کد خبر: 666117
تاریخ انتشار :

عباس زاده:

برجام برای ما مسئله فرعی است نه اصلی

یک نماینده مجلس درباره علت تعلل در مذاکرات احیای برجام می‌گوید که اروپایی‌ها اوایل تعلل می‌کردند که امتیاز بیشتری از اما بگیرند و اخیرا هم با توجه به مسائلی که در داخل با آن مواجهیم، برای اینکه فشار بیشتری را بر دوش ما بگذارند، به عمد این کار را انجام می‌دهند. . باورم این است که امریکایی‌ها به میز مذاکره بازخواهند گشت ولی شاید آن زمان دیر شده باشد.

برجام برای ما مسئله فرعی است نه اصلی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمود عباس‌زاده در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه باتوجه خسارت‌های مالی که به ایران بابت تحرمی‌ها وارد می‌شود، علت تعلل در مذاکرات احیای برجام چیست، گفت: «مذاکرات دو طرف دارد؛ یک طرف 4+1  و یک طرف هم ما. طبیعتا به نفع ماست که زودتر به نتیجه برسیم و روند فرسایشی نباشد اما این کار را اروپایی‌ها می‌کنند. اوایل تعلل می‌کردند که امتیاز بیشتری از اما بگیرند و اخیرا هم با توجه به مسائلی که در داخل با آن مواجهیم، برای اینکه فشار بیشتری را بر دوش ما بگذارند، به عمد این کار را انجام می‌دهند. البته محاسبات‌شان درمورد مسائل داخلی ایران خیلی واقع‌بینانه نیست.»

این نماینده مجلس ضمن بیان اینکه طرف مقابل بعد از مدتی دست از پا درازتر بازخواهد گشت، افزود: «ترمیم این دیوار بی‌اعتمادی بسیار سخت خواهد بود. بالاخره آن‌ها ضررش را بیشتر از ما خواهند دید. علی ایحال با توجه به دو طرفه بودن بحث، آن‌ها باید به این سوال پاسخ دهند که چرا احیای برجام را بیشتر به تاخیر می‌اندازند. ما اهل مذاکره و گفت و گو هستیم و می‌خواهیم مشکلات‌مان را با گفت و گو حل کنیم اما آن‌ها به دنبال تحمیل قراردادی هستند که تمام امتیازاتش برای خودشان و تمام ضررهایش متعلق به ماست، در حالی که این قرارداد نیست.»

عباس‌زاده ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی چه با برجام و چه بدون آن به دنبال نتیجه خوب است، گفت: «اگر برجام برای ما امر یک تحمیلی باشد چه فرقی با قرارداد ترکمنچای دارد. ما به دنبال قراردادی هستیم که ماهیت برد برد داشته باشد و امتیازات داده و گرفته شده هم تراز و هم وزن باشد، به شرطی که طرف مقابل هم بخواهد.»

وی در واکنش به اینکه بنابر ادعای خبرگزاری آلمان، آمریکا مرگ برجام را اعلام کرده است، گفت: «خیر، به نظرم امریکا دارد موضعی می‌گیرد تا به بیرون و خیابان پیامی دهد. بازی امریکا معمولا پیچیده است. باورم این است که به میز مذاکره بازخواهند گشت ولی شاید آن زمان دیر شده باشد. به هر حال برجام برای ما مسئله فرعی است و مسئله اول نیست. تمرکز جمهوری اسلامی برای اداره کشور بر اساس ظرفیت‌های درون‌زاست. نگاه ما به تحریم الان فرصت محور است و تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: «وقتی تمام عوامل یا مولفه‌های کنترل یک پدیده دست خودمان نیست، ما هم نباید تمام سرنوشت‌مان را به آن گره بزنیم. بنابراین تمام مولفه‌های مدیریتی برجام دست ما نیست که تمام کشور را به آن گره بزنیم. باید در کنار سایر مسائل طرح کنیم و به دنبال حلش برویم. اول با گفت و گو و اگر نشد ما هم باید گزینه‌های دیگری روی میز داشته باشیم که داریم.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها