کد خبر: 666405
تاریخ انتشار :

گسست‌های جدید اصولگرایان بعد از اعتراضات ۱۴۰۱

مواجهه با اعتراضات به یکی از نقاط افتراق اصولگرایان تبدیل شده است؛ چه اینکه در گذر زمان بخشی از آن‌ها تغییر کرده‌اند و بخش دیگر به سیاق سابق مانده‌اند. رویداد۲۴ در گزارشی به وضعیت کنونی اردوگاه اصولگرایی در جریان اتفاقات اخیر پرداخته و نشان داده وضعیت چقدر وخیم است؛ هرچند اولویت فعلا چیز دیگری است!

گسست‌های جدید اصولگرایان بعد از اعتراضات ۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد 24 نوشت: بعد از بالا گرفتن اعتراضات مردمی به درگذشت مهسا امینی و بعد از آن تداوم اعتراضات در اقصی نقاط کشور و دانشگاه‌های مختلف ایران، بعضی از چهره‌های سیاسی جریان اصولگرا نیز به مرور با هم به اختلاف می‌خورند؛ اختلافاتی که هرچند به نظر می‌رسد مقطعی و زودگذر یا در حد یک اظهار نظر باشد، اما شاید در عین حال پیش‌زمینه خط‌کشی‌های سیاسی بزرگ در آینده سیاسی ایران باشد! در این گزارش بعضی از این گسست‌های اصولگرایی را بررسی می‌کنیم.

هشدار به علم الهدی

روز گذشته مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب خطاب به حجت الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد توئیتی منتشر کرد. مهدی فضائلی در توئیتی نوشت: «جناب آقای علم‌الهدی! اینکه دولتمردان منحط آمریکا به زنان ما ولو متأسفانه بی‌حجاب، چگونه نگاه می‌کنند مهم نیست، مهم نگاه امثال جنابعالی است. یادآور می‌شوم که مقام معظم رهبری به ائمه جمعه رفتار پدرانه با «همه» را توصیه و چند بار تکرار فرمودند.»

اشاره فضائلی به سخنان علم الهدی بود که در نماز جمعه گفته بود: «این‌هایی که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟»

صحبت‌های علم‌الهدی در چند سال گذشته همیشه مورد انتقاد رسانه‌ها و چهره‌های غیر اصولگرا بوده است، اما اولین بار است که یک چهره اصولگرا، به انتقاد از علم‌الهدی پرداخته است. نکته جالب اینجاست که انتقاد فضائلی از علم الهدی، از طرف روزنامه همشهری هم پوشش داده می‌شود؛ در حالی که همین روزنامه نیز بار‌ها خواستار برخورد تندتر با معترضان حوادث اخیر شده است و چه بسا این اختلاف، نه در روش که بر سر مسائلی دیگر باشد.

ضرغامی در مسیر قالیباف

به گزارش رویداد۲۴ هفته گذشته برخی رسانه‌ها مدعی شدند که سایت رجانیوز مطلب تندی علیه ضرغامی و قالیباف منتشر کرده است. این خبر در حال حاضر روی خروجی رجانیوز قرار ندارد و ظاهرا از سایت حذف شده است. در آن مطلب، به اظهارنظر‌های این روز‌های ضرغامی اشاره شده و چنین نوشته شده است: «عزت‌الله ضرغامی نمونه یک شخصیت سیاسی بادی به هر جهت است. او که سابقه تسخیر لانه جاسوسی را داشته، روزگاری برای روسری گذاشتن یک کودک شش ساله در برنامه کودک و نوجوان فیتیله اصرار می‌کرده و با آباژور و مصادیقی از این دست به خلق سانسور‌های مبدعانه در صداوسیما پرداخته است، اکنون با بخشی از طبقه متوسط ایرانی علیه حجاب و پوشش هم‌صدا شده تا شاید بتواند پایگاه اجتماعی‌ای درون این قشر برای خود بسازد.»

این مطلب در ادامه کنایه‌های تندی هم به قالیباف می‌زند و ضرغامی را ادامه‌دهنده راه قالیباف می‌خواند: «در واقع ضرغامی ابتدای مسیری است که قالیباف از سال ۸۴ تا ۹۶ طی کرد و شکست خورد؛ قالیباف یکبار با «لباس خلبانی» و عنوان «دکتر» در انتخابات ظاهر شد و از مردم «نه» شنید، یکبار با کت‌و‌شلوار و سابقه اتوبان‌سازی و مال‌سازی آن هم به اسم «جهاد» در انتخابات شکست خورد و یکبار هم با سوار شدن بر اختلاف طبقاتی و ادبیات «۴ درصد و ۹۶ درصد» قبل از اینکه شکست بخورد و پایان حیات سیاسی خود را رقم بزند از کارزار انتخابات کناره‌گیری کرد.»

انتقاد رجانیوز به خاطر سخنرانی هفته گذشته ضرغامی بود که در آن گفته بود «امروز دختران جوان و دانش‌آموز ما بدون روسری در خیابان راه می‌روند؛ چه شد؟ اتفاقی افتاد؟ ما را نترسانند از این که اگر از حدی عقب بروید، نظام نابود می‌شود. اصلاحات نیاز است، الان باید عملیاتی شود»

پیش از این چند بار رجانیوز مطالب تندی علیه قالیباف منتشر کرده بود، اما این اولین بار است که آن‌ها ضرغامی را تیررس انتقاد خود مطرح می‌کنند. هرچند گویا این مطلب حذف شده است، اما می‌توان در آن نشانه‌های کوچکی از اختلاف در تیم فرهنگی ابراهیم رئیسی یافت.

غیبت احمدی نژاد

ابراهیم رئیسی چند روز پیش در یک سخنرانی گفته بود «خیلی‌ها در قضایای اخیر به وظیفه‌شان عمل نکردند، خیلی از خواص در قضایای اخیر مردود شدند و وظیفه قانونی، شرعی، اخلاقی و انقلابی خودشان را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند. وقتی می‌پرسیم چرا حقایق را برای مردم بیان نمی‌کنید، می‌گویند از جوسازی می‌ترسیم، جوسازی چنین سلاح برنده‌ای است، که اگر نبود خداوند نمی‌فرمود قلب‌ها در دست من است.»

بعد از این صحبت‌ها، بعضی از چهره‌های اصولگرا در صفحات مجازی گفتند مخاطب اصلی صحبت‌های رئیسی، محمود احمدی‌نژاد بوده است و او اساسا برای سایر چهره‌هایی که خواص ساکت محسوب می‌شوند، مثل خاتمی، روحانی، لاریجانی و... شأنیتی برای اثرگذاری قائل نیست.

مهرداد بذرپاش علیه توانگر

در این بین یک اتفاق دیگر هم افتاده است که البته ارتباطی به حوادث اخیر ندارد. مجتبی توانگر نماینده اصولگرای مجلس در توییتر نوشت «هر وزارتخانه‌ای که احتمال تغییر آن می‌رود، این آقای «همه‌جاگزینه» از طریق یکی از معاونان به رییس جمهور برای تصاحب آن کرسی فشار می‌آورد. آقای مهندس! مگر چقدر توانایی دارید که هم می‌توانی شهردار شوید هم وزیر راه هم وزیر صمت هم وزیر رفاه؟ برادر من! چرا این قدر ولع قدرت داری؟»

با اینکه توانگر، نامی از بذرپاش در این مطلب نیاورده بود، اما کاربران فضای مجازی معتقد بودند مخاطب این کنایه، فقط مهرداد بذرپاش می‌تواند باشد. روزنامه تحت مدیریت مهرداد بذرپاش هم روز بعد از این توییت، مصاحبه‌ای منتشر کرد که در آن روز، سیدمحمدحسین هاشمیان عضو هیأت علمی پژوهشکده باقرالعلوم گفته بود «مردم به دولت امید بسته بودند و این دولت وعده‌های مهمی در زمینه بورس و مسکن به مردم داده بود، اما به هر دلیلی موفق به تحقق بخشی از این وعده‌ها نشد و از طرفی نتوانست با مردم هم گفت‌وگو و آن‌ها را اقناع کند. یک زمانی شما تلاش‌تان را می‌کنید، اما نمی‌توانید به وعده‌تان عمل کنید، خب می‌روید گفتگو می‌کنید و مردم را اقناع می‌کنید که به چه دلایلی نتوانستید. متاسفانه دولت حتی نتوانست مردم را اقناع کند و همین یکی از علت‌های مهم دامنه‌دار شدن اعتراضات است.»

روزنامه وطن امروز روز بعد اعلام کرد که این موضع روزنامه نبوده است، اما سیاستمداران معتقدند همزمانی این انتقاد و آن ادعا، نمی‌تواند اتفاقی باشد.

گسست‌های اصولگرایی پیش از این هم خود را نشان داده بود. البته یک سال و اندی به انتخابات مجلس باقی مانده است و فعلا همه تحولات سیاسی را نمی‌توان مستقل از اعتراضات دامنه‌دار این شصت روز گذشته تفسیر کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها