کد خبر: 668399
تاریخ انتشار :

افشاگری «دیلی میل» از همکاری‌های توئیتر با پنتاگون علیه ایران

کیهان/ افشاگری «دیلی میل» نشان می‌دهد که با وجود ادعای توئیتر درباره حذف تبلیغات دولتی، این شبکه اجتماعی با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای گسترش حساب‌های کاربری جعلی که ادعا می‌شود متعلق به شهروندان در خاورمیانه است، همکاری کرده است.

افشاگری «دیلی میل» از همکاری‌های توئیتر با پنتاگون علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افشاگری «دیلی میل» نشان می‌دهد که با وجود ادعای توئیتر درباره حذف تبلیغات دولتی، این شبکه اجتماعی با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای گسترش حساب‌های کاربری جعلی که ادعا می‌شود متعلق به شهروندان در خاورمیانه است، همکاری کرده است. یکی از کارکردهای این حساب‌های جعلی تبلیغ پیام‌های ضدایرانی در عراق بوده است.

پیش از خواندن این گزارش خبری خوب است که پرسشی پیش روی ما قرار گیرد تا هنگام خواندن متن زیر مطمح نظر باشد: «چرا جریان‌های اصلی رسانه در غرب و بیشتر از آنان سیاستمداران غربی چه چپ، چه راست –البته این مفاهیم را با مسامحه به کار می‌بریم– مسائلی چون نقض آزادی بیان یا دروغ‌پراکنی و پروپاگاندای دولتی را اگر در غرب به وقوع بپیوندد چندان جدی نمی‌گیرند یا اصلاً نمی‌بینند و حتی خود عاملان آنها هستند، اما کمتر از آن را اگر در کشورهای مخالفِ هژمونیِ غرب رخ دهد در بوق می‌کنند؟»

حالا به گزارش افشاگر «دیلی میل» بازگردیم که درواقع انتشار افشاگری‌های یک نویسنده مستقل است. تارنمای دیلی میل، روز چهارشنبه، نوشت: «با وجود تأکید توئیتر بر تلاش‌های هماهنگ جهت شناسایی و خنثی کردن دستکاری در پلتفورم‌ها با حمایت دولتی این رسانه اجتماعی در عملیات گسترش حساب‌های کاربری جعلی که سیاست‌های آمریکا را ترویج و تحسین می‌کنند، همکاری کرده است.» البته این افشاگری در اصل توسط «لی فانگ» روزنامه نگار مستقر در سانفرانسیسکو و نویسنده رسانه آمریکایی «اینترسپت» انجام شده است. وی روز سه شنبه هشتمین بخش از آن‌چه را که فایل‌های توئیتر نام گرفته است، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، این تبانی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، دست‌کم چهار سال طول کشیده است و مدیران ارشد توئیتر با سازمان‌های اطلاعات نظامی در یک کارزار مخفی آنلاین موسوم به «PsyOp» در ارتباط بودند و حساب‌هایی را تبلیغ می‌کردند که ادعا می‌کرد بمب‌گذاری‌های پهپادی آمریکا در یمن فقط تروریست‌ها- و نه شهروندان- را هدف قرار داده است.

در این گزارش آمده که با وجود وعده‌های داده شده مبنی بر بستن شبکه‌های تبلیغاتی مخفی دولتی، اسناد توئیتر نشان می‌دهد که غول رسانه‌‌های اجتماعی به طور مستقیم به عملیات نفوذ ارتش آمریکا کمک کرده است. توئیتر در پشت صحنه، عملیات نفوذ روانی ارتش آمریکا از طریق فضای آنلاین را تأیید و به صورت خاص پشتیبانی و محافظت کرده است.

این روزنامه نگار افزوده است، توئیتر با وجود اطلاع از این که حساب‌های تبلیغاتی پنتاگون از هویت‌های مخفی استفاده می‌کنند، بسیاری از آنها را برای حدود دو سال یا بیشتر تعلیق نکرد و برخی از آنها همچنان فعال باقی ماندند. فانگ گزارش داد که حساب‌های دیگری از گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا در سوریه حمایت و پیام‌های ضدایرانی را در عراق تبلیغ می‌کردند. یکی دیگر از حساب‌ها درباره موضوعات حقوقی در کویت بحث می‌کرد.

دیلی میل پیشتر در آن‌چه که «توئیتر گیت» یا «رسوایی توئیتر» توصیف کرده، نوشت بود: «ایلان ماسک مدیر اجرایی کنونی این شبکه اجتماعی روز دوم دسامبر (۱۱ آذر) اعلام کرد که فایل‌های توئیتر مربوط به فعالیت این شرکت قبل از مسئولیتش در این شبکه اجتماعی را منتشر خواهد کرد.» افشاگری درباره توئیتر همچنین نشان می‌دهد که پلیس فدرال آمریکا ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در قبال سرکوب حساب‌های به اصطلاح خرابکارانه و در واقع سرکوب آزادی بیان به توئیتر پرداخت کرده است.

گفتنی است، پنتاگون از حدود یک دهه پیش با استفاده از حساب‌های جعلی پرشمار در رسانه‌های اجتماعی که در این دهه پیشرفتی روز‌افزون و سرسام‌آور داشته‌اند، به تأثیرگذاری مخفیانه و نرم بر افکارعمومی دشمنان خود به ویژه ایران، روسیه و چین پرداخته است. چندی پیش بود که «ران پل» نامزد سه دوره ریاست جمهوری آمریکا و نماینده سابق مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس با اشاره به اعمال نفوذ پلیس فدرال آمریکا بر شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر جهت سانسور که نقض آزادی بیان در آمریکا محسوب می‌شود، انحلال این نهاد را خواستار شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها