کد خبر: 666441
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی بیگدلی

در حساس‌ترین شرایط بین‌المللی در 43 سال گذشته قرار داریم

علی بیگدلی گفت: ممکن است پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارسال شود زیرا نیازی هم به تأیید روسیه و چین وجود ندارد زیرا قبلا قطعنامه قبلا صادر شده است که در آن صورت پرونده ایران باز هم ذیل بند هفتم منشور ملل متحد بررسی می‌شود و احتمال حمله نظامی هم به وجود می‌آید.

در حساس‌ترین شرایط بین‌المللی در 43 سال گذشته قرار داریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت بین‌المللی ایران پیچیده‌تر از گذشته شده است؛ از یک سو به تازگی شورای حکام قطعنامه‌ای اخطاری علیه ایران صادر کرد و از سوی دیگر موضوع پهپادها هنوز ادامه دارد. در این شرایط مشخص نیست وضعیت به کجا خواهد رفت؟ آیا پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارسال می‌شود یا آنکه هنوز می‌توان از امضای توافق احیای برجام سخن گفت؟

علی بیگدلی، کارشناس مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به طور کلی فضای بین‌المللی علیه ایران شکل گرفته است و در موقعیت حساسی به سر می‌بریم. پیام‌های غربی‌ها نشان می‌دهند شرایط بسیار متزلزل است و علاوه بر مشکلاتی که ایران در عرصه بین‌المللی دارد، مانند بحث پهپادها، اوضاع داخلی ایران هم مورد نظر غربی‌هاست. آژانس می‌گوید ایران باید توضیحات روشنی ارائه دهد و اجازه راه‌اندازی دوباره دوربین‌ها را بدهد و اگر چنین نکند پرونده هسته‌ای‌اش به شورای امنیت می‌رود».

او ادامه داد: «اگر ایران دست روی دست بگذارد، ممکن است اسرائیل تحرکاتی انجام دهد و متعاقبش آمریکا هم وارد عمل شود که در آن صورت جنگی تمام‌عیار شکل می‌گیرد. واقعیت این است که در حساس‌ترین موقعیت در 43سال گذشته قرار داریم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «از سوی دیگر ایران وارد یک موضوع دیگر شده و می‌بینیم که عملیات نظامی در اقلیم کردستان انجام شده است. در داخل هم اعتراضات هنوز ادامه دارد. در این شرایط کشورهای غربی تا وقتی سرنوشت اعتراضات مشخص نشود، پای میز مذاکره نمی‌آیند».

بیگدلی در پایان گفت: «ایران باید هر سه ماه یک‌بار به آژانس گزارش ارائه دهد که چنین نشده است. تا اینجای کار شورای حکام بیانیه‌هایی اخطاری علیه ایران داده است که اگر تا سه‌ماه آینده ایران شرایطی که آژانس تعیین‌ کرده را محقق نکند، احتمالا قطعنامه‌ای تنبیهی صادر شود و پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارسال شود زیرا نیازی هم به تأیید روسیه و چین وجود ندارد زیرا قبلا قطعنامه قبلا صادر شده است که در آن صورت پرونده ایران باز هم ذیل بند هفتم منشور ملل متحد بررسی می‌شود و احتمال حمله نظامی هم به وجود می‌آید».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها