کد خبر: 666284
تاریخ انتشار :

اتمام حجت سردار قاآنی با مقامات عراقی

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» خبر داد که فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در سفر اخیر خود به عراق، تهدید کرده است که در صورت عملی نشدن دو مطالبه ایران، تهران در اقلیم کردستان عملیات زمینی اجرا می‌کند.

اتمام حجت سردار قاآنی با مقامات عراقی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سردار «اسماعیل قاآنی» که روز سه‌شنبه در سفری دو روزه به عراق سفر کرد، به مقامات عراقی هشدار داده است که اگر تدابیر امنیتی خود در مرزها با ایران را تشدید نکنند و احزاب کرد مخالف ایران را کنترل نکنند، ایران دست به حمله زمینی در اقلیم کردستان عراق خواهد زد.

بر اساس این گزارش، دو مقام در گروه‌های مسلح نزدیک به ایران و یک مقام کرد تأکید کردند که قاآنی در این سفر با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر و نیروهای سیاسی چارچوب هماهنگی و گروه‌های مسلح نزدیک به ایران در عراق دیدار کرده و به آنان گفته است که ایران دو مطالبه دارد که در صورت تحقق نیافتن آنها عملیاتی نظامی در اقلیم کردستان آغاز خواهد کرد.

این گزارش افزوده که مطالبه اول ایران خلع سلاح احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان و دوم حضور نیروهای ارتش عراق در مرزهای اقلیم کردستان با ایران برای جلوگیری از تردد شبه‌نظامیان کرد به خاک ایران است.

ایران احزاب کرد را به تشویق تظاهرات و اقدامات خشونت‌آمیز علیه نیروهای حکومتی در شهرهای کردنشین متهم می‌کند.

این مقامات به «اسوشیتد پرس» گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که ایران تا چه حد برای انجام این تهدید جدی است، «اما این اولین بار است که ایران علنا تهدید به عملیات زمینی می‌کند، به خصوص که در ماه‌های گذشته ایران فقط خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان کرد بود».

همزمان یک مقام کرد که نخواسته نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته که مقامات عراقی بارها تلاش کرده‌اند که به ایران بقبولانند که هیچ سلاحی از خاک عراق به ایران منتقل نشده اما «ایرانی‌ها چنین چیزی را نمی‌پذیرند».

هفته گذشته سپاه پاسداران ایران برای چندمین بار مواضع گروه‌های مخالف در اربیل و سلیمانیه را هدف بمباران گسترده موشکی و پهپادی قرار داد.

این اقدام با موضع مخالف عراق مواجه شده و این کشور تأکید کرده که این حملات را خلاف حاکمیت ارضی خود می‌داند. || منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها