کد خبر: 669288
تاریخ انتشار :

واکنش پاریس به بسته شدن انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران

وزارت امور خارجه فرانسه در پی اعلام بسته شدن انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران که در واکنش به اقدام موهن یک نشریه فرانسوی انجام شد، واکنش نشان داد.

واکنش پاریس به بسته شدن انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وبگاه شبکه العربیه نوشت، در پی اقدام توهین‌آمیز یک نشریه فرانسوی که با واکنش ایران مواجه و به بسته شدن انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران منجر شد، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره این اقدام ایران گفت: در این مرحله، ما هیچ اطلاعات رسمی در مورد اظهارات رسانه‌ای مقامات ایرانی در مورد تعطیلی موسسه تحقیقات فرانسه در ایران (IFRI) دریافت نکرده‌ایم. بدیهی است که اگر این حقیقت داشته باشد مایه تاسف خواهد بود.

بنا بر گزارش العربیه، وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: این موسسه یک مرکز فرهنگ و بحث است که در سال ۱۹۸۳ با ادغام هیئت باستان‌شناسی فرانسه در ایران، که خود در سال ۱۸۹۷ تاسیس شده بود و موسسه فرانسوی مطالعات ایرانی در تهران، که در سال ۱۹۴۷ توسط هانری کوربین تأسیس شده، ایجاد شد.

وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در بیانیه‌ای درباره بسته شدن انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران، اعلام کرد: با تاکید بر مسئولیت غیرقابل انکار دولت فرانسه در برابر نقض حرمت آزادی، هتک حقوق بشر، اهانت به ارزشهای دینی، تعدی به باورهای مذهبی و تهدید حاکمیت ملی دیگر کشورها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حاکمیت دولت فرانسه، سکوت در برابر اقدام ضد فرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.

بدیهی است مطالبه ملت ایران از دولت فرانسه برای پاسخگو کردن عاملان و مروجان اقدامات موهن اخیر و جلوگیری از تکرار آنها با جدیت پیگیری شده و تدابیر مقتضی در این زمینه نیز اتخاذ خواهد گردید.

منبع: اینسا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها