کد خبر: 668647
تاریخ انتشار :

دلیل گرانی خودرو از نظر وزارت صنعت؛ دلار مقصر است

وزیر صنعت نیز در اظهارنظری در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته گفت: آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، به سراغ خرید خودرو می‌روند.

دلیل گرانی خودرو از نظر وزارت صنعت؛ دلار مقصر است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازار خودرو بی‌توجه به اظهارات مقامات دولتی، به صورت ساعتی در حال تغییر است.

با وجود افزایش عجیب قیمت خودرو در هفته‌های اخیر که گویی ترمز قیمت‌ها در بازار بریده است، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد که قیمت‌ها در بازار خودرو تحت تاثیر نرخ ارز افزایشی شده قیمت‌سازان (دلالان) با معاملات صوری قیمت‌سازی می‌کنند.

امید قالیباف در حساب توییتر خود نوشت: قیمت خودرو متاثر از نرخ ارز در بازار (نه در کارخانه) افزایش یافته، اما چقدر؟ معتقدم با معاملات صوری قیمت‌سازی می‌کنند.

به اعتقاد او، اثبات این مدعا کشف قیمت ۴۰۰۰ دستگاه شاهین و هایما در بورس است که به‌طور میانگین ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار بود، بنابراین مردم فریب قیمت‌ساز‌ها را نخورند؛ عرضه‌ها در بورس ادامه دارد.

اما در مقابل این ادعا، برخی از تحلیلگران معتقدند خودروسازان در بورس باعث افزایش قیمت خودرو شده‌اند ک با معاملات صوری و افزایش دادن قیمت خودرو عامل اصلی گرانی و افزایش در بازار خودرو هستند.

قیمت دلار با بازار خودرو چه کرد؟

در این میان، وزیر صنعت نیز در اظهارنظری در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته گفت: آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، به سراغ خرید خودرو می‌روند.

وی عنوان کرد: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه نخست بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم.

مردم برای حفظ ارزش پول، خودرو می‌خرند

در این میان، معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت با بیان اینکه مردم برای حفظ ارزش پول خود در حوزه خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: با توجه به افزایش تولید ماهانه خودرو، ایران دهمین خودروساز دنیا شد.

ابوالفضل خلخالی در یک گفت‌وگوی رادیویی بر ضرورت کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کشور تاکید و اظهار کرد: درحال‌حاضر خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و در نتیجه مردم برای حفظ ارزش پول خود در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او با بیان این‌که قیمت خودرو متاثر از پارامتر‌های مختلف تورمی و تغییرات نرخ ارز نوسانی می‌شود، عنوان کرد: هم‌اکنون قیمت خودرو در بازار آزاد متاثر از پارامتر‌های مزبور است؛ از این رو برای جلوگیری از این موضوع روش‌های مختلفی را می‌توان در پیش گرفت تا بتوان جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را کم کرد.

خلخالی گفت: در شرایط حاضر یکی از راهکار‌های مناسب برای کم شدن جذابیت بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست. راهکار دیگر بحث افزایش عرضه خودرو است که تمام تلاش وزارت صمت در سال جاری این بوده که بتواند عرضه خودرو را در کشور افزایش دهد.

در بازار خودرو چه می‌گذرد؟

در این شرایط، آن‌طور که در روند بازار حاکم است، بیم افزایش بیشتر قیمت‌هاست. گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت پژوپارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ به مرز ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در حال حاضر این خودرو در بازار به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رود که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ میلیون تومان گران شده است. پژو ۴۰۵ SLX نیز طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ میلیون تومان گران شده و به ۴۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در این میان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ در بازار ۵۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. پژو۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰، اما با افزایش حدود ۵ میلیون تومانی قیمت، در بازار به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۴۳۰ میلیون تومان رسید و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۵ میلیون تومانی، به ۴۷۰ میلیون رسید.

بنا به این گزارش، قیمت سمند EF ۷ نسبت به دیروز ۴۵۵ میلیون ثابت ماند و تارا دنده‌ای هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، در حدود ۵۷۰ میلیون تومان به فروش رفت.

قیمت دنا اتوماتیک توربوپلاس ۷۰۰میلیون شد و رانا پانوراماپلاس نیز با افزایش ۵ میلیونی به ۴۹۰ میلیون تومان رسید.

در این میان، قیمت پراید ۱۱۱ نسبت به روز گذشته ۲۴۵ میلیون تومان ثابت ماند. پراید ۱۳۱ هم بدون تغییر به ۲۳۵ میلیون رسید.

همچنین تیبا صندوق دار SX بنزینی با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان، ساینا S دنده‌ای ۲۹۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۲۹۰ میلیون به فروش رفت.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها