کد خبر: 667255
تاریخ انتشار :

نقشه جدید آمریکا درخصوص طالبان و ایران لو رفت!

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان درباره تلاش آمریکا برای به راه انداختن نزاع‌های قومی و مذهبی، گفت: آمریکا تلاش می‌کند میان ایران و طالبان فضای بی‌اعتمادی شکل دهد.

نقشه جدید آمریکا درخصوص طالبان و ایران لو رفت!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن کاظمی قمی یکشنبه شب در برنامه‌ای با موضوع «روابط ایران و افغانستان؛ از مناسبات اقتصادی تا همکاری برای امنیت مرزها» درباره شکست‌های آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: آمریکای متکبر به دنبال منافع ملت ها نیست.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در ادامه دلیل اصلی شکست آمریکا در افغانستان را همراهی نکردن مردم این کشور دانست و گفت: آمریکایی‌ها نمی‌گذارند در کشورهای چون افغانستان دولت قوی شکل بگیرد.

کاظمی قمی درباره خروج آمریکا از افغانستان افزود: این بی ثباتی و هرج و مرج همان چیزی بود که آمریکا می‌خواست تا ثابت کند نبود ما موجب عدم ثبات در افغانستان می‌شود.

وی با بیان اینکه داعش توسط آمریکا ایجاد شد، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های جدید در غرب آسیا است تا با چین رقابت کنند و امروز آنها در آواره کردن مردم افغانستان سهیم هستند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با تاکید بر اینکه نظامیان آمریکا فرار کردند اما مداخله گری آنان در امور افغانستان هنوز تمام نشده است، تاکید کرد: دستگاه جاسوسی آمریکا همچنان فعال است و آمریکا هنوز بر حریم هوایی افغانستان کنترل دارند.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد: آمریکا به شدت در بازی روانی در این یک سال و چند ماه تلاش کردند جنگهای قومی مذهبی راه بیندازند و حوادثی مانند بلخ پیش آمد. آمریکا با متحدانش مانند انگلیس و برخی کشورهای عربی تلاش می‌کنند امروز یک فضای بی اعتمادی بین طالبان و جمهوری اسلامی ایران برای درگیری شکل دهند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر پایه حمایت از مردم افغانستان و بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری است و این سیاست تبیین شده است. حمایت یعنی کمک به مردم افغانستان و اگر مردم افغانستان از این سیاست منتفع شوند ایران هم منتفع می‌شدند.

وی با بیان اینکه داعش در دانشگاه موصل ۱۲۰۰ دانشجو را ذبح کرد، ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس و متحدان منطقه‌ایش بودند که داعش را ایجاد کردند و آنها می‌خواهند ایران در امنیت منطقه ورود نکند چون آمریکا می‌خواهد چنین نشود و در جنگ اوکراین هم شاهدیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ضافه کرد: کاری که ایران در این مدت انجام داد کمک به مهار تروریسم، کاهش مهاجران و ایجاد همگرایی منطقه ای در حوزه مبارزه با تروریسم و تشکیل دولت مردمی در افغانستان بود. ایران نخستین حکومتی بود که بر تشکیل دولت مردمی از همه اقوام در افغانستان تاکید کرد تا دولت با ثبات قدرتمندی شکل بگیرد تا بتواند هم به مردم خود کمک کند و هم نقشه‌های آمریکا رانقش بر آب کند.

کاطمی قمی با اشاره به اجلاس سال گذشته در پاکستان، گفت در این اجلاس قرار بود با به رسمیت شناختن طالبان، اقناع جهانی شکل بگیرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: جمهوری‌اسلامی ایران موضوع گفتگوی افغان - افغان را مطرح کرد چون تنها راه از بین رفتن تروریسم ‌و رسیدن به ثبات از مسیر شکل گیری دولت مردمی می‌داند در حالیکه آمریکایی‌ها می‌گفتند بعد از افغانستان نوبت ایران است.  

وی افزود: کار ایران نه مداخله گری بلکه ایجاد امنیت و ثبات است موضوعی که اقناع جامعه جهانی را به همراه دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها