کد خبر: 668978
تاریخ انتشار :

طالبان: ممنوعیت کار زنان برای «حفظ عزت و عفت» صادر شده

بی بی سی: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید فرمان ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان برای «حفظ عزت و عفت» زنان صادر شده و این فرمان بر تمام نهادهای غیردولتی از جمله سازمان ملل هم تطبیق داده می‌شود.

طالبان: ممنوعیت کار زنان برای «حفظ عزت و عفت» صادر شده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 ذبیح‌الله مجاهد توضیحات مفصلی در این مورد ارائه کرد که چرا طالبان پس از یک و نیم سال تصمیم گرفته کار زنان در این سازمان‌ها را ممنوع کند.

اخیرا وزارت اقتصاد حکومت طالبان با صدور مکتوبی، کار زنان در تمام موسسات غیردولتی داخلی و خارجی را ممنوع اعلام کرد و این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده را به دنبال داشت.

در پی این تصمیم بیش از ده نهاد بین‌المللی کمک‌رسان فعالیت خود را در افغانستان تعلیق کردند و سازمان ملل نیز اعلام کرد که بخشی از «فعالیت‌های حیاتی» در افغانستان را مجبور شده به حالت تعلیق در آورد.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: «کار زنان در تمام نهادهای دولتی در بخش‌های که غیرضروری بوده، از اول به قدرت رسیدن امارت اسلامی ممنوع شد. به زنان در موسسات غیردولتی هم فرصت داده شده بود و پس از تحقیقات، امارت اسلامی به این نتیجه رسید که زنان به هیچ صورت نباید در این موسسات کار کنند. چون این موسسات تحت کنترل امارت نیست، خطر برای زنان زیاد است و گزارش‌های خطرناکی هم ما رسیده است.»

مجاهد در پاسخ به سوال مجری که پرسید: «من دیروز با یک زن صحبت کردم، او در یک چنین نهادی کار می‌کرد و نگران بود و می‌گفت نان‌آور خانواده ۱۲ نفری را به عهده دارد، او می‌پرسید از این بعد من به این ۱۲ کودک چگونه غذا برسانم؟» گفت: «اول باید در این مورد فکر کنیم که وقتی برای اصلاحات یک فرمان داده می‌شود و حکم شریعت اجرا می‌شود، طبیعی است کسانی هم هستند که در اثر آن زیان می‌بینند، آنها باید به راه‌های بدیل فکر کنند. دوم برای امرار معیشت خیلی مهم است که چه راهی را استفاده می‌کنیم که باید در چارچوب شریعت اسلامی باشد. مثلا کسی استدلال کند که من دزدی می‌کنم، ولی برای کودکان غذا می‌رسانم، ما که نمی‌توانیم به او اجازه بدهیم دزدی کند. اینها راه‌های غیرشرعی هستند و خواهران و برادران مسلمان باید راه‌های شرعی امرار معیشت را پیدا کنند.»

او تاکید کرد: «مؤسساتی که در افغانستان کمک‌های بشری را توزیع می‌کنند، باید ارزش‌های خاصی را در نظر بگیرند، اگر آن‌ها اصول و ارزش‌ها را در نظر نمی‌گیرند، پس افغان‌ها نیازی به چنین کمک‌ها ندارند.»

این دستور طالبان در زمانی اعمال شده است که به گفته نهادهای بین‌المللی افغانستان بدترین بحران بشری تاریخ خود را تجربه می‌کند و ۲۸ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشری نیاز دارند.

سازمان نجات کودکان که در اعتراض به تصمیم طالبان فعالیت خود در افغانستان به تعلیق در آورده، اعلام کرده است که ۶.۵ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید مواجه هستند و اگر طالبان فرمان خود را لغو نکند و نهادهای بین‌المللی نتوانند به فعالیت عادی در افغانستان بپردازند، صدها کودک، زن و مرد در این کشور جان خود را از دست خواهند داد.

قرار است مارتین گریفیث، معاون امور امدادرسانی این سازمان در هفته‌های آینده به افغانستان سفر کند تا با ارشدترین مقام‌های ممکن در حکومت طالبان دیدار و در این مورد گفتگو کند.

طالبان اخیرا در فرمان جداگانه حضور زنان در تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را تا «امر ثانی» ممنوع اعلام کرد که با مخالفت گسترده در داخل و خارج افغانستان مواجه شد.

صدها دانشجو در شهرهای مختلف دست به اعتراض زدند و حدود ۸۰ استاد در دانشگاه‌های افغانستان در اعتراض به این تصمیم طالبان استعفا دادند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها