کد خبر: 668450
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی‌ مطهرنیا

برجام مرده است فقط کسی تشییع‌اش نمی‌کند

مهدی مطهرنیا گفت: واقعیت این است که برجام به فرجام نرسید و دیرزمانی است که برجام مرده است اما کسی حاضر به تشییع آن نمی‌شود.

برجام مرده است فقط کسی تشییع‌اش نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت ایران در عرصه دیپلماتیک خطیر است؛ از یک سو شاهد بودیم که ایران از کمیسون مقام زن اخراج شد و از سوی دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رسید. در این میان پرسش آن است که سرنوشت برجام چه می‌شود؟

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «امروز چین به عنوان کشوری که ایران مدعی شراکت با آن است، ایران را در حالت انزوا قرار داده است. قرار بود در پرتو برجام ایران به بازیگری عادی در نظام بین‌الملل تبدیل شود اما این اتفاق رخ نداد و امروز می‌بینیم که در محاصره سیاسی قرار گرفته است. البته پیش از این هم تجربه انزوای سیاسی را داشته‌ایم و متأسفانه برخی مسئولان به چنین انزوایی می‌بالند در صورتی که دیپلماسی، عرصه تهاجم و متعاقبش انزوا نیست و چنین رویکردی هزینه به بار می‌گذارد».

او ادامه داد: «واقعیت این است که برجام به فرجام نرسید و دیرزمانی است که برجام مرده است اما کسی حاضر به تشییع آن نمی‌شود. البته برجام از بدو تولدش ناقص‌الخلقه بود زیرا برجام صرفا قرار بود برنامه جامع اقدام مشترک باشد و همه موضوعات و مشکلات میان ایران و غرب را فرانمی‌گرفت. در دولت‌های نهم و دهم در موضوع پرونده هسته‌ای صرفا گفتمانی ایدئولوژیک را شاهد بودیم و حالا هم گفتمانی انقلابی روی کار آمده است امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به برجام بازگردند. امروز یک جنگ نامتعادل در حال شکل‌گیری است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در چنین فضایی روسیه و چین هم به ظاهر متحد ایران هستند از ایران حمایت نمی‌کنند و علنا می‌بینیم که چین به ادعاهای امارات متحده عربی رسمیت می‌بخشد. روس‌ها که می‌خواهند در وضعیت کنونی‌شان بهره خود را از ایران ببرند و با استفاده از فضای ایران تحریم‌های خود را دور بزنند».

مطهرنیا در پایان در باره مذاکرات برجامی گفت: «دولت آقای رئیسی که روی کار آمد تیم مذاکره‌کننده با توپی پر وارد مذاکرات وین شدند و از توافقی حداکثری حرف می‌زدند اما دیدیم که به تدریج مذاکرات فرسایشی شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها