کد خبر: 666674
تاریخ انتشار :

سنگ اندازه دوباره دولت سوناک در مذاکرات وین

یک گام به عقب وزیر خارجه انگلیس

مقامات دولت انگلیس، کماکان در کسوت یک عامل بازدارنده در مسیر احیای توافق هسته ای ایفای نقش می کنند. این موضع، منبعث از رویکرد تقابلی خاص ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در قبال تهران و توافق برجام می باشد. سوناک هرگونه توافقی با ایران را قبل از حضور در مسند نخست وزیری مردود دانسته و سخن از تکمیل برجام با موضوعات منطقه ای و موشکی به میان آورده بود! به عبارت بهتر، سوناک موضعی مشابه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را در قبال توافق هسته ای و احیای آن دارد و اکنون این مواضع را با صراحت بیشتری مطرح می کند.

یک گام به عقب وزیر خارجه انگلیس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

وزیر امور خارجه جدید انگلیس نیز دقیقا همین مواضع سلبی را در تقابل با کشورمان دارد. 

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس بار دیگر با  مداخله در امور داخلی ایران، اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد.این مقام انگلیسی  که به همراه شرکای فرانسوی و آلمانی خود در خصوص پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بیانیه صادر کرده بود، بار دیگر در بخش دیگری از پیام توییتری خود ضمن ابراز نگرانی از پیرفت برنامه هسته‌ای ایران نوشت: «ایران برنامه هسته‌ای خود را بیشتر توسعه می‌دهد و این شواهد بیشتری از خطری است که این رژیم برای امنیت جهانی دارد».

این فرافکنی آشکار در حالی صورت می گیرد که انگلیس خود به واسطه سوء سوابق هسته ای و غیر هسته ای در نظام بین الملل، حکم یک خطر بالفعل را در حوزه امنیت هسته ای و شیمیایی دارد. نکته بعدی،به ارتباط معناداری باز می گردد که میان مواضع اخیر وزیر خارجه انگلیس ( در قبال اغتشاشات) و احیای توافق هسته ای وجود دارد. میان این دو پرونده، درحوزه سیاست خارجی انگلیس پیوندی مستقیم وجود دارد. از زمان آغاز اغتشاشات در ایران، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس سعی کردند با صدور بیانیه‌های مختلف و فشار به جمهوری اسلامی از طریق وضع تحریم به بهانه حمایت از اغتشاشات، تلاش کردند تا مردم ایران را تحریک به آشوب کنند.در همین راستا، دولت انگلیس اواخر مهر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه «پلیس امنیت اخلاقی و مقامات ارشد امنیتی و سیاسی ایران» اعمال کرده است. درچنین شرایطی مقامات غربی در صددند با ارسال سیگنالهای سلبی در قبال مذاکرات احیای برجام نیز به نگرانی ها یا التهابات جامعه ایران دامن بزنند. این در حالیست که در حوزه دیپلماسی پنهان، شاهد بروز رفتارهای دیگری از سوی سران انگلیس هستیم.

سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان سه‌شنبه شب در بیانیه مشترکی تصمیم ایران برای پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را محکوم کردند. در این بیانیه مشترک آمده است: ما همچنان به رایزنی در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین شیوه رسیدگی به تشدید برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا  در گزارشی تأیید کرد که ایران برای نخستین بار در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در فردو است. آژانس اتمی افزود ایران قصد دارد فعالیت‌های غنی‌سازی خود در فردو و نطنز را توسعه دهد. در این گزارش آمده است: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی گفته ایران با استفاده از دو آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا- هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد- در فردو را آغاز کرده است. این علاوه بر تولید اورانیومی است که از آوریل ۲۰۲۱ در نطنز انجام شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود در پی قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیرسازنده، سازمان انرژی اتمی چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و یکشنبه ۲۹ آبان اجرای آن‌ها با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد.در هر حال، سران دولت انگلیس نقش مهمی در پیچیده تر شدن معمای احیای برجام طی دو سال اخیر داشته و درحال حاضر نیز به یکی از اصلی ترین بازیگران بازدارنده در این پروسه تبدیل شده اند. همان گونه که در ابتدا اشاره شد، حضور ریشی سوناک سیاستمدار ضد ایرانی هندی الاصل در مسند نخست وزیر انگلیس در تشدید این روند بی تاثیر نبوده است. بدون شک سوناک طی هفته های آتی، اقدامات و رفتارهای پررنگ تری رادر تقابل با ایران صورت خواهد داد. درچنین شرایطی گارد دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در برابر لندن نسبت به هر زمان دیگری بسته تر خواهد بود. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها