کد خبر: 665961
تاریخ انتشار :

بررسی دلایل بالارفتن قیمت ارز در کمیسیون اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه این کمیسیون برای بررسی برنامه دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز و اتخاذ راهکارهای مناسب با توجه به شرایط اخیر بازار را تشریح کرد.

بررسی دلایل بالارفتن قیمت ارز در کمیسیون اقتصادی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران و در تشریح نشست امروز (دوشنبه 23 آبان)  این کمیسیون که به‌منظور بررسی برنامه دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز و اتخاذ راهکارهای مناسب با توجه به شرایط اخیر بازار تشکیل شده بود، گفت: نشست بسیار مهمی بود و محورهای مهمی نیز در آن مورد بررسی قرار گرفت، اولین نکته‌ای که مطرح شد درباره اقدامات بلندمدت و میان‌مدت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارزی بود.

وی با تصریح به اینکه "دو عامل ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانک مؤلفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور هستند که اگر برای آنها دولت اصلاحات لازم را انجام ندهد در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت دچار چالش‌های ارزی می‌شویم"، ادامه داد: قرار است با هماهنگی بخش‌های مختلف که بانک مرکزی یکی از مجموعه‌های مرتبط با دولت در این حوزه محسوب می‌شود موضوعات مختلف را پیگیری کنیم تا با اصلاح امور، نتایج این ناترازی‌ها اثر منفی در حوزه کاهش ارزش پول ملی نداشته باشد.

*منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اقدامات کوتاه‌مدت بانک مرکزی باید به‌شکل ویژه‌ای پیگیری می‌شد و نمایندگان نیز در نشست امروز مطالب بسیار خوبی را ارائه کردند، اضافه کرد: گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است، این منابع ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی می‌شوند. بخشی از منابعی را نیز که قبلاً در اختیار موضوع ارز ترجیحی گذاشته بودیم در چرخه جریان تعرفه ارزی دولت قرار می‌گیرد و عملاً بازار از تعادل منطقی‌تری نسبت به گذشته برخوردار می‌شود، ضمن اینکه میزان منابع مورد نیاز، بر اساس سیاست‌های ارز ترجیحی باعث شده است حدود 40 درصد از مصارف سال گذشته کم شود.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه "براساس گزارش بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز و همچنین موضوعات مرتبط با حوزه مصارف و بازار آن نگرانی نداریم"، عنوان کرد: بازار ارز به‌واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکردهای ارائه‌شده قابل مدیریت است.

*اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز به تقویت جدی نیاز پیدا می‌کند

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت کامل اجرای سیاست‌های ارزی در کشور را دارد، گفت: گزارش ارائه‌شده بیانگر این است که برخی از حوزه‌های تصمیم‌گیر در دولت بعضاً باعث ایجاد تفاوت‌هایی در اجرای تصمیمات سیاست‌های ارزی می‌شوند و اگر این رویکرد استمرار پیدا کند طبیعتاً اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز به تقویت جدی نیاز پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با هماهنگی رئیس مجلس پیشنهاداتی را در قالب نامه‌ای در زمینه اصلاح نرخ نیمایی که اکنون نیازمند آن هستیم و ایجاد نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها برای رئیس جمهور ارسال می‌کنیم.

پورابراهیمی ادامه داد: عدم وجود نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها در زمینه عملکرد صادرکنندگان خرد، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایجاد مشکل کرده است. بخش زیادی از گزارش‌ها و مشکلاتی را که اتاق بازرگانی و کمیسیون صادرات اتاق ایران مطرح کردند عملاً با راهکارهای بانک مرکزی امکان اصلاح ندارند ولی با راهکارهایی که در توافق با دولت و مجموعه تخصصی بخش خصوصی داریم اصلاحات را انجام می‌دهیم.

وی افزود: جمع‌بندی ما این بود که بتوانیم آنچه را در حوزه تصمیمات ساختاری دولت است مانند تصمیم در خصوص نرخ نیمایی و نقش کمیته مداخلات ارزی در بخش بازار غیررسمی و اتخاذ سیاست‌هایی که بتوانند دغدغه مردم در موضوعات ارزی را برطرف کنند به‌عهده بانک مرکزی بگذاریم.

نماینده کرمان در مجلس گفت: خوشبختانه بر اساس پیشنهاداتی که در کمیسیون مطرح شد و بانک مرکزی بخشی از آن را انجام داده است امکان ایجاد ظرفیت برای استفاده از ابزارهای پوشش ریسک در بازار وجود دارد و مردم می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را در برابر تغییرات نرخ ارز بدون استفاده از خرید طلا و ارز با استفاده از ابزارهای تعریف‌شده، حفظ کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: جمع‌بندی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص اقدامات جدید بانک مرکزی بعد از نهایی شدن گزارش، ارائه می‌شود.

تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها