کد خبر: 666339
تاریخ انتشار :

واکنش فؤاد حسین به ادعای تبعیت عراق از ایران

فارس/ وزیر خارجه عراق در نشست «گفت‌وگوی منامه»، ادعای تبعیت عراق از ایران را رد و آن را «غیرمنصفانه» دانست.

واکنش فؤاد حسین به ادعای تبعیت عراق از ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق که چند روز پیش برای حضور در نشست گفت‌وگوی منامه که از ۱۸ تا ۲۰ نوامبر ادامه دارد، به بحرین سفر کرده، است، در خصوص حل اختلافات موجود در غرب آسیا اظهار نظر کرد.

وی با حضور در این نشست از همه کشورهای جهان خواست تا به موجب قانون بین‌الملل به وظایف خود عمل کنند و در مبارزه با تروریسم و مقابله با هجمه ورود جنگجویان خارجی به منطقه مشارکت کنند.

تداوم هماهنگی عراق با کشورهای جهان برای مبارزه با تروریسم

به نوشته «شفق نیوز»، رئیس دستگاه دیپلماسی عراق تاکید کرد که کشورش با بسیاری از کشورهای جهان برای مبارزه با تروریسم و نابودی کلیه منابع تامین داعش هماهنگ است.

وی افزود: همه ما در این منطقه از تأثیر تغییرات آب و هوایی آگاه هستیم. از همه تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین داشتن محیطی پاک برای آینده حمایت می‌کنیم.

ضرورت یافتن راه‌‌حل‌ دایمی برای درگیری‌ها در خاورمیانه

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق افزود: یافتن راه‌حل‌های دائمی برای درگیری‌ها در خاورمیانه کلید برقراری امنیت منطقه‌ای مانند مسئله فلسطین و شرایط یمن و لیبی است.

وزیر خارجه عراق در خصوص قضیه فلسطین گفت: «حل‌وفصل قضیه فلسطین در تقویت ثبات و امنیت منطقه سهیم خواهد بود و این موضوع درباره بحران‌های یمن و لیبی نیز صدق می‌کند».

صحبت از تبعیت عراق از ایران غیرمنصفانه است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که برخی کشورهای همسایه در عراق نفوذ دارند، ادعای تبعیت دولت عراق از ایران را رد کرد و گفت: سالهای زیادی، بسیاری از کشورهای جهان و در رأس آنها، آمریکا هزاران سرباز در عراق داشتند. صحبت از تبعیت دولت عراق از ایران غیرمنصفانه است».

فؤاد حسین افزود: «دولت عراق از سیاست چند محوری دوری می‌کند و به سیاست توازن در روابط خود با سایر کشورها متکی است».

تمایل ریاض و تهران به تداوم گفت‌وگو‌ها

به نوشته «روسیا الیوم»، وزیر خارجه عراق همچنین به تلاش‌های مستمر بغداد برای نظارت بر گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «ریاض و تهران به تداوم گفت‌وگو تمایل دارند».

وی مدعی شد که اغتشاشات در ایران دارای بعد منطقه‌ای است و ممکن است بر سیاست‌های تهران و پیشرفت در گفت‌وگو میان ریاض و تهران تاثیر بگذارد.

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و  اوایل تیر ماه سال جاری، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر وقت عراق، در همین راستا سفرهایی  به عربستان سعودی و ایران داشت.

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

 وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

نشست منامه به صورت سالانه به میزبانی دولت بحرین و با مشارکت بسیاری از مقامات منطقه و جهان و با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی مطالعات راهبردی برای بررسی وضعیت امنیتی و اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان برگزار می‌شود. این نشست از عصر روز جمعه با مشارکت ۴۰۰ شخصیت سیاسی، امنیتی، نظامی و آکادمیک در سراسر جهان آغاز شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها