کد خبر: 668112
تاریخ انتشار :

اقدامات نظامی معنادار علیه تهران در مجاورت ایران + جزئیات

همزمان با جریان آشوب داخلی، کمی بیرون از مرزهای کشور اتفاقاتی در حال وقوع است که تجمیع آن بینشی جامع تر از اوضاع پیرامونی ایران خواهد داد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وقایع پاییز ۱۴۰۱ ترکیبی از مولفه‌های پروژه‌های قبلی بود. زنده سوزی و کشته سازی نظیر کودتای موسوی (۲۰۰۹)، پمپاژ اطلاعات دروغ با هدف اختلال در سیستم ادراکی نظیر سال‌های ابتدایی بحران سوریه (۲۰۱۰)، تلاش برای ایجاد دولت موازی نظیر لیبی (۲۰۱۱)، تمرکز بلوک رسانه‌ای غرب نظیر موضوع اوکراین (۲۰۱۴ و ۲۰۲۲)، پروژه جوکرهای خیابانی هنگ کنگ و عراق (۲۰۱۹) و استفاده از نماد زن نظیر «الا صالح» در سودان (۲۰۲۰) از جمله این مولفه‌ها بود.

مضاف بر این، پس از برگزاری اجلاس بی‌سابقه موسوم به «گردهمائی بین‌المللی برای آینده ایران» در روز ۲ مهر ۱۳۹۸ از سوی سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای و دولت وقت آمریکا، جبهه‌ای متحد از تروریست‌های تجزیه طلب شکل گرفت که هرکدام موظف به میلیتاری کردن منطقه سکونت یکی از اقوام ایرانی شدند.

این اجلاس مشخص کرد که آرزوی آمریکا فراتر از تغییر نظام است.سازما‌ن‌های تروریستی منافقین خلق،‌ نهاد خودخوانده حزب مرکزی آذربایجان، الاحوازی، خلق بلوچ، کنگره ملیت‌ها برای ایران فدرال (تجزیه شده)، سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، حزب دمکرات آذربایجان جنوبی و سازمان موسوم خبات کردستان ایران از جمله تجزیه طلبان حاضر در این محفل بودند.

امّا این موضوعات مربوط به عناصر میدانی داخل قلمرو سرزمینی ایران است. کمی آنطرف‌تر و بیرون از مرزهای کشور اتفاقاتی در حال وقوع است که تجمیع آن بینشی جامع تر از اوضاع ارائه خواهد داد.

همسایگی جنوبغربی ایران: استقرار «باراک ۸»  در بحرین و امارات و رزمایش «گروه ویژه ۵۹»

موسسه «تاکتیکال ریپورت» روز جمعه ۶ آبان تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که سامانه دفاع موشکی «باراک ۸» ساخت رژیم اسرائیل در نزدیکی پایگاه هوایی الظفره واقع در جنوب ابوظبی قابل مشاهده است. تصاویر ماهواره‌ای مربوط به سپتامبر (شهریور/مهر) بود.

روزنامه «هاآرتص» دلیل این استقرار را مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران عنوان کرده است. روزنامه «وال استریت ژورنال» روز ۱۱ مهرماه نوشت: «پیمانکاران نظامی [رژیم] توافقنامه‌هایی را برای تجهیز امارات و بحرین به سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی امضا کردند».

نکته جالب اینجاست که سامانه باراک ۸ قبل از شیخ نشینان حاشیه جنوب غربی خلیج فارس در اختیار دولت باکو واقع در همسایگی شمالغربی ایران قرار گرفته است. این سامانه که ساخت مشترک رژیم صهیونیستی- هندوستان است، در سال ۲۰۱۶ به دولت باکو فروخته شد.

همچنین رسانه‌های عبری در مهرماه سال ۱۴۰۰ از مذاکرات دولت باکو با تل‌آویو بر سر خرید سامانه دفاع موشکی پیکان ۳ (Arrow ۳) منتشر کردند که در حال حاضر رژیم از آن برای مقابله با هرگونه ضد حمله احتمالی از سوی نیروی موشکی سپاه استفاده می‌کند.

موازی با استقرار این سامانه، رزمایش گروه ویژه  ۵۹ (Task Force 59) در آب‌های خلیج فارس روز پنجشنبه ۲۴ آذر به پایان رسید.رزمایشی  متشکل از تکنولوژی‌های نظامیِ بی‌سرنشین در عرصه دریا که ماموریت آن مصاف با قوای دریایی ایران است.  این تمرین نظامی قریب به سه هفته به طول انجامید. 

همسایگی شمالغرب ایران: رزمایش دولت متوهم باکو برای اشغال سرزمینی ایران!

روز دوشنبه ۱۴ آذر رزمایش نظامی مشترک دولت باکو با نظامیان ارتش ترکیه در مناطق مجاور مرزی ایران شروع شد. وزارت دفاع دولت باکو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش در استان‌های باکو، آستارا، جبرئیل و ایمیشلی آغاز شده است.

این رزمایش همزمان با سفر وزیر دفاع ترکیه به همسایه شمالی ایران بود.  حلوصی آکار در دیدار با الهام علیف گفت که که اینجا وطن دوم ماست. دوستی و برادری دو دولت در بالاترین سطح با درک مفهوم «یک ملت، دو دولت» ادامه دارد. وزیر دفاع ترکیه در آخر گفت که دولت باکو هرگز تنها نیست.

از جمله نکات جالب توجه در رزمایش، انتشار فیلمی با این مضمون است که نظامیان باکو به اصطلاح در حال تمرین برای عبور از رودخانه ارس (خط مرزی ایران و آذربایجان) هستند و آن را پاسخ روشنی به ایران عنوان کردند!

این موضوع اولین گستاخی دولت باکو نیست. ترورهای رژیم صهیونیستی توسط عوامل فارسی زبان و خرابکاری هسته‌ای رژیم در ایران، با بهره برداری از قلمرو دولت باکو میسر شده است.

آخرین مورد نیز عملیات شاهچراغ بود. طبق اعلام وزارت اطلاعات، عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده عملیات یک تبعه جمهوری آذربایجان بود که از مبدا فرودگاه بین‌المللی حیدرعلیف باکو وارد کشور شد.

تمرین حمله هوایی به ایران در منطقه مدیترانه

ارتش رژیم روز سه‌شنبه ۸ آذر در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که رزمایش مشترک با ارتش آمریکا در منطقه مدیترانه آغاز شد.  برپایه این بیانیه، در این رزمایش سه‌روزه، جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت‌رسان شرکت کردند. رسانه سعودی ایندیپندنت فارسی نوشت: «طرح برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی با هدف شبیه‌سازی حمله به مراکز اتمی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در جریان سفر هفته پیش کوخاوی [فرمانده ارتش رژیم] به واشنگتن نهایی شد.»

روزنامه اورشلیم پست نیز هدف از این رزمایش نظامی را شبیه سازی حمله به مراکز هسته‌ای ایران عنوان کرد. در این رزمایش، هواپیماهای رزمی نظیر جنگنده F-۳۵، جنگنده F-۱۵ و جنگنده F-۱۶ شرکت کردند.

مبدا ورود حمله فرضی مستقیم به ایران قریب به یقین از دروازه‌های شمالغربی، غربی و جنوبغربی کشور خواهد بود. ذکر این نکته امّا ضروری است که علی‌رغم مانور گسترده بر روی جنگنده F-۳۵، این هواپیما به دلیل شعاع پروازی کم قادر به عملیات در عمق سرزمینی ایران نیست. شعاع عملیاتی این جنگنده حدوداً ۱۰۰۰ کیلومتر است، امّا فاصله رژیم (با فرض عبور از آسمان اردن و عراق) تا تهران بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر است.

هیچ کدام از همسایگان ایران نیز جرات اجازه عملیات نظامی آشکار از خاک خود علیه ایران را نخواهند داشت، زیر اولین پاسخ ایران به سمت پایتخت سرزمین مبدا شلیک خواهد شد. با این وجود، حرکت از نقطه صفر مرزی نیز چندان برای جنگنده F-۳۵ گره گشا نیست و طول مسیر رفت و برگشت (با این فرض که از تور پدافند موشکی ایران سالم عبور کند) از شعاع پروازی این جنگنده بیشتر است.

تاکنون دو فاز از عملیات ضد تهران طی ۳ ماه اخیر اجرا شد: اول؛ ناامنی  مناطق مرکزی از طریق جوکرهای خیابانی. دوم؛ جنگ شهری در شهرستان‌های مرزی از طریق تروریست‌های تجزیه طلب.

دو فاز با شکست مواجه شد. «آوریل هاینس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که ایران اغتشاشات را تهدیدی علیه ثبات خود نمی‌بیند. «آمیت ساعار» تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت این اغتشاشات قادر به تهدید موجودیت نظام حاکم بر ایران نیست.

فاز سوم و نهایی حمله ناتو و متحدین سنتکام است. مشابه عملیات طلوع ادیسه در لیبی. امری که وقوع آن خارج از توان بلوک نظامی ضدایران است. زیرا هراقدام نظامی یک پاسخ نظامی در پی خواهد داشت و به صورت پینگ پنگی به جنگی تمام عیار ختم خواهد شد. سند این مدعا نیز اظهارات ژنرال «مکنزی» است. فرمانده پیشین سنتکام (۲۰۱۹-۲۰۲۲ میلادی) قدرت نظامی ایران را در سطح «OverMatch» عنوان کرد. این واژه بدان معناست که اگر جنگی شروع شود، آمریکا و متحدانش قادر به تسلط بر میدان نبرد، مقابله با بارش موشک‌ها و هجوم پهپادهای ایران نیست.

اقدامات نظامی ضد تهران در مناطق پیرامونی ایران نظیر رزمایش‌های مذکور نیز صرفاً شکل کار و با هدف روحیه دادن به جبهه معارضین ضدایرانی است. امّا کارزار ضد امنیتی نظیر ترور دور از انتظار نیست. کارزاری که هم اکنون بخشی از آن زیر ضرب نهادهای اطلاعاتی ایران رفته است. | منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها