کد خبر: 668172
تاریخ انتشار :

رجز‌های «بی‌بی» برای بایدن شروع شد /تهران دنبال تنش‌زدایی؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیامده رجزخوانی را شروع کرد؛ رجز‌هایی که با تهدید به اقدام نظامی علیه ایران، سمت و سوی آن ظاهراً به سمت ایران است، ولی بخش مهمی از آن به سیاست کلی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برمی‌گردد.

رجز‌های «بی‌بی» برای بایدن شروع شد /تهران دنبال تنش‌زدایی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ویژه امریکا در سازمان ملل در گفتگو با مراد هاشم، خبرنگار الجزیره، گفته که فکر نمی‌کند قطعنامه امریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، بر آینده مذاکرات هسته‌ای اثر بگذارد. مراد هاشم در گفتگو با گرینفیلد که دیروز متن آن منتشر شد، از او پرسیده است: «به نظر شما نقش امریکا در موضوع (اخراج ایران) تا چقدر توافق احتمالی با دولت ایران، توافق هسته‌ای را دچار پیچیدگی می‌کند.» گرینفیلد جواب می‌دهد: «این ربطی به توافق هسته‌ای ندارد. این‌ها به وضعیت میدانی در ایران در حال حاضر ربط دارد؛ بنابراین این همان چیزی است که ما روی آن متمرکز شده بودیم. ما روی توافق هسته‌ای متمرکز نبودیم.» مشخص نیست که استفاده گرینفیلد از فعل «نبودیم» آگاهانه است یا ناآگاهانه، ولی نشان می‌دهد موضع دولت بایدن درباره گره زدن مذاکرات احیای برجام به رویداد‌های داخلی ایران دائمی نیست. پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در آخرین موضع‌گیری گفته بود «فعلاً همزمان با اعتراض‌ها در ایران مذاکره هسته‌ای اولویت واشنگتن نیست»، ولی این را هم روشن کرده بود که «همچنان دیپلماسی را مؤثر‌ترین راه در قبال مسئله هسته‌ای ایران می‌دانیم.» اینکه سفر دیروز هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برخی آن را نشانه تمایل ایران به احیای برجام خوانده‌اند، خواهد توانست مذاکرات متوقف شده را احیا کند یا نه، ولی شروع مخالفت‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آتی رژیم صهیونیستی با احیای برجام، نشانه‌ای قابل‌توجه است.

تهران دنبال تنش‌زدایی؟

ارزیابی دیروز روزنامه عبری جروزالم‌پست این است که سفر هیئت آژانس به تهران نشانه این است که «ایران می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد»، به‌خصوص که به ادعای این روزنامه، تهران «به دلیل اعتراضات و حمایت از روسیه با تحریم روبه‌رو است.» ظاهراً گزارش روزنامه دست راستی جروزالم‌پست، انعکاس ارزیابی بنیامین نتانیاهو است که طی هفته‌های آینده کابینه را تحویل خواهد گرفت. اینکه دولت امریکا در وضعیت کنونی به سمت شروع مجدد مذاکرات احیای برجام خواهد رفت یا نه، معلوم نیست، ولی اولین نشانه‌های نگرانی از چشم‌انداز آتی، دیروز در موضع نتانیاهو منعکس شد. نتانیاهو در گفت‌وگویی که وب‌سایت واشنگتن‌اگزمینر آن را شنبه منتشر کرده، گفته در صورتی که توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ صورت بگیرد، ممکن است اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی گفته که تمام توان و استراتژی خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم. نتانیاهو ضمن تهدید ایران گفت: «اسرائیل همیشه از خود دفاع خواهد کرد و در حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نیروی هوایی این کشور وظیفه سنگینی بر عهده دارد.» او گفته که «توافق هسته‌ای برای ما بسیار نگران‌کننده است، زیرا هرچه به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم کشور‌های ابرقدرت امتیازات بیشتری به ایران می‌دهند.» در موضعی جداگانه، «مایک پمپئو» وزیر خارجه «دونالد ترامپ» که اخیراً گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مشارکت وی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده به عنوان نامزد جمهوریخواهان مطرح است، گفته که «هیچ امیدی» برای همکاری دولت امریکا با نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. وزیر خارجه سابق ایالات متحده امریکا که در مراسم «سیاست ایران» در واشنگتن‌دی‌سی پایتخت امریکا صحبت می‌کرد، گفته که مذاکره یا همکاری با دولت ایران هیچ فایده‌ای ندارد. او ادعا کرده که «این رژیم محصول رنج و مرگ را در خاورمیانه به قیمت شهروندان خود درو می‌کند.»

واشنگتن‌پست‌: مسیر تل‌آویو هیچ‌گاه این‌قدر خطرناک نبوده

ارزیابی نتانیاهو این است که «اعتراضات ضد رژیم در ایران بی‌سابقه است و این اعتراض‌ها منجر به «تجدیدنظر» واشنگتن در مورد توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ شده»؛ موضعی که او چهار شنبه قبل آن را بیان کرد. در حالی که دولت بایدن گفته که «فعلاً» به جای تمرکز روی مذاکرات احیای برجام، بر اغتشاشات متمرکز شده، احتمالاً اختلافات دولت امریکا با او طی ماه‌های آتی تشدید خواهد شد، به خصوص که دو طرف همچنین درباره سیاست‌های دیگر کابینه نتانیاهو که در واشنگتن تندرو‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل خوانده شده، اختلافات جدی دارند. واشنگتن‌پست کابینه جدید نتانیاهو را «یک دولت رادیکال و راست‌گرا» تعبیر کرده که به «الحاق کرانه باختری و قدس به اسرائیل» متعهد است. به نوشته واشنگتن‌پست، سیاست‌هایی که کابینه جدید دنبال خواهد کرد، حداقل، راه‌حل دو حالتی را که از قبل بیمار شده بود، متوقف می‌کند. همچنین ممکن است منجر به درگیری‌های خشونت آمیز بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس، بین شهروندان یهودی و عرب اسرائیلی، و بین ارتش اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری شود. همچنین ممکن است موجب آغاز دور جدی دیگری از جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه شود. به نوشته واشنگتن‌پست، ماهیت بی‌سابقه این ائتلافی که نتانیاهو آن را نمایندگی می‌کند و ضد ارزش‌های دموکراتیک و ضد منافع ایالات متحده است باید کاخ سفید را وادار کند که پیام‌های روشنی را به اسرائیل بدهد. به نوشته واشنگتن‌پست، اعمال فشار رئیس‌جمهور ایالات متحده بر یک دولت اسرائیل بی‌سابقه و بحث‌برانگیز خواهد بود، اما اسرائیل پیش از این، هرگز چنین مسیر خطرناکی را در پیش نگرفته بود. به نوشته واشنگتن‌پست، اراده سیاسی مهم است و این لحظه‌ای است برای بایدن تا قدرت و عزم امریکا را نشان دهد.

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها