کد خبر: 668884
تاریخ انتشار :

پازوکی: افزایش قیمت ارز نمونه کار امام صادقی‌هاست

مهدی پازوکی اقتصاددان می‌گوید: دولت رئیسی به روحانی انتقاد می‌کند اما با تمام ادعایشان برنامه ششم روحانی را تمدید کردند و خودشان برنامه نداشتند. اگر کشور قانون داشت، همین صبح رئیس جمهور را به صحن می‌کشاندند و از برنامه ۷ هزار صفحه‌ای که گفته بود سوال می‌کردند.

پازوکی: افزایش قیمت ارز نمونه کار امام صادقی‌هاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: مهدی پازوکی اقتصاددان با اشاره به عدم تقدیم بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس و تاخیر در تنظیم آن، به رویداد۲۴ می‌گوید: مشخص نیست در این یکسال دولت چه می‌کرده که برنامه ننوشته است. البته دولت نمی‌داند که دیر ارائه کردن برنامه بودجه سالانه به مجلس تبعات متعددی به همراه دارد.

او می‌گوید: این تاخیر اصلا قابل توجیه نیست و به بی‌ثباتی اقتصادی کمک می‌کند. یکی از دلایلی که بودجه را دیر ارائه کردند، این بود که گفتند می‌خواهیم با برنامه ارائه کنیم. خب در این یکسال چه می‌کردید؟ کادر سازمان برنامه که سر جای خودشان بودند، چرا این کار را زودتر انجام ندادند؟

این اقتصاددان می‌گوید: همه این رفتار‌ها ناشی از این است که دولت هیچ برنامه‌ای برای امور ندارد چراکه بزرگترین مشکل دولت رئیسی این است که استراتژی اقتصادی ندارد و نداشتن این استراتژی منجر به بی‌ثباتی در اقتصاد ایران شده است. دولت سال گذشته گفت می‌خواهیم برنامه هفتم را هم با بودجه ارائه دهیم اما چنین نکردند و اگر با دولت منضبط مواجه بودیم، باید رئیس برنامه و بودجه را برکنار می‌شد، اما دولت اراده‌ای ندارد و همین عدم اراده، هزینه‌های اجتماعی را برای مردم و کشور ایجاد می‌کند که نتیجه آن را در کاهش ارزش پول ملی می‌بینیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت‌های ایران همواره بی‌نظمی اقتصادی داشته‌اند، گفت: منظم‌ترین و با ثبات‌ترین برنامه، برنامه سوم توسعه بود که در دولت سیدمحمد خاتمی اجرایی شد. او حتی برنامه چهارم را هم به مجلس داد و تصویب شد تا وقتی که محمود احمدی‌نژاد روی کار می‌آید، برنامه داشته باشد، به همین دلیل بود که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد اهداف برنامه سوم محقق شد. 

پازوکی می‌گوید: یکی از دلایل بلبشو و بحران اقتصادی، بی‌انضباطی اقتصادی است که این خودش شامل چند بخش می‌شود، یک بی‌انظباطی پولی در سیستم بانکی که باعث رشد فزاینده نقدینگی و عامل اصلی تورم است. دوم بی‌انظباطی مالی که در سند بودجه مشاهده می‌کنیم؛ از جمله اینکه مخارج دولت بیش از درآمدهایش است و به جای اینکه هزینه‌هایش را کاهش دهد، آن را بیشتر کرده است و باعث کسری بودجه شده است.

تیم احمدی نژاد ربع قرن کشور را به عقب بردند اما در تیم رئیسی مشغول هستند

این اقتصاددان می‌گوید: سومین دلیل بحران اقتصادی، بی‌انظباطی اداری است. رئیسی از افراد کوتوله و ضعیف استفاده کرده است. ریس سازمان برنامه وبودجه فعلی را با رئیس ۴۰ سال قبل مقایسه کنید. رئیس بانک مرکزی که به تازگی برکنار شده است را ببینید. آیا ایشان فهم اقتصادی داشت؟ پاسخ خیر است و اینکه متاسفانه او یکی از ضعیف‌ترین روسای بانک مرکزی تاریخ جمهوری اسلامی بود که سیاست‌هایش در نابسامانی بازار مشخص شد.

پازوکی می‌گوید: از ایرادات دولت رئیسی این است که نمی‌فهمد دولت احمدی‌نژاد کشور را ربع قرن به عقب برد، به همین دلیل است همه آن تیم به دولت فعلی آمده‌اند؛ به جز سه نفر که آن‌ها هم در دادگاه پرونده دارند. ۵۹۵ میلیارد دلار در دولت احمدی‌نژاد نفت خام فروختند و با اینکه کشور تا این اندازه درگیر تحریم نبود، وقتی دولت را تحویل حسن روحانی داد، نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد بود و رشد اقتصادی منهای ۶ و ۸ دهم درصد شده بود. چرا که او هم از کوتوله‌ها استفاده می‌کرد. احمدی نژاد نه خودش برنامه داشت و نه حتی برنامه چهارم که یکی از بهترین برنامه‌ها بود را قبول داشت.

دولت رئیسی با تمام ادعایش برنامه ششم روحانی را تمدید کرده است

این استاد اقتصاد دانشگاه می‌گوید: اقتصاد راهکار علمی می‌خواهد. نمی‌شود بعد از ۴۰ سال کشور را با آزمون و خطا اداره کرد. آزمون و خطا برای قبل از انقلاب صنعتی است. کشور‌های مدرن اندیشه‌های مدرن دارند. جالب است دولت رئیسی به روحانی انتقاد می‌کردند، اما با تمام ادعایشان همان برنامه ششم روحانی را تمدید کردند و خودشان برنامه نداشتند. رئیسی می‌گفت ۷ هزار صفحه برنامه دارد، خب تا الان ۷ صفحه از آن را هم منتشر نکرده است. اگر کشور قانون داشت، همین صبح رئیس جمهور را به صحن می‌کشاندند و از برنامه‌ای که گفته بود سوال می‌کردند. اگر قرار بود بدون برنامه، بودجه بدهند خب همان دو هفته قبل ارائه می‌کردند.

پازوکی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت رئیس ایراد دارد و در خدمت توسعه و پیشرفت نیست، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی، اقتصاد را گروگان گرفته است. در همه جای دنیا سیاست خارجی در خدمت توسعه داخلی است، اما در ایران متاسفانه اقتصاد در گرو سیاست خارجی است و کشور را به دلیل ندانم‌کاری و مدیریت ضعیف به بحران کشیده‌اند.

دولت رئیسی قبیله‌ای و قومی تصمیم‌گیری می‌کند

او در توضیح ندانم‌کاری دولت می‌گوید: وزیر سابق کار سال گذشته پدر نظام دستمزد کشور را در آورد و بعد به جای اینکه با او برخورد شود، رئیس منطقه آزاد شد! یعنی کسی که اساسا با اقتصاد رقابتی و آزاد مخالف است، به مناطق آزاد فرستاده شده است. این یعنی دولت استراتژی ندارد و قبیله‌ای و قومی تصمیم‌گیری می‌کند و اثراتش را هم در کاهش ارزش پولی می‌بینیم.

پازوکی می‌گوید: زبانمان مو درآورد آنقدر که گفتیم به FATF بپیوندید. مگر با روش چمدانی می‌شود کشور را اداره کرد؟ همین بانک‌های درجه سه و چهار چینی هم از تاجران ایرانی برای گشایش ارزی پول می‌گیرند. نصف نخبگان و تحصیلکردان ایرانی که باید کنار باشند، آن‌وقت دانشگاه امام صادقی‌ها که نصف درس‌هایشان معارف اسلامی است، بدون تخصص پست تخصصی می‌گیرند. نمونه کار آنها را در افزایش نرخ نقدینگی و ازهم‌گستگی نظام دستمزد در وزارت کار و افزایش قیمت ارز و دلار شاهد بودیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها