کد خبر: 669459
تاریخ انتشار :

آرین‌منش: تندروها خیرخواه ملت نیستند

جواد آرین‌منش گفت: مسئولانی که جهت‌گیری‌هایشان مبتنی بر اصلاح ساختارهای موجود و اصلاح شیوه حکرمانی است، در مسیری درست و به سمت وحدت ملی حرکت می‌کنند.

آرین‌منش: تندروها خیرخواه ملت نیستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: مهم‌ترین نیاز این روزهای جامعه آرامش سیاسی است تا بتوان در پرتوی آن دست به اصلاحاتی واقعی در شیوه حکمرانی زد؛ مسئله‌ای که می‌تواند هم باعث کارآمدی در حوزه‌های مختلف شود و زمینه شنیده‌شدن مطالبات به حق مردمی را فراهم کند اما در این بین هستند نیروهایی که به نظر می‌رسد با تعمد خواهان استمرار التهاب در عرصه سیاسی و اجتماعی هستند. حالا این پرسش مطرح است که آنها چه هدفی را دنیال می‌کنند؟

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مجموعه عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داخلی و خارجی نظیر فقر، فساد، تبعیض، تحریم‌ها، ناکارآمدی‌ها، تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها و همچنین بی‌تدبیری‌ها زخم‌های عمیقی را بر پیکر جامعه امروز ما وارد کرده است که التیام آن سال‌ها زمان نیاز دارد. جامعه امروز ما به جامعه‌ای دوقطبی تبدیل شده است و با انبوهی از مشکلات، نارضایتی‌ها و مواردی مانند فقر، بیکاری، تورم لجام‌گسیخته. بازگشت جامعه به شرایط مطلوب و قابل قبول مستلزم تجدیدنظر در نحوه اداره کشور و انجام آسیب‌شناسی علمی و اتخاذ راهکارهای مناسب و همچنین نیازمند اذعان مسئولان به اشتباهات گذشته و حال و بهره‌گیری از نخبگان و آشتی و تعامل با کشورهای مؤثر و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی با جهان است».

او ادامه داد: «کسانی که همچنان بر شیوه‌های گذشته اصرار می‌ورزند و علت همه مشکلات، نارسایی‌ها و کوتاهی‌ها را صرفا متوجه عوامل خارجی می‌کنند و عوامل نادیده می‌گیرند و مردم ایران را به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کنند، به نظر من خیرخواه ملت نیستند. تورم بالا، سکه 20میلیونی، دلار 40هزار تومانی و فقیرشدن جمع عظیمی از مردم ناشی از همین حکمرانی نادرستی بوده است که وجود داشته است و در سال‌های اخیر بیش از گذشته آثارش نمایان شده است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «مسئولانی که گاهی شنیده می‌شود رویکردهای جدید و ضرورت تجدیدنظر و اصلاح را مطرح می‌کنند و جهت‌گیری‌هایشان مبتنی بر اصلاح ساختارهای موجود، اصلاح شیوه حکرمانی و حرکت به سمت وحدت ملی است و تلاش می‌کنند وحدت ملی را جایگزین اختلافات مذهبی، قومی و گروهی و سیاسی کنند در مسیر درستی حرکت می‌کنند که نویدبخش ایجاد آرامش و مقدمه‌ای برای حل مشکلات کشور می‌تواند باشد و اگر منازعات داخلی و خارجی جای خودشان را به گفت‌وگو و تعامل ندهد قطار مشکلات با سرعت پیش می‌روند».

او درباره علت رویکردهای رادیکال برخی نیروها اظهار کرد: «بعضی افراد افراطی و تندرو از ایجاد اختلاف و ایجاد تشنج در کشور سود می‌برند زیرا اگر شرایط آرام و معقول باشد، آنها در جایی که الان هستند نباید باشند زیرا جایگاه‌هایی را به ناحق گرفته‌اند که فکر می‌کنند اگر افراد میانه‌رو و معقول زمام امور را به دست بگیرند، جایی در حاکمیت نخواهند داشت و به همین دلیل سعی می‌کنند فضا را ملتهب نگه دارند. همان‌طور که برخی کاسب تحریم هستند، نیروهای تندرو هم کاسب ناآرامی‌ هستند؛ به همین دلیل بر روال تندروی پیش می‌روند اما مشخص است این روند مورد نظر اکثریت جامعه نیست. برای مثال مردم قهرمان‌های خودشان را دوست دارند؛ کسانی که افتخارآفرین بوده‌اند اما می‌بینیم برخی با صحبت‌هایی می‌خواهند با حمله به این افتخار».

آرین‌منش در پایان گفت: «بهبود اوضاع بستگی به عملکرد مسئولان نظام دارد. اگر تدبیری اندیشیده شود که مشکلات مردم کاهش یابد، حرف مردم شنیده شود و اصول قانون اساسی رعایت شود، می‌توان امید داشت که شرایط به صورت واقعی آرام شود. در قانون اساسی رعایت حقوق مردم، اعتراضات قانونی، راهپیمایی‌ها و... وجود دارد اما همه اینها در عمل اجرا نمی‌شود. اگر بعد از این اصول قانون اساسی احیا شود و مردم محور امور باشند، دریچه‌های بهبود اوضاع گشوده خواهد شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها