کد خبر: 669464
تاریخ انتشار :

انصاری‌راد: شرایط محاکمه‌ها قانع‌کننده نبود/ مردم مشکوک و بی‌اعتمادند

حجت الاسلام حسین انصاری‌راد نماینده پیشین مجلس می‌گوید: محاکمات باید به صورت علنی باشد و متهمان وکیل مستقل و انتخابی داشته باشند اما محاکم شرایط درست و عادلانه را برای محاکمه رعایت نکرده‌اند و مردم نیز به محاکمه‌ها اعتماد ندارند که این خود عیب بزرگی است.

انصاری‌راد: شرایط محاکمه‌ها قانع‌کننده نبود/ مردم مشکوک و بی‌اعتمادند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: حجت الاسلام حسین انصاری‌راد نماینده پیشین مجلس در واکنش به صدور سریع احکام اعدام در پرونده‌های اعتراضات ۱۴۰۱ به رویداد۲۴می‌گوید: جمعیتی که امروز در عرصه جامعه اظهار عدم رضایت می‌کنند و دست به اعتراض می‌زنند، نمونه‌ای از عدم رضایتی است که در سطح کل جامعه وجود دارد. در جریان تجمعات و اجتماعات بزرگ، امکان دارد برخی افراد متخلف هم حضور داشته باشند، اما نمی‌شود این را به همه معترضان جامعه تعمیم داد، بنابراین مصلحت مدیریت و اداره کشور در شرایط موجود به هیچ عنوان در اجرای احکام اعدام نیست. حق این است که عالی‌ترین مقام رسمی کشور، با عفو و گذشت مسائل را حل و فصل کنند.

انصاری‌راد می‌گوید: وضعیت محاکمات تا جایی که اطلاعات عمومی نشان می‌دهد، شرایط کافی را برای رسیدگی به جرائم ندارد. همانطور که در قانون اساسی آمده است، محاکمات باید به صورت علنی باشد و متهمان وکیل مستقل و انتخابی داشته باشند اما محاکم شرایط درست و عادلانه را برای محاکمه رعایت نکرده‌اند و مردم نیز به محاکمه‌ها اعتماد ندارند که این خود عیب بزرگی است.

نماینده پیشین مجلس ایران می‌گوید: محاکمه باید به صورتی انجام شود که مردم قانع شوند و این روند در چارچوب قانون عادلانه و صحیح انجام شود که انجام نشده اما بخشی از مردم به شدت نسبت به روند محاکمه‌ها مشکوک هستند و البته حق هم با مردم است. تا جایی که اطلاعات من ایجاب می‌کند، محاکمه‌ها شرایط قانع‌کننده‌ای نداشته است.

او می‌گوید: نکته‌ای که فقها به آن استناد می‌کنند این است که «ادرءوا الحدود بالشبهات» به تعبیر فقهی قاعده «درء» است؛ یعنی هرگونه شبهه‌ای درباره جرم وجود داشته باشد، حد را منتفی می‌کند. اجرای «حد» باید بدون شبهه باشد. وجود شک از هر سمتی که باشد، حد را منتفقی و غیرمجاز می‌کند. در همه مجازات‌های اخیر، در اصل جرم، در وقوع و کیفیت رسیدگی به جرم و شرایط محاکمه وجود دارد و مصلحت ایجاب می‌کند عالی‌ترین مقام رسمی کشور، با عنایت به این جنبه‌ها، اگر تخلفی هم صورت گرفته است، آن را مورد عفو قرار دهند.

انصاری راد با بیان اینکه برخی از سخنانی که مطرح می‌شود نوعی تحریک به خشونت است و اصلا درست نبود، گفت: مثلا سخنان میرسلیم مبنی بر اعدام‌بازداشت شدگان در ده روز اصلا درست نبود و واقعا متاسف شدم. کسانی که تبلیغ خشونت می‌کنند، خدمتی به کشور و جمهوری اسلامی و ملت نمی‌کنند. اشتباه بزرگی را مانند گذشته مرتکب شده‌اند و توصیه می‌کنم از تبلیغ خشونت و تشویق به اعدام دست بردارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها