کد خبر: 670475
تاریخ انتشار :

موسی حقانی:

پهلوی موزه‌های غرب را با اشیا باستانی ایران آباد کرد

رییس موسسه مطالعات تاریخ ایران گفت: گرچه غارت اشیا و میراث باستانی ما از زمان قاجار شروع شد اما بخش عمده اشیا تاریخی و باستانی ما در زمان پهلوی به اروپا و آمریکا رفت.

پهلوی موزه‌های غرب را با اشیا باستانی ایران آباد کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :


چهارمین برنامه جام انقلاب امروز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سید مجتبی جلال‌زاده، احسان رستگار، امین صبحی و محمدحسین علی‌اکبری به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. از موضوعات این برنامه پاسخ به تحریفاتی بود که پهلوی‌ها درباره میزان خروج اموال از ایران مطرح می کنند.

در همین رابطه موسی حقانی روی خط برنامه آمد و درباره نوع نگاه رژیم پهلوی به منابع مالی کشور گفت: خاندان پهلوی از همان دوره رضاخان غارت گر بودند و به بهانه های مختلف افراد را سرکوب و اموال و سرمایه های آنها را به نفع خود ضبط می کردند. یک مثالش رفتاری بود که رضاخان در رابطه با اقبال السلطنه ماکویی انجام داد و چند بار شتر جواهرات او را به نفع خود مصادره کرد. این اتفاق از جمله عواملی بئذ که شهید مدرس طرح استیضاح رضاشاه را در مجلس دنبال کرد.وی افزود: بخشی از درآمدهای نفتی به حساب رضاشاه واریز می شد. همچنین سند 42 هزار ملک طی 16 سال به نام رضاخان صادر شد، حال آنکه بخشی از این زمین ها موقوفه بودند. وسعت برخی از ملک ها به حدی است که امروز تبدیل به شهرک شدند. عطش رضاخان به تصاحب زمین های کشور به قدری بود که یک روزنامه فرانسوی نوشت «جانوری در ایران پیدا شده که زمین می خورد».

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران اظهار کرد: فقط در موضوع درآمد رضاشاه از املاک و زمین ها باید به این نکته اشاره کرد که در سال 1320 رقم 20 میلیون تومان در یکی از حساب های بانکی رضاخان سپرده شده بود. همچنین او 150 میلیون دلار در بانکی در کشور انگلیس سپرده داشت و سود 3 درصدی می گرفت، بماند که در بانکهای آمریکا و کانادا نیز او حساب هایی داشت.وی افزود: وقتی رضاشاه به موریس تبعید شد اشرف و شمس پهلوی سفارش خرید الماس با قیراط بالا را به پدرشان می دادند. از محمدرضاشاه تا شهرام پهلوی نیا همه دست در غارت اموال بیت المال داشتند. فساد به حدی بالا بود که فردوس در یادداشت هایش می نویسد «حسابررسی به فسادهای مالی نیاز به 10 هزار کارمند دارد.»این کارشناس مسائل تاریخی بیان کرد: پهلوی ها در بذل و بخشش بیت المال خیلی با دست باز عمل می کردند، شاه به پادشاهان آلبانی، یونان، ایتالیا و افغانستان پول های کلانی را وام داد که هیچ کدام آنها برنگشت. در حوزه غارت میراث فرهنگی باید به این موضوع اشاره کرد که شهرام پهلوی نیا پسر اشرف پهلوی قاچاق عتیقه انجام می داد.

وی افزود: شخص شاه قراردادی با آمریکایی ها برای کشف آثار باستانی بسته بود و پورسانت می گرفت. طبق این قرارداد 50 درصد کشفیات برای ایران و 50 درصد دیگر را آمریکایی ها بر می داشتند. بماند که آمریکایی ها به بهانه خواندن و پژوهش الواح باستانی را از ایران خارج کردند و هیچ گاه آنها را باز نگرداندند.حقانی یادآور شد: گرچه غارت اشیا و میراث باستانی ما از زمان قاجار شروع شد اما بخش عمده اشیا تاریخی و باستانی ما در زمان پهلوی به اروپا و آمریکا رفت. در زمان نخست وزیری محمدعلی فروغی معاهده ای با آمریکایی ها امضا شد که آنها را وارد بهشتی از آثار باستانی کرد چون ایران سابقه 7 هزار ساله تمدنی داشت و رژیم پهلوی با بازکردن پای بیگانگان به ایران، کمک بزرگی به غارت گری آنها کرد. در واقع پهلوی موزه‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا را با اشیا باستانی ایران آباد کرد.

راه‌های ارتباطی با برنامه جام انقلاب به شرح زیر هستند: رادیو انقلاب موج اف ام ردیف 99.5 دهم مگاهرتزسامانه پیامکی 30000955سایت رادیو انقلاب: Radioenghelab.irفضای مجازی: پیامرسان های ایرانی بله و سروش @enghelabradioتلفن ارتباط با مخاطبین 02122044185

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها