار خواهد گرفت یا نه؟ اگر آمریکا از این اقدام اسرائیل حمایت نکند چه اتفاقی می افتد؟ به نظر می رسد هنوز دولت بایدن به توافق هسته ای امیدوار است و حداقل گزینه نظامی را از روی میز برداشته است. آیا اسرائیل می تواند مستقل از آمریکا، با ایران درافتاده و وارد جنگ شود؟

ب. آیا عملیات نظامی احتمالی توسط اسرائیل واقعاً می ‌تواند ایران را از دستیابی به قابلیت هسته‌ ای نظامی باز دارد و آیا اسرائیل برای انتقام‌ تقریباً قطعی از سوی ایران که پس از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران انجام می ‌شود، آماده است یا خیر؟

بریکینگ دیفنس معتقد است کارشناسان نظامی در رابطه با این حمله و نتایجش دو دسته اند. گروهی مانند تامیر هیمن مدیر عامل موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) معتقدند که اسرائیل قدرت حمله مستقل به تاسیسات هسته ای ایران را دارد. اما گروهی دیگر مخالف این نظر هستند. چند کارشناس ارشد دفاعی که نخواستند نامشان فاش شود به بریکینگ دیفنس گفته اند حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران نتایج لازم را به دست نخواهد آورد، زیرا اسرائیل به سیستم های تسلیحات سنگ شکن مانند GBU-43 که برای تخریب تاسیسات زیرزمینی لازم است، مجهز نیست.

یکی از این کارشناس افزود: هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه برنامه هسته ‌ای ایران باعث می شود ایران با سامانه‌ های دوربرد بالستیکش فورا تلافی کند. این کارشناس هشدار داد: «سیستم چند لایه اسرائیل برای رهگیری موشک ‌های بالستیک در مرحله عملیاتی است، اما سرمایه‌ گذاری در ارتقای آن کم و پیشرفت آن بسیار کند است.»

همچنین، کارشناسان دفاعی اسرائیلی تاکید کردند اگر حمله ایران به اسرائیل همه جانبه باشد، احتمالا سیستم ضد موشکی اسرائیل نتواند موشک های ایرانی را رهگیری کرده و منهدم کند و در نتیجه، گنبد آهنین اسرائیل شکسته خواهد شد.

بریکینگ دیفنس تاکید دارد که همزمان با پیشرفت هسته ای، قدرت موشکی ایران نیز در حال پیشرفت است و این، کار را برای اسرائیل سخت می کند. این پایگاه به ماهواره بر «قائم» اشاره دارد که چند روز پیش از آن رونمایی شد. این ماهواره بر می تواند توانایی ایران را در زمینه هوا – فضا بالا ببرد و همین امر باعث نگرانی و ترس اسرائیلی ها شده و احتمالا مانع از حمله همه جانبه به تاسیسات هسته ای ایران شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها