کد خبر: 666731
تاریخ انتشار :

علیرضابیگی: صداوسیما اعتبارش را از دست داده است

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز می‌گوید: ناامنی در حوزه رسانه، خودسانسوری را به وجود می‌آورد، چون کسی دنبال دردسر نمی‌گردد و این‌طوری، مردم از جریان آزاد اطلاعات، محروم می‌شوند و فضا برای رسانه‌های قلابی و معاند باز می‌شود.

علیرضابیگی: صداوسیما اعتبارش را از دست داده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در تحلیل شرایط موجود کشور و در انتقاد از بازداشت خبرنگاران به رویداد۲۴ می‌گوید: معنای هر فعل و ترک فعلی، قانون است و اگر از این معیار قانون تخطی شود، جرم اتفاق می‌افتد. ما باید روی محور قانون بدون اینکه تفسیری شخصی داشته باشیم و سلایق سیاسی خود را درگیر کنیم، با هم اتفاق‌نظر داشته باشیم و بر آن پافشاری کنیم. اگر فعلی اتفاق افتاده و پشتوانه قانونی داشته و بر مبنای وظایف و رسالت خبرنگاری رخ داده که ممکن است فرد دیگری از آن سوءاستفاده کرده باشد، این موضوع به فردی که خبر را رسانده برنمی‌گردد و آن کسی که سوءاستفاده کرده باید پاسخگو باشد.

نمی‌توان نگاه تهدیدمحور به خبرنگاران داشت

او می‌گوید: جریان آزاد اطلاعات، امر پذیرفته‌شده‌ای است. اکنون در کشور ما، خبرنگاران خارجی هم، فعالیت می‌کنند و کسی هم نمی‌تواند قسم بخورد که آن‌ها با دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه مرتبط نیستند، ولی ما برای آن‌ها مجوز فعالیت صادر کردیم و آن‌ها در کشور ما، در حال جمع‌آوری خبر هستند و در یک چهارچوب پذیرفته‌شده‌ای فعالیت می‌کنند و اگر از فعالیتی که برای آن‌ها تعیین شده است، تخطی کنند، برخورد صورت خواهد گرفت.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها می‌گوید: در خصوص رسانه‌های داخلی که فعالیت آن‌ها موجب واکسینه‌شدن و تعدیل فضا و ایجاد مصونیت و سبب پایداری آرامش در کشور می‌شود، به طریق اولی بایستی سهل‌تر نگریسته شود. یعنی تنگ‌نظری کمتر شود، هرچند ممکن است از نوع فعالیتی که خبرنگاران انجام می‌دهند، هر فرد یا جریانی به تعبیر و نگاه خود، سوءاستفاده کند. یعنی یکی به نفع و دیگری به ضرر خود برداشت کند یا حتی ممکن است علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، تبلیغات صورت بگیرد، ولی این نمی‌تواند سبب شود که ما نگاه‌مان، نگاه تهدیدمحور باشد و به وسیله اینکه ما بخواهیم از تهدید احتمالی جلوگیری کنیم با فعالیت‌های متعارف و رفتار‌های بر مبنای رسالت خبرنگاری، مخالفت کنیم یا رویارویی داشته باشیم. مثلاً بناست با سرقت مقابله شود، خب کسانی که مرتکب سرقت می‌شوند، شاید تعدادشان یک هزارم درصد مردم ایران هم نباشد، بعد می‌شود آن را تعمیم بدهیم به همه مردم ایران که مثلاً بگوییم می‌خواهیم سرقتی اتفاق نیفتد؟ یعنی همه را چهارچشمی بپاییم تا سرقت رخ ندهد، این شدنی نیست.

مردم را از جریان آزاد اطلاعات محروم کنیم، جا برای رسانه‌های قلابی باز می‌شود

نماینده تبریز در پاسخ به اینکه ناامنی شغلی فعالان حوزه رسانه می‌تواند این زمینه کاری را با نزول روبرو کند؟ گفت: طبیعتاً خودسانسوری پیش می‌آید، چون کسی دنبال دردسر نمی‌گردد و این‌طوری، مردم از جریان آزاد اطلاعات، محروم می‌شوند و فضا برای رسانه‌های قلابی و معاند باز می‌شود؛ مثل همین فضایی که اکنون برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بین مردم ایجاد شده است. یعنی صدا و سیما، آن اعتبار خودش را از دست داده و نتیجتاً مرجعیت برای رسانه‌های بیگانه ایجاد شده است.

نماینده مریوان: باید بستر مناسب برای سلامت کاری خبرنگاران ایجاد شود

شیوا قاسمی‌پور نماینده مریوان در همین رابطه به رویداد۲۴ می‌گوید: همه ما در کشتی حضور داریم و در این اوضاع و احوالی که کشور با آن روبروست، همه ما وظایفی به عهده داریم و هر کسی به وظیفه خود به درستی عمل کند، کمک به شرایط آینده کشور کرده است.

وی می‌گوید: مردم از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، انتظار دارند هر چیزی که در جامعه وجود دارد را به درستی و دقیق منعکس کنند. مشکلات کف جامعه باید مطرح شود و این موضوع به این چند روز و چند ماه برنمی‌گردد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: تلخ و شیرین خبر‌های جامعه به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران برنمی‌گردد. ما به عنوان وکلای مردم می‌خواهیم از این قشر، حمایت کنیم، چون مشکلات زیادی دارند از جمله عدم‌امنیت شغلی. باید کاری کرد که این افراد، دست‌کم امنیت و آرامش داشته باشند که خبر‌های موجود در جامعه را به درستی و شفاف پوشش دهند.

قاسمی‌پور می‌گوید: نوع برخورد مسئولان با خبرنگاران در حفظ سطح و منزلت کارِ خبری بسیار مهم است. مردم خواهانِ انعکاس اخبار واقعی هستند، پس باید از این قشر حمایت کرد، مخصوصاً که اکثر آن‌ها از قشر جوان جامعه هستند. باید بستری آماده شود که این افراد بتوانند به درستی و در سلامت، کارشان را دنبال کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها