کد خبر: 666503
تاریخ انتشار :

مخبر: روابط ایران و بلاروس را ارتقا خواهیم داد

معاون اول رئیس جمهور گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح خوب و طولانی است اما روابط اقتصادی با این میزان تناسبی ندارد که مصمم هستیم روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم. عزم دو کشور ارتقای روابط است و امیدوارم این سفر در این‌باره موثر باشد.

مخبر: روابط ایران و بلاروس را ارتقا خواهیم داد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز پس از دیدار با نخست‌وزیر بلاروس، در نشست خبری اظهار داشت: قبلا بین دو کشور درباره ترانزیت، تجارت، انرژی، صنعت، دانش و تبادل اطلاعات تفاهماتی انجام گرفته بود و نیازهایی در بلاروس وجود دارد که ایران می‌تواند آن را رفع کرده و این کشور هم می‌تواند برخی نیازهای ایران رفع کند.

وی افزود: موضوعات مالی و بانکی پیش‌زمینه‌ی این توافقات است که تفاهم خوبی در این‌باره انجام گرفته است؛ درباره پروازهای مستقیم بین دو کشور تصمیم گرفته شد و طرفین بر فعال‌سازی بخش خصوصی دو کشور تصمیم گرفته‌اند که عمدتا توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور شکل خواهد گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: مقرر شد وزرای خارجه دو کشور و فاطمی‌امین رئیس‌کمیسیون مشترک ایران و بلاروس این موارد را دنبال کنند تا تصمیمی که در تهیه نقشه راه توسعه اقتصادی دو کشور تدوین می‌شد، اجرایی شود. چون بلاروس توسط جهان سلطه، آمریکا و غرب مورد تحریم قرار گرفته تجارب ایران برای مدیریت کشور در شرایط تحریم رد و بدل خواهد شد.

مخبر عنوان کرد: روابط سیاسی دو کشور در سطح خوب و طولانی است اما روابط اقتصادی با این میزان تناسبی ندارد که مصمم هستیم روابط اقتصادی را به سطح روابط سیاسی برسانیم. عزم دو کشور ارتقای روابط است و امیدوارم این سفر در این‌باره موثر باشد.

رومن گلاوچنکو نخست‌وزیر بلاروس نیز طی سخنانی عنوان کرد: امروز راه‌حل برای حل و فصل بسیاری از مسائل و پیشبرد همکاری‌های اقتصادی به‌دست رسید. دولت‌های دو کشور به‌خوبی درک می‌کنند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه اقداماتی برای توسعه روابط انجام دهند تا مورد تأیید رهبران دو کشور باشد.

وی گفت: در سال جاری حجم تبادلات دوجانبه تجاری افزایش قابل توجهی داشته است ولی هنوز کار بسیاری زیادی در پیش داریم و باید مذاکرات و اسناد نهایی و اجرایی شوند تا به سطح ظرفیت موجود در حوزه‌های صنعت، علوم و سایر حوزه‌های مورد نظر برسیم.

نخست‌وزیر بلاروس اظهار داشت: نقشه راه دو کشور برای سال‌های 2023 و 2026 تدوین می‌شود و تکلیف حوزه‌های اقتصادی روشن خواهد شد. تمامی کشورهایی که علیه آن‌ها فشار غیرقانونی، تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی محدودکننده اعمال می‌شود می‌توانند با تبادل تجربه‌های مشترک از این شرایط خارج شوند. می‌توانیم با اقتصادی قوی‌تر از این شرایط تحریمی خارج شویم.

رومن گلاوچنکو بیان کرد: جمهوری بلاروس آماده است در تمامی زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد و زمینه‌های همکاری به‌خوبی بررسی و توافق شد. امروز پنجره‌ فرصت خوبی باز شده تا اقتصادی دو کشور را قوی‌تر کرده و ملت‌های‌مان را در رفاه بیشتری قرار دهیم و هر دو دولت را بیش از پیش به سمت استقلال برسانیم. خوشحالم که در مرکز تمدن تاریخی هستم و برای مردم ایران آرزوی صلح و آرامش دارم.

تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها