کد خبر: 670012
تاریخ انتشار :

اتهام‌زنی‌ مضحک آمریکا به ایران درباره جنگ یمن

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در تداوم اتهام‌زنی‌های بی‌پایان و بازی مقصرنمایی واشنگتن علیه تهران، این بار جمهوری اسلامی ایران را متهم به دامن زدن به جنگ یمن از طریق دخالت مرگبار کرد.

اتهام‌زنی‌ مضحک آمریکا به ایران درباره جنگ یمن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ریچارد میلز معاون سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد: به رغم ادامه دوره آرامش در یمن، ایران همچنان به ارسال سلاح به حوثی ها (انصارالله) ادامه می دهد. تنها ۱۰ روز پیش، آمریکا یک کشتی حامل هزاران سلاح کلاشنیکف را که از ایران برای حوثی ها در یمن ارسال شده بود، رهگیری کرد. این سومین محموله ممنوعه در ماه های اخیراست.

این مقام آمریکایی سپس در تداوم بازی مقصر نمایی علیه تهران و بدون اشاره به دخالت های خود و سایر کشورها از جمله عربستان و امارات در امور داخلی یمن و راه اندازی این جنگ چندین ساله ادعا کرد: چنین دخالت های مرگبار و خارجی تنها به جنگ و رنج یمن دامن می زند.

میلز مدعی شد: یک سال پیش، در داخل یمن جنگ جریان داشت و حملات حوثی ها غیرنظامیان امارات و عربستان سعودی را تهدید می کرد. امروز، دوره ای از آرامش نسبی حاکم است، تلفات غیرنظامیان به طور چشمگیری کاهش یافته است و عناصر کلیدی آتش بس ادامه دارد.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: در حالی که ما نگران از بین رفتن توافق آتش بس هستیم، آمریکا همچنان امیدوار است که طرفین بتوانند به یک توافق جدید و گسترده دست یابند که مسیر را برای یک صلح فراگیر و پایدار هموار می کند. برای انجام این کار، حوثی‌ها باید فوری مسیر خود را تغییر دهند و مذاکره را به جای حملات به زیرساخت‌های اقتصادی یمن انتخاب کنند.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهایش بدون اشاره به تجاوز ائتلاف درباره مقاومت مردم یمن و انصارالله ادعا کرد: ما شاهد عواقب قابل توجه حملات مکرر تروریستی حوثی ها به بنادر و کشتیرانی بین المللی یمن هستیم. این حملات تهدید آغاز دوباره جنگ در یمن را به دنبال دارد و این کشور را از منابع مورد نیاز آن محروم می کند و بحران انسانی را بدتر می کند.

وی درباره مقاومت انصارالله درباره تجاوزات مدعی شد: حملات حوثی‌ها فشار فوق‌العاده‌ای بر اقتصاد یمن وارد کرده و دولت این کشور را در ایجاد تعادل در بودجه‌اش با مشکل مواجه ساخته و این حملات کاملاً در تضاد با اظهارات حوثی ها است.

میلز ابراز در ادامه ادعاها مقاومت انصارالله را حملات تروریستی خواند و مدعی شد: آمریکا امیدوار است که جامعه بین المللی به اتخاذ موضع قوی در برابر حملات تروریستی حوثی ها به زیرساخت های اقتصادی یمن، به ویژه در این لحظه حساس ادامه دهد.

نیروی دریایی آمریکا ۲۰ دی ماه در بیانیه ای ادعا کرد که در ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه جاری) یک کشتی ماهیگیری را در خلیج عمان رهگیری کرده که حامل دو هزار و ۱۱۶ سلاح کلاشنیکف بوده است.

نیروی دریایی آمریکا مدعی شده است که این کشتی مشغول تردد در آب های بین المللی در مسیر دریایی ایران به یمن بوده است.

آمریا مدعی است یک تیم نیروی دریایی این کشور از کشتی یو اس اس چینوک ابتدا این سلاح ها را با پشتیبانی کشتی یو اس اس مانسون و ناوشکن یو اس اس سالیوان کشف و توقیف کرد و خدمه کشتی توقیف شده ۶ یمنی بوده اند.

در این بیانیه ادعا شده که ارسال یا فروش تسلیحات به انصارالله یمن به طور مستقیم و غیرمستقیم، ناقض قطعنامه شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

دولت جو بایدن رئیس دموکرات آمریکا نیز مدعی تلاش برای برقراری آتش بس و پایان این جنگ است اما تمام موضعگیری ها و اقدامات آن تاکنون به سود ائتلاف یاده شده و علیه مقاومت انصارالله یمن بوده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها