کد خبر: 667754
تاریخ انتشار :

سازوکار دولت عراق برای کنترل مرزهای مشترک با ایران و ترکیه

ایرنا/ مشاور نخست‌وزیر عراق در امور اصلاحات امنیتی امروز دوشنبه سازوکار جدید کشورش برای استقرار نیرو در مرزهای مشترک با ترکیه و ایران در راستای تلاش دولت برای کنترل کامل بر این مناطق مرزی را تشریح کرد.

سازوکار دولت عراق برای کنترل مرزهای مشترک با ایران و ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش شفق نیوز، «حسین علاوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور اصلاحات امنیتی در این باره اظهار داشت: در زمینه استقرار نیروهای امنیتی و مرزبانی در مناطق مرزی و فرآیند توانمند سازی این نیروها و همچنین تأمین مالی زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین امنیت مرزها نوعی همکاری و هماهنگی میان دولت عراق و دولت محلی اقلیم کردستان این کشور در جریان است.

وی گفت: وزارت کشور عراق در تلاش است تا از طریق نیروهای گارد مرزی مکان‌ها و مسیرهای اصلی برای ایجاد مراکز ایست و بازرسی مرزی و پاسگاه‌ها را در خط صفر مرزی میان عراق و ایران از یکسو و عراق و ترکیه از سوی دیگر مشخص کند.

علاوی تصریح کرد: این اقدامات به منظور حل یک مشکل ۴۰ ساله در عراق صورت می‌گیرد و این مشکل؛ کنترل مرزهای مشترک با ایران و ترکیه و همچنین مرزهای بین المللی مشترک با دیگر کشورهای همسایه است.

علاوی همچنین افزود، نیروهای گارد مرزی عراق با همکاری نیروهای پیشمرگ کُرد در مناطق شمالی کشور مستقر می‌شوند و این تصمیم به دنبال درک متقابل میان بغداد و اربیل اتخاذ شده است.

۱۳ آذر نیز «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفته بود که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور دستور استقرار فوری نیروهای ارتش عراق در مرزهای ایران و ترکیه را داده است و آنها فورا کنترل مرزها را در دست گرفتند.

وی هدف از این دستور السودانی را پایان تنش میان ایران و ترکیه با برخی گروه‌های (تجزیه طلب) کُرد در منطقه کردستان عراق عنوان کرد.

به گزارش شفق نیوز، یحیی رسول همچنین گفت: عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده شود.

وی افزود: عراق نمی پذیرد از اراضی خود برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. ما روابط خوبی با همه کشورهای همجوار داریم و به دنبال توسعه آن در راستای منافع عراق و کشورهای همسایه هستیم.

یحیی رسول با بیان اینکه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بر کنترل مرزها از سوی نیروهای مرزبانی و کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه تأکید دارد، تصریح کرد: این دستور فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است که نیروهای مرزبانی عراق فورا کنترل مرزها را در دست گیرند.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق افزود که السودانی همچنین دستور تقویت فرماندهی مرزبانی با سلاح و تجهیزات و نیروها را داده است تا مرزها به خوبی تحت کنترل قرار گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها