کد خبر: 668601
تاریخ انتشار :

تبعات بازگشت نتانیاهو به قدرت

یک بحران ناتمام در تل آویو

یک بحران ناتمام در تل آویو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سرانجام همان گونه که پیش بینی می شد، نتانیاهو در قبال برخی وعده ها و معاملات با اعضای جریان راست افراطی ازجمله سلب اختیار از عالی ترین دستگاه قضایی و دادستانی کل رژیم صهیونیستی بابت محاکمه وی، کابینه ائتلافی را تشکیل داد.تشکیل این کابینه ائتلافی، اگرچه ممکن است نتانیاهو را از دام محکمه و زندان برای مدتی طولانی نجات دهد، اما قطعا در تشدید حرکت رژیم صهیونیستی به سوی زوال و بحرانهای داخلی نقش به سزایی ایفا خواهد کرد! اخیرا نتانیاهو پس از هفته ها رایزنی با جریان صهیونیستی مذهبی و دیگر جریانهای دست راستی در تل آویو، تشکیل کابینه را اعلام کرده است. بر این اساس، یک کابینه تازه که راستگراترین کابینه رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود مورد توافق قرار گرفته و بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت را قطعی کرده است. نتانیاهو که در ماه نوامبر برنده انتخابات شد برای ششمین بار نخست وزیر خواهد شد. ائتلاف او حاوی احزاب راستگرا از جمله حزبی است که رهبر آن قبلا به اتهام نژادپرستی علیه اعراب مجرم شناخته شده است.برخی تحلیلگران صهیونیستی  بیم دارند که کابینه تازه ، بحرانهای جدیدی را در حوزه منطقه ای و داخلی اراضی اشغالی به وجود آورد. نتانیاهو دقایقی قبل از نیمه شب  پنج شنبه به وقت محلی - یعنی ضرب الاجل رئیس رژیم صهیونیستی  ایزاک هرزوگ برای تشکیل دولت - در توییتی نوشت: «من موفق (به تشکیل دولت) شده ام.»

واقعیت امر این است که حضور کابینه ائتلافی جدید در اراضی اشغالی، رادیکالیسم در حوزه سیاست خارجی و داخلی رژیم اشغالگر قدس را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد. این رویکرد به اندازه ای تند و رادیکال است که حتی نارضایتی دموکراتها ( و حتی تعداد زیادی از جمهوریخواهان) در امریکا را بر می انگیزد. شرکای ائتلافی نتانیاهو تشکیل فلسطین در کنار اسرائیل را رد می کنند، درحالی که این راه حل از حمایت دموکراتهای آمریکا و برخی اعراب خودفروخته مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین  برخوردار است. براساس این راه حل کشور مستقل فسلطینی در کرانه باختری در کنار اسرائیل تشکیل خواهد شد به طوری که بیت المقدس پایتخت مشترک آنها خواهد بود.اما به نظر می رسد با استقرار کابینه نتانیاهو، این معادلات جملگی به گونه ای دیگررقم بخورد!در این خصوص شاهد منازعه ای تمام عیار بین گروههای صهیونیستی با یکدیگر و کشیده شدن دامنه این منازعه میان آمریکا و اروپا( به عنوان دوحامی سنتی رژیم اشغالگر قدس ) خواهیم بود. رهبر حزب موسوم به " صهیونیسم مذهبی"، که در اتحاد با دو حزب راست افراطی دیگر برنده بیشترین کرسی ها در پارلمان این کشور (کنِسِت) شد، خواهان انضمام کرانه باختری به اراضی اشغالی است. 

در این میان، نتانیاهو اساسا کاری به اینده رژیم صهیونیستی و حتی وقوع شورشهای قطعی داخلی در این رژیم ( به واسطه تشکیل کابینه ائتلافی) ندارد! او تنها به نجات خود از 4 پرونده رشوه و فساد (موسوم به پرونده های 1000، 2000،3000 و 4000) می اندیشد..سیاستمداران مخالف در اراضی اشغالی و و دادستان کل این کشور اخطار داده اند که رویکردها و برخی تصمیمات کابینه آتی رژیم صهیونیستی،  از جمله دادن حق ابطال تصمیم های دیوان عالی به نمایندگان مجلس – بحران داخلی را در تل آویو شعله ور خواهد ساهت. شرکای ائتلاف همچنین اصلاحاتی حقوقی پیشنهاد کرده اند که ممکن است به محاکمه جاری نتانیاهو به اتهام رشوه خواری، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی پایان دهد. به این ترتیب، رسما نخست وزیری فاسد،بدون آنکه بابت جرایم خود مورد بازخواست و محاکمه قرارگیرد می تواند به حضور خود در مسند اجرایی تل آویو ادامه دهد! نجات نتانیاهو از محاکمه، مترادف با ورود تل آویو به بحرانی شدیدتر نسبت به برهه زمانی کنونی خواهد بود. رژیم اشغالگر قدس امروز با بحرانهای منطقه ای گسترده ی رو به روست که مهم ترین آنها، کاهش ضریب بازدارندگی این رژیم جعلی در برابر قدرت مقاومت و متعاقبا، افزایش قدرت موشکی و نظامی حزب الله و حماس در مواجهه مستقیم با تل آویو می باشد. در چنین شرایطی، شکاف داخلی در اراضی اشغالی میان طرفداران و مخالفان نتانیاهو، قطعا بحرانهای داخلی تاثیرگذار و تعیین کننده ای را در تل آویو خلق خواهد کرد .این خودزنی و جدال داخلی صهیونیستها، نقش به سزایی در تغییرمعادلات زیربنایی قدرت در تل آویو ایفا می کند. بدیهی است که شرایط حاکم بر اراضی اشغالی به گونه ای است که استقرار کابینه ائتلافی جدید در تل آویو، پیش درآمدی بر وقوع جنگ داخلی در این رژیم محسوب می شود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها