کد خبر: 669610
تاریخ انتشار :

بیگدلی: تحریف نام خلیج فارس ریشه در ضدیت اعراب با شاه دارد

علی بیگدلی دیپلمات پیشین و کارشناس روابط بین‌الملل در تشریح موضوع جعل نام خلیج فارس می‌گوید: ریشه تحریف نام خلیج فارس ریشه در ضدیت اعراب با شاه دارد.

بیگدلی: تحریف نام خلیج فارس ریشه در ضدیت اعراب با شاه دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: علی بیگدلی دیپلمات پیشین ایرانی در گفتگو با رویداد۲۴ با اشاره به تحریف نام خلیج فارس و استفاده از عبارت «خلیج عربی» می‌گوید: اولین بار جمال عبدالناصر با این بهانه که «بیشتر سواحل متعلق به کشور‌های عربی است , اسم خلیج باید خلیج عربی باشد» از عبارت خلیج عربی استفاده کرد.

بیگدلی اینگونه توضیح می‌دهد که علت این تحریف آشکار از جانب رئیس جمهوری وقت مصر این بود که او درباره موضوع «ظفار» با شاه اختلاف داشت. در واقع شاه توانسته بود، جنبش مارکسیستی ظفار را در عمان شکست بدهد. در آن برهه مثلثی با حضور اسرائیل، آمریکا و ایران شکل گرفته بود که ایران با اعزام نیرو به ظفار، «چپ»‌ها را شکست داد و این منطقه را به سلطان عمان برگرداند که این اتفاق اختلافی بسیار جدی بین شاه و جمال عبدالناصر به وجود آورد و در راستای همین فضای تواًم با تنش، مصری‌ها خلیج فارس را خلیج عرب می‌گفتند.

او ادامه گفت: اینکه اسم یکی از مناطق بسیار مهم و قدیمی ایران تحریف شود، هیچ ارتباطی به موضوع سند و جغرافیا ندارد و مساًله‌ای سیاسی است. به این دلیل که کشور‌های عرب نسبت به شاه حساسیت منفی داشتند و از آنجایی که در آن دوره شاه قدرتمند بود و توان رویارویی نداشتند، به تحریف اسم خلیج فارس بسنده می‌کردند. همچنین اختلافات عراق و صدام با شاه و دفاعی که شاه از کُرد‌های عراقی انجام می‌داد، مزید بر علت شد تا عراقی‌ها هم که اذیت شده بودند، پاسخی سیاسی بدهند؛ به طوری‌که صدام در پاسخ به این سوال که «چرا در جنگ اعراب با اسرائیل، کمک نمی‌کنید» گفت، مقصر شاه ایران است که ما را از طریق مرز‌ها تحت فشار قرار داده است که توان و فرصتی برای همراهی با اعراب در جنگ با اسرائیل نداریم.

بیگدلی می‌گوید: چالش کشور‌های عربی با ایران الان هم وجود دارد. در واقع ایران و کشور‌های عربی هیچ زمانی رابطه سازنده‌ای نداشتند و الان هم ندارند. با این حال باید گفت، ریشه تحریف نام خلیج فارس ریشه در ضدیت اعراب با شاه دارد. در آن روز‌ها من روزنامه‌نگار بودم و یادم می‌آید وقتی بحرین بعد از رفراندوم مستقل شد، شاه کار بسیار جالبی کرد و جزایر سه‌گانه را تصرف کرد و ساعت ۲ بعد از ظهر هویدا اعلام کرد، نیروی هوایی کشور جزایر سه گانه را در اختیار گرفت و جلوی دهانه تنگه هرمز را بستند که این موضوع سر و صدا‌های زیادی را موجب شد اما خاطرم هست شاه هیچ اعتنایی به اعتراض‌ها نشان نداد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها