کد خبر: 668659
تاریخ انتشار :

مکرون: منطقه از ما می‌خواهد متاستاز ایران را کنترل کنیم

مکرون گفت: منطقه بعد از اتفاقات عراق و افغانستان با دلخوری بسیار به غرب می‌نگرد و به همین دلیل است که به ما می‌گویند «هیچ درسی ندارید که به ما یاد بدهید». فقط به ایران اجازه دادید که [مثل سرطان] متاستاز کند. در نتیجه مسئولیت شماست که این متاستاز را کنترل کنید.

مکرون: منطقه از ما می‌خواهد متاستاز ایران را کنترل کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز چهارشنبه در مسیر بازگشت از کنفرانس بغداد ۲ در اردن، در هواپیما با خبرنگاران سه رسانه لوموند از فرانسه، النهار از لبنان و وال‌استریت ژورنال از آمریکا گفت‌وگو کرد.

نقل قول امانوئل مکرون از سوی روزنامه النهار باعث جنجال‌هایی در فضای رسانه‌ای ایران شد و عده‌ای روزنامه النهار را به تحریف اظهارات مکرون متهم کردند. 

روزنامه لوموند هم گزارشی از این گفت‌وگو منتشر کرده‌ است که در بخش‌هایی از آن به مساله نقش ایران در منطقه اشاره می‌شود؛ از جمله اینکه امانوئل مکرون مدعی شده‌ است کشورهای منطقه ایران را به سرطانی که متاستاز کرده‌ تشبیه می‌کنند و از او می‌خواهند «متاستاز ایران در منطقه» را کنترل کند.

متن کامل گزارش لوموند از مصاحبه رئیس‌جمهور فرانسه به شرح زیر است:

امانوئل مکرون هنوز امیدش را برای کمک به حل بحران سیاسی و مالی که لبنان را آزار می‌دهد، از دست نداده‌ است. بعد از چندین تلاش که تاکنون نتیجه چندانی نداشته‌ است، او قصد دارد اقدام تازه‌ای انجام دهد. او می‌گوید: «مساله لبنان حل مشکلات مردم و خلاص شدن از دست کسانی است که از پس این کار برنمی‌آیند.» 

او این سخنان را در مسیر بازگشت از اردن در مصاحبه‌ای با لوموند، وال‌استریت ژورنال و روزنامه لبنانی النهار، روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر بیان کرد. او اضافه کرد: «استراتژی این است که افرادی صادق نیاز داریم که آماده باشند بگویند به طایفه‌ها اهمیت نمی‌دهند و می‌خواهند زندگی روی گرده شیطان را متوقف کنند. ضروری است که رهبری کشور را تغییر دهیم.»

رئیس‌جمهور ابتدا تصمیم گرفته‌ بود به لبنان سفر کند تا برای جشن کریسمس در کنار سربازان نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان باشد، اما در نهایت تصمیم گرفت با نیروهای مستقر بر ناو هواپیمابر شارل‌ دو گل در سواحل مصر در دریای سرخ ضیافت شامی ترتیب دهد.  

او توضیح می‌دهد: «وضعیت بلاتکلیفی در لبنان به این معناست که اکنون زمان مناسبی برای رفتن به آنجا نیست و وظیفه فرانسه این نیست که به جای نیروهای سیاسی لبنانی قرار بگیرد.» لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور جدید برای جانشینی میشل عون به بن‌بست رسیده است. 

مکرون می‌گوید: «چیزی که برای من مهم است مردم لبنان هستند، نه آنها که روی گرده آنها نشسته‌اند. سوال این است که آیا آن طبقه‌ای که خارج از لبنان زندگی می‌کند شجاعت تغییر دارد؟» جواب او به این سوال «نه» بود.

رئیس‌جمهور فرانسه نمی‌خواهد کشور را با سرنوشت اندوهناکی رها کند. او می‌گوید: «لبنان عزیز من است. ما در طول هفته‌های آینده سخت روی آن کار می‌کنیم.» این کار همچنان سخت به نظر می‌رسد به خصوص که مکرون وعده می‌دهد: «تلاش کنیم برنامه‌ای بریزیم تا به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر، که همچنان تلاش می‌کند هر کاری می‌تواند بکند، کمک کنیم در مقابل آنان که طی سال‌های اخیر ثروتمند شده‌اند و می‌خواهند بمانند و تهدید می‌کنند، تسلیم نشود.» 

او اضافه می‌کند: «متاسفانه می‌بینم که بسیاری از جوانان در حال ترک کشور، غمگین و ناامید هستند.»

رئیس‌جمهور فرانسه برای رسیدن به هدفش احتمال برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای- مانند کنفرانسی که هفته پیش در بحرالمیت اردن برگزار شد- را برای شکستن بن‌بست کنونی لبنان رد نمی‌کند. ایده این خواهد بود که ایران هم که حامی حزب‌الله است به اجلاس دعوت شود. 

او می‌گوید: «از ابتدا باور داشتم مسائل لبنان، سوریه و فراتر از آن با توجه به نفوذ ایران در منطقه تنها در صورتی قابل حل است که چارچوب گفت‌وگویی با حضور ایران داشته‌ باشیم.» او ادامه می‌دهد: «حزب‌الله آنجاست، هم از نظر امنیتی و هم از لحاظ عملیات مخفیانه، همچنین از لحاظ نمایندگی انتخابی سیاسی. آنها آنجا هستند و از ناتوانی سیستم و ساختار سیاسی و همه ما برای مواجهه با مشکلات مردم بهره‌برداری می‌کنند.»

مکرون میزان تعامل عربستان سعودی را در شرایط کنونی در لبنان ناچیز می‌داند. او می‌گوید: «در هفته‌های اخیر با قبول سفر نخست‌وزیر و آغاز تامین مالی [تحرک] نشان داده‌اند، اما این کافی نیست.»  ریاض در اعتراض به نفوذ حزب‌الله و ایران از لبنان خود را عقب کشیده‌ است.

در مورد عراق، رئیس‌جمهور فرانسه از مشکلات چنین کنفرانسی آگاه است. مکرون می‌گوید: «منطقه بعد از اتفاقات عراق و افغانستان با دلخوری بسیار به غرب می‌نگرد و به همین دلیل است که به ما می‌گویند «هیچ درسی ندارید که به ما یاد بدهید». یکی از کشورهایی که ستون ثبات بود و شما ممکن بود خوش‌تان نیاید، حکومتش را عوض کردید و هیچ چیز بهتری جایش نگذاشتید، فقط به ایران اجازه دادید که [مثل سرطان] متاستاز کند. در نتیجه مسئولیت شماست که این متاستاز را کنترل کنید.»

منبع: اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها