کد خبر: 668046
تاریخ انتشار :

جزئیات نشست طحان نظیف؛ از انتخابات و تجمعات تا افزایش حقوق‌ها و شفافیت‌ قوا

ایسنا/ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری به سوالاتی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات، برگزاری تجمعات، بررسی بودجه و برنامه هفتم، وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه و ... پاسخ داد.

جزئیات نشست طحان نظیف؛ از انتخابات و تجمعات تا افزایش حقوق‌ها و شفافیت‌ قوا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین بخش اظهارات هادی طحان نظیف به شرح زیر است:

آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه

* هیئت عالی نظارت، شفافیت قوای سه گانه را خلاف سیاست های کلی نظام دانسته است.

* مجلس بر دو مورد از این طرح اصرار دارد که شورای نگهبان آن را نمی پذیرد.

* بنابراین به نظر می رسد این طرح به مجمع تشخیص مصلحت می رود.

وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات

* اخیراً کلیات اصلاح قانون انتخابات رد شده بود امیدواریم که اصلاحات در قانون انتخابات انجام شود و انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی با قانون جدید انجام شود.

* در صورت اصلاح قانون انتخابات، شورای نگهبان هم تغییراتی در فرایندها و روش‌های نظارتی خود خواهد داشت.

لایحه یا طرحی درباره تجمعات به شورا رسیده است؟

* خیر، طرح و لایحه‌ای در این باره دریافت نکرده‌ایم.

برنامه شورای برای بررسی بودجه برنامه هفتم

* قانون اساسی ترتیبات خاصی را برای این کار پیش بینی نکرده و ما برای برسی هر مصوبه‌ای ۱۰ روز فرصت داریم و در صورت نیاز ۱۰ روز دیگر تمدید می‌کنیم.

* درباره بررسی این دو مصوبه که هر دو مهم است هرکدام زودتر برسد آن را بررسی می‌کنیم.

در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ در افزایش حقوق‌ها با توجه به تورم موجود چگونه عمل شده است؟

* فعلا خبری نیست و ما منتظر مصوبه مجلس هستیم که پس از آن اعلام نظر خواهیم کرد.

تذکر دوباره درخصوص استفاده از واژگان فارسی

* گاهی با مصوباتی روبرو هستیم‌ که اشکال شورای نگهبان فقط عدم رعایت اصل ۱۵ قانون اساسی است؛ یعنی حفظ زبان فارسی در اسناد و متون رسمی؛ چراکه ما حافظ قانون اساسی هستیم.

* دولت و مجلس محترم در نوشتن لوایح و طرح‌ها دقت کنند تا از واژگان فارسی استفاده کنند تا مورد اشکال شورای نگهبان قرار نگیرد.

طرح مانع‌زدایی در توسعه صنعت برق به تایید شورای نگهبان رسید

مشروح اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را در ادامه بخوانید:

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۱ طرح و لایحه  از طرف مجلس و ۳ اساسنامه از طرف دولت  و ۱۱ استعلام از طرف دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان واصل شده بود که مورد بررسی قرار گرفت.

مصوبه «بررسی دو مرحله‌ای لایحه بودجه سالانه» ایراد قانونی دارد

وی با اشاره به این‌که «شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح بررسی دو مرحله‌ای لایحه بودجه سالانه را مورد بررسی قرار داد» ، گفت: بر اساس این طرح، لایحه بودجه سالانه در دو بخش بررسی می‌شود.  ابتدا احکام بودجه بررسی می‌شود و سپس ارقام لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وارد کرد که باید در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. شورای نگهبان در بررسی بودجه سنواتی همراهی‌هایی با مجالس دارد و بودجه باید قبل از آغاز سال نهایی شود. این مصوبه  مغایر با اصل ۳ قانون اساسی  شناخته شده است.

وی افزود: مجلس در ابتدا مصوبه خود را اصلاح کرد و ما موارد را مجددا بررسی کردیم و برخی از ایرادات برطرف شد ولی  هنوز دو ایراد  باقی است که  باید اصلاح شود.

افزایش حقوق‌ها بستگی به پیشنهاد دولت دارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه افزایش حقوق ها در بودجه ۱۴۰۲ با توجه به وضعیت تورم و دغدغه مردم چگونه است؟ گفت: این موضوع معلوم نیست و  باید صبر کرد و دید لایحه‌ای که از طرف دولت به مجلس ارسال  می‌شود چگونه است و نسبت به حقوق ها چه پیش‌بینی دارد و بعد از آن مجلس چه چیزی را تصویب می‌کند. بعد از تصویب مجلس، شورا موضوع را بررسی کرده و  اظهار نظر می‌کند.

امیدواریم انتخابات سال آینده با قانون جدید برگزار شود

وی درباره اصلا ح قانون انتخابات هم گفت: اصلاح قانون در دستور کار مجلس است و باید دید اساسا تغییری دارد یا خیر؟ اخیرا کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس رد شده بود ولی گویا چهارشنبه هفته گذشته با امضای جمعی از نمایندگان  در دستور کار برگشت و امیدواریم قانون اصلاحاتی را که لازم  دارد انجام شود و انتخابات سال آینده با قانون جدید برگزار شود.

وی افزود: اینکه چه اتفاقاتی در قانون می افتد را من هم  پیش بینی ندارم و باید صبر کرد و دید چه چیزهایی مصوب می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دولت در تدوین لایحه اصلاح قانون انتخابات از شورای نگهبان نظری خواسته است؟ گفت: دولت در تدوین این لایحه از شورای نگهبان نظری نخواسته است.

وی هم‌چنین درباره این‌که آیا طرح و لایحه ای درباره تجمعات به شورا رسیده است؟ گفت: خیر، ما طرح و لایحه ای درباره موضوع تجمعات دریافت نکردیم.

طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حال بررسی است

وی درباره طرح بانکداری اسلامی گفت: آن‌چه ما دریافت کردیم طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و مواد متعددی دارد و اخیرا و یک هفته است که آن‌را دریافت کردیم و در حال بررسی هستیم. این  طرح، طرح حجیمی است و جلسات متعددی برای بررسی ان  برگزار شده است. به محض اتمام بررسی در شورا نتیجه اعلام می شود البته درباره بخشی از این طرح اظهارنظر کردیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها